שמים עליכם: חברת ההשמה שאשכרה תמצא לכם עבודה מעניינת

New Work התל אביבית רוצה להיות אלטרנטיבה צעירה ומתחשבת לחברות ההשמה של פעם ומנסה לסדר עבודה לדור ה־Y. בקרוב תעבירו כרטיס?

חברת ההשמה ניו וורק (צילום: איליה מלניקוב)
חברת ההשמה ניו וורק (צילום: איליה מלניקוב)

למרות שמו של הרחוב, לא הייתם מצפים למצוא חברת השמה במרכז בעלי מלאכה. אולי בוטיק חדש, אולי מספרה, אבל New Work, שנפתחה שם לאחרונה, מנסה בכל כוחה לא להיות חברת השמה רגילה. במקום משרדים אפרוריים ומחניקים באזורי תעשייה מרוחקים החליט היזם והבעלים, רון פאר (28), צעיר תל אביבי בורן אנד רייזד, ליצור חלל עם מודעות אסתטית, שמשדר דינמיות ורעננות ונעוץ בלב העניינים. "בניו יורק וגם בערים הגדולות באירופה", הוא מסביר, "יש מרכזי עבודה על הרחוב שאפשר להיכנס אליהם על הדרך, בלי לקבוע פגישה, ולחפש עבודה. בארץ רוב חברות ההשמה נמצאות באזורים שהנדל"ן בהם זול ולכן הן לא נגישות".

רון פאר, היזם והבעלים של ניו וורק (צילום: איליה מלניקוב)
רון פאר, היזם והבעלים של ניו וורק (צילום: איליה מלניקוב)

גם שיטת העבודה שהחברה שלו מנסה ליישם אינה שגרתית. בעוד מתחריו מבקשים להצליב בין שאיפותיו של מחפש העבודה לבין משרות פנויות בתחום, בניו וורק קודם כל מעבירים אותו אבחון ומאפיינים את סגנון העבודה המתאים לו. רוב חברות ההשמה מתמקצעות בתחום אחד או שניים – ניקיון וסיעוד, היי־טק או חשבונאות – אך ניו וורק לא מתמקדת בנישה ספציפית אלא פונה לכל צבעי הצווארונים.

שיטת האבחון של ניו וורק היא DISCי(Dominance, Influence, Steadiness
and Compliance) והיא נועדה לבחון את התנהגות האדם בסביבת העבודה. הלקוחות ממלאים שאלון הערכה אמריקאי ובאמצעותו מסווגים לפי סוגי טיפוסים: D הם דומיננטיים ומשימתיים, C דקדקנים ויורדים לפרטים, S מופנמים ועצמאיים אך פחות יזמיים. לתחום המכירות למשל יתאים טיפוס I, ובתחומי השירות נחוץ S – טיפוס נינוח שיודע להקשיב.

חברת ההשמה ניו וורק (צילום: איליה מלניקוב)
חברת ההשמה ניו וורק (צילום: איליה מלניקוב)

"אנחנו עובדים כמו מכון אבחון ומתאימים את העבודה לפי הבדיקה הזאת ולא רק לפי ניסיונו המקצועי של האדם. המצב הקיים היום בתחום הוא שאין מולך אדם, אתה נהיה נתח בשר בשוק התעסוקה" אומר פאר.

אבל האם גם המבחן הזה לא הופך את האדם למספר, או לאות?

"להפך, ככה אתה בודק איך אתה מתאים את הסיר למכסה בצורה הכי טובה".

כנהוג בתחום, השירות בניו וורק הוא חינם למחפש העבודה, ואת העמלות משלמות החברות שמחפשות עובדים. ניו וורק גם מכינה את העובדים הפוטנציאליים לראיונות, מסייעת בכתיבת קורות החיים ומבצעת הכשרות והשתלמויות לעובדים חדשים של חברות, כגון סדנאות שיווק ומכירות, ניו מדיה ושוק ההון, כדי שהמועמדים יגיעו קצת יותר מפוקסים לעבודה וילמדו אם העבודה בכלל מוצאת חן בעיניהם לפני שהם מתחילים בה. החברה מציעה גם קורסים ללימוד שפות – סינית, רוסית, ספרדית, אנגלית עסקית, עברית למתחילים – ב־1,500 ש"ח ל־12 מפגשים של שעה וחצי בקבוצות של 10־15 איש. יש גם ממונה על תחום העולים החדשים, שמסביר להם על שוק העבודה בישראל, על חוקי העבודה בישראל ועל הזכויות שלהם.

חברת ההשמה ניו וורק (צילום: איליה מלניקוב)
חברת ההשמה ניו וורק (צילום: איליה מלניקוב)

"אנחנו בעצם חברה שרוצה להיות עסק חברתי. כשהתחלתי לעבוד על המיזם במעבדה החברתית במזא"ה 9 רציתי לפתוח אותו כעמותה, אבל הדבר לא התאפשר לי חוקית אז פתחנו חברה שמשתייכת ל'מגזר הרביעי' – עסקים בעלי ערכים חברתיים", מסכם פאר, "אנשים מתרגשים שסוף סוף פוגשים אותם ומנסים להבין את הצרכים שלהם, ולא רק מגלגלים את קורות החיים שלהם הלאה".