היי דרומה: 3 דברים טובים שקורים בשכונות הדרום

פסטיבל אביב בשכונת שפירא (צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו)
פסטיבל אביב בשכונת שפירא (צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו)

יש עוד הרבה, הרבה מאוד מה לעשות בשכונות הדרום ומזרח העיר, אבל התעוררנו הבוקר על הצד הטוב ורצינו להביא לידיעתכם כמה דברים חיוביים וחשובים שקורים שם. כל הפרטים בפנים

7 באוקטובר 2021

קולם של תושבי דרום ומזרח העיר נשמע יותר ויותר בשנים האחרונות. התושבים טוענים ובצדק שישנם אתגרים רבים שיש לטפל בהם ואף לאפליה מול שכונות המרכז והצפון. בעירייה שומעים את הדברים ויש להם מענה לפחות לחלקם. ריכזנו לכם 3 תוכניות גדולות ומהלכים חשובים ביותר שכבר מיושמים – ומיועדים לשפר את איכות החיים של התושבים.

1. צדק חלוקתי לתושבי התקווה

המעמד המשפטי הנוכחי של רבים מתושבי שכונת התקווה הוא לא פחות מביזארי. מעולם לא נערכה בשכונה חלוקה מסודרת של מגרשים לחלקות (או בשפה המקצועית – פרצלציה. כיף לומר אותה). רישום הנכסים בטאבו התבצע כרישום משותף של מספר רב של בעלים הנקרא ״מושעות״ (נשבעים שאנחנו לא צוחקים עליכם). הרישום לא הכביל או הגדיר את גבולות המגרש של כל אחד מהבעלים. דמיינו רגע כמה קשה למכור נכס במצב כזה, לקחת משכנתא או אפילו לבצע פעולה בסיסית כמו שיפוץ דירה – ותבינו מה עבר על תושבי התקווה בכמה עשרות השנים האחרונות.

משמח אם כך שעיריית תל אביב החלה לטפל בנושא וביחד עם רשות מקרקעי ישראל היא תאפשר ותעודד רישום מסודר של כלל הנכסים בטאבו, ללא עלות או בהנחת ענק. לטובת המהלך הקצתה העירייה 50 מיליון שקלים והיא משקיעה בהסברה ועידוד להרשמה מסודרת של הנכסים. מעבר לעשיית הצדק עבור המשפחות הרבות, המשמעות היא כמובן השבחה משמעותית והתעוררות רצינית בגזרת הנדל״ן בתקווה. אנחנו יודעים שבקושי יש לכם כסף לדרינק, אבל אם במקרה אתם בכל זאת בשוק – במקומכם היינו פוקחים עין.

שוק התקווה. צילום: אנטולי מיכאלו
שוק התקווה. צילום: אנטולי מיכאלו

2. מענקים כפולים לשיפוץ הבתים בדרום העיר וביפו

10,000 ש״ח לשיפוץ חזיתות הבתים: אם אתם תושבי קריית שלום, נווה עופר, נווה שאנן, התקווה, שפירא, צהלון ושיכוני חיסכון, נווה ברבור, נווה אליעזר, כפיר, נווה חן, לבנה וידידה, ניר אביב, עזרא והארגזים, עג׳מי וגבעת העליה, נווה גולן, מכללת יפו ודקר, או צפון יפו – כבר קבלתם או שיש מענק בדרך אליכם. הידד! המענק מיועד לשיפור חזית הבניין וצמצום מפגעים תברואתיים שנובעים מגיל המבנה. שיפוץ פנים הדירות – כבר עליכם כי בינינו יש גבול לטענות שאפשר להציג לעירייה (נדמה לנו. אולי. טל״ח).

פארק מדרון יפו. צילום: שאטרסטוק
פארק מדרון יפו. צילום: שאטרסטוק

3. דיור בר השגה בשפירא

בסמוך לגינה הציבורית, על 4 דונם, יושב לו פרויקט ״גני שפירא״, פרויקט הדיור בר ההשגה המוצלח ביותר של העירייה עד כה. הדיירים הנכנסים יודעים שיצטרכו לעזוב תוך חמש שנים, ובינתיים דור אחד של דיירים כבר יצא וחדש נכנס במקומו. התושבים הוותיקים של הפרויקט התקשו לוותר עליו; שילוב בין אדריכלות מוצלחת של שלושת המבנים, הכוללים 69 יחידות דיור עם חניון, קרבה לגינה, לבית הספר, למתנ״ס המקומי, ולבית הבאר (משכן תרבות קהילתי מהמשובחים בעיר) – יצרו את אחת מההצלחות ההיסטריות של העירייה בשנים האחרונות. העירייה מצידה ממשיכה לשפר את הפרויקט, קן צופים ואולם ספורט נמצאים בשלבי הבניה האחרונים שלהם ואנחנו מחכים לשחזור ההצלחה ההיסטרית הזאת בעוד מיקומים בעיר.