שלום נעורים: תנועת הנוער מכבי צעיר עושה קאמבק

הקאמבק של תנועת מכבי צעיר מצביע בעיקר על דבר אחד – הביקוש הגדל בקרב בני הנוער. בין אם המונופול של הצופים ישבר ובין אם לא, מסתמן שהדור שגדל פה הרבה יותר ערכי משחשבתם

לפני או אחרי הא"ש לילה? צילום: Shutterstock
לפני או אחרי הא"ש לילה? צילום: Shutterstock
7 במרץ 2016

כשמקס נורדאו (כן, ההוא מהשדרה) טבע במאה ה־19 את הביטוי "יהדות השרירים", הוא ניסה להדגיש את הצורך בעיצוב יהודי מסוג חדש שיהווה אנטיתזה ליהודי הגלותי. זה היה הבסיס להקמת תנועת הנוער מכבי צעיר בשנות ה־20 בצ'כיה. בימים אלה, התנועה שפעלה בעבר בתל אביב חוזרת לסיבוב נוסף עם מטרה שאפתנית במיוחד – להציב אלטרנטיבה למונופול העירוני של תנועת הצופים.

"הנהגת תל אביב (של הצופים – י"ז) היא הנהגה מאוד מורכבת, לא כל ילד מוצא את עצמו בתוכה", מסבירה ליאור ויטלין, מנהלת החינוך של המכבי הצעיר בתל אביב. "מתוך האמונה שכל ילד צריך להיות בתנועת נוער, אנחנו מנסים להעניק אלטרנטיבה לתנועה א־פוליטית, בעיר שבה כולם רגילים ללכת לצופים".

חכמים בדיעבד

רובנו נוטים לבכות את הדור הצעיר שגדל פה, להאשים אותם בכך שהם מחוברים יותר למסכי הסמארטפונים ופחות לערכים, אבל ייתכן שההפך הוא הנכון. בתל אביב־יפו פועלים לא פחות מ־69 סניפים, שבטים וקנים של תנועות נוער, ומספר החניכים בהם נמצא בעלייה מתמדת בעשורים האחרונים. הבחירה בתנועת נוער זו או אחרת היא אמנם חופשית והחלוקה היא לרוב פונקציה של אזור מגורים, אך בכל זאת, עבור רוב בני הנוער הפכה תנועת הצופים לברירת מחדל.

"הצופים בתל אביב זה המגניבים, מי שלא בצופים הוא לא מגניב. רוב החבר'ה מגיעים לצופים רק כי החברים שלהם הולכים, לא כי הם רוצים לחוות את הצופיות או מתחברים לערכים", אומרת אריאל בן דב, מרכזת בוגרת בשבט דן שבשכונת רמת החייל. "רק אחרי שמסיימים אפשר להבין מה התנועה נתנה לך".

קשר הדוק. עלייה של 65% במספר החניכים הארצי בעשור האחרון
קשר הדוק. עלייה של 65% במספר החניכים הארצי בעשור האחרון

דין צהלה כדין יפו?

במקום השני, מאחורי הצופים העבריים בתל אביב, ניצבת תנועה שדווקא יש לה שיוך פוליטי (שמאלני) מובהק – הנוער העובד והלומד, וחבריה בכלל לא מתביישים בזה. "בצופים באים להעביר את הזמן אחר הצהריים ופה זה נגמר. אנחנו תנועה יותר אקטיביסטית", מסביר רוי, מדריך במועדון הדורבן של הנוער העובד והלומד. "אצלנו אתה לומד, מלמד, מקבל ומעביר ערכים. הצופים היא תנועה חסרת אידיאולוגיה, ואצלנו זה ההפך. אצלנו לא מדובר רק ביום פעילות והולכים הביתה". וכמובן, ההבדלים בין צפון תל אביב לדרומה בולטים גם בעולמן של תנועות הנוער.

"לכל שבט בדרום יש שבט בצפון או במרכז שכביכול מאמץ אותו. השבטים בדרום העיר קטנים משמעותית מאלו שבצפון ופשוט אין להם מספיק אנשים", מסבירה בן דב. "בצפון תל אביב רק מחכים לרגע שאפשר להגיע לצופים, אצלנו זה לא ממש ככה", אומר דניאל, מדריך חמישיות בשבט יפו. "אני זוכר שפעם הייתה לנו תוכנית ללמד ילדים למחזר בקבוקים, ואח שלי, שבזכותו הגעתי לצופים, אמר לי 'בצפון תל אביב זה יכול לעבוד, ביפו לא'".

כעת, עם הצטרפותה של מכבי צעיר למשפחת תנועות הנוער בתל אביב, יוכלו בני הנוער שיבחרו להצטרף לתנועה ליהנות מיחס אישי, אך גם המנהלת החינוכית ליאור ויטלין, צופיפניקית לשעבר בעצמה, יודעת שאין סיכוי לנצח בקרב. "אני לא באה להתחרות בצופים, אין לי דרך לעשות את זה, אנחנו רוצים לספק אלטרנטיבה. עשינו מיפוי שיאפשר לנו להבין איפה יש פחות פעילות של תנועות נוער, והמוקדים שלנו הם בינתיים בית הספר עירוני ה' שבצפון הישן ובית הספר דוד ילין במעוז אביב. ברור שיהיה דבילי מבחינתנו לפתוח סניף באזור של שבט דיזנגוף הענקי למשל".

תנועה לא מגונה: הצופים שולטים. התפלגות תנועות הנוער בתל אביב
תנועה לא מגונה: הצופים שולטים. התפלגות תנועות הנוער בתל אביב

בין שהקאמבק של מכבי צעיר יצליח או לא, השורה התחתונה נשארת זהה: לא משנה אם זה הצופים, הנוער העובד או בני עקיבא, הדור החדש שגדל פה מחפש את המסגרות הערכיות האלו. אם חשבתם שסדר היום של המתבגר הממוצע כולל בעיקר ישיבה מול המחשב או הטלוויזיה, תחשבו שוב. הפעם תוסיפו למשוואה גם ישיבות צוות, קשירת סנדות והתנדבות בקהילה.