"שמי לילה": חכמה, מעמיקה ומרגשת יותר מ"דברים מוזרים"

קאסט על חלל. ג'יי קיי סימונס וסיסי ספייסק ב-"שמי לילה". צילום: פוסטר הסדרה
קאסט על חלל. ג'יי קיי סימונס וסיסי ספייסק ב-"שמי לילה". צילום: פוסטר הסדרה

סדרת המד"ב החדשה של אמזון פריים וידאו לא רק מחזיקה בצמד שחקנים אגדי כמו ג'יי קיי סימונס וסיסי ספייסק, אלא גם מצליחה לגולל סיפור מופלא שמזכיר, ומתעלה, על סדרת המד"ב האהובה של נטפליקס. היא אולי לא ממהרת לפתור עבורנו את התעלומות שלה, אבל הדרך לתשובה נהדרת

24 במאי 2022

איירין ופרנקלין נשואים כבר עשרות שנים. היא מורה בפנסיה, הוא אוהב לבנות דברים מעץ. הבריאות כבר לא מה שהייתה פעם – מאז שאיירין נפלה ונפצעה, פרנקלין מקדיש את עצמו לטיפול בה, אבל לו עצמו יש כאבי גב לא קלים. הנכדה שלהם רוצה שהם ייקחו עזרה או ימכרו את הבית, אבל הם עוד לא שם. לעת ערב הם אוהבים ללכת לצפות יחד בכוכבים. וכאן נכנס לתמונה הסוד הקטן שלהם – בחצר ביתם, מתחת לסככה, יש פורטל לעולם אחר, נטוש למראה. כבר 20 שנה שהם עושים טיולים קטנים אל המקום, אבל הם אף פעם לא העזו לצאת מהחדר שבו הפורטל מנחית אותם – ולצאת לחקור את הכוכב היפה והמסתורי.

"שמי לילה", הסדרה החדשה מבית אמזון פריים, לוקחת את הרעיון המסקרן הזה ומפרקת אותו לגורמים. נוסף לזוג המבוגר משתלבים בעלילה המסובכת הזו גם צעיר עם זיכרון דפוק ועבר אפל, אם ובת שיוצאות בניגוד לרצונן למשימה סודית, זוג צעיר עם תסביכים לא פתורים, אחות גריאטרית חצופה, סטודנטית שמחפשת את עצמה וארגון סתרים מוזר. לוקח קצת זמן עד שדברים מתחילים להתחבר, ועם 8 פרקים של 50 דקות הסדרה לא ממהרת לפתור עבורנו את התעלומות שלה, אבל הדרך לתשובה נהדרת. הסדרה משאירה הרבה מקום לדברים קטנים ולא חשובים לכאורה, שאולי לא מחלקים רמזים לעלילת המיסתורין אבל הם מה שגורם לנו לאהוב את הדמויות ולדאוג להן כשמשהו רע קורה.

בתוך כל הבלאגן הז'אנרי שהולך ונחשף מפרק לפרק, הייתם חושבים שזוג קשישים אמריקאים רגילים יהיו החלק המעניין פחות, אך ההפך הוא הנכון. קודם כל, כי איירין ופרנקלין הם סיסי ספייסק וג'יי.קיי סימונס, שמביאים את ה-A גיים שלהם לכל סצנה. איירין היא דמות רבת רבדים שנעה בין חוסר אונים לעוצמה שקטה. היא יודעת לקרוא אנשים היטב ומה להגיד להם כדי שיעשו מה שהיא רוצה. היא בו זמנית צינית ובוטחת, מניפולטיבית ואוהבת, לפעמים יותר מדי.

לפעמים יותר מדי אוהבת, אבל גם אנחנו. "שמי לילה". צילום: יח"צ
לפעמים יותר מדי אוהבת, אבל גם אנחנו. "שמי לילה". צילום: יח"צ

פרנקלין הוא גבר כל-אמריקאי שיותר מכל דמות אחרת של סימונס, מזכיר את האבא מ"ג'ונו". הוא איש פשוט עם מוטיבציה ברורה – הוא אוהב מאוד את אשתו ויעשה בשבילה כמעט הכל – אבל גם הפשטות הזה כתובה ומשוחקת בצורה אנושית ומורכבת יותר ממה שהיה אפשר לחשוב במבט ראשון.

גם שאר הדמויות מקבלות יחס רגיש ומעמיק וזוכות להציג צדדים שונים באישיותן, באופן שגורם לצופה לתהות על מי אפשר לסמוך ועל מי לא פעם אחר פעם. העיקר פה הוא לא מה קורה אלא איך האנשים שמרכיבים את התסבוכת הזאת מרגישים. הסדרה לא מנסה להציג אף אחד כאדם מושלם ונטול מגרעות. הדמויות מונעות על ידי מחשבות גדולות על גורל וחיפוש משמעות, אבל דווקא אותה "משמעות לחיים" גורמת להם לא פעם לפגוע ולסכן את האנשים הכי קרובים אליהן. אנשים לא סתם מחפשים משהו שיפעיל אותם, הם מונעים על ידי הרצון לחוות משהו מיוחד ודרכו להפוך בעצמם לאנשים מיוחדים, בלתי נשכחים. ולמטרה הסיזיפית הזו יש מחירים כבדים.

המרכז הרגשי של הסדרה. "שמי לילה". צילום: יח"צ
המרכז הרגשי של הסדרה. "שמי לילה". צילום: יח"צ

בניית העלילה והדמויות חכמה ומתוחכמת, אבל בכל הנוגע לכתיבת דיאלוגים עוד יש מקום לשיפור – יש בעונה הזו הרבה מאוד שיחות "מרגשות", שנוטות להיות קצת ישירות ו"מסודרות" מדי. השיחות האלה אף פעם לא מיותרות והן משרתות את העלילה, אבל הן מאוד דומות זו לזו. כשכל דמות מקבלת לעצמה סצנה דרמטית ורגשית שבה כל האמת נאמרת וכולם בוכים, בשלב מסוים זה מתחיל להרגיש מלודרמטי. דווקא בגלל הסיבה הזו כדאי לצרוך את העונה פרק-שניים ביום ולא בבינג' אחד ארוך.

הסדרה מזכירה ביותר מדרך אחת את "דברים מוזרים", הלהיט מבית נטפליקס שיחזור בסוף השבוע לעונה רביעית. שתיהן סיפורים על אנשים רגילים מאיזה חור באמריקה, שמגלים שמשהו לא רגיל מתרחש מתחת לפני השטח. שתיהן מציגות גלריה של דמויות מעניינות שמתחברות לעלילה המד"בית בכל מיני דרכים, כשבמרכז דמות שהגיעה "מהצד השני" אבל בעצמה לא לגמרי מבינה מה מתרחש. אבל "שמי לילה" חכמה הרבה יותר, מעמיקה את מערכות היחסים והלב הרגשי שלה ברמה ש"דברים" אף פעם לא באמת ניסתה. אז לפני שאתם צוללים עם אילבן והחבורה אל העונה הכנראה ארוכה מדי וללא ספק עמוסה מדי ברפרנסים לאייטיז, מיתולוגיה פנימית ומניירות, תנו צ'אנס ל"שמי לילה". היא שווה את זה.

כל הפרקים של "שמי לילה" זמינים עכשיו באמזון פריים וידאו