טעם של פעם: מפגש אושר משיק שניצל תירס בפיתה

בנצי ארבל ממפגש אושר מרגיש ששניצל התירס התעשייתי פורט לו על מיתרי הלב, אבל בכל זאת הכין לנו ורסיה ביתית של מאכל הילדות הלאומי

שניצל תירס במפגש אושר. צילום: רן בירן
שניצל תירס במפגש אושר. צילום: רן בירן
30 ביולי 2018

הכל התחיל בפגישה בין שני חברים שנפלו לבאר הנוסטלגיה. "ישבנו על ספסל ואכלנו שניצל בפיתה", מספר בנצי ארבל, "העלינו זיכרונות אוכל של פעם. פיצה מקפיצה, שוקולד עם עטיפה מוזהבת של טום וג'רי – מוצרים שבעידן שלנו פשוט לא היו עובדים. ואז זרקתי: בא לי שניצל תירס ברמות!".

עוד כתבות שיעניינו אותך:
המתכונים של הזוג הכי לוהט בעולם הקולינריה
ההמבורגרים הטבעוניים הכי טובים בתל אביב
ההמבורגרים הכי טובים בתל אביב

למחרת הגיע עם שקית ביד למפגש אושר, פלאפלייה שהיא הרבה מעבר לזה – היא האני מאמין של ארבל – אוכל מהמקום המיידי, שמח, משוחרר, נטול חוקים נוקשים וברורים שמסעדה צריכה לשמור כדי לנוע בבטחה, ושלף מול העובדים המופתעים שלו את אריזת שניצל התירס שקנה בסופר. הקציצה נזרקה לצ'יפסר, הפיתה הותקנה, בדיוק כמו המנות האחרות במפגש. "אכלנו, שלושה טבחים, והתלהבנו בטירוף. כאילו אימא שלנו חיבקה אותנו עכשיו".

את זה אל הפה בבקשה ועכשיו. מפגש אושר. צילום: רן בירן
את זה אל הפה בבקשה ועכשיו. מפגש אושר. צילום: רן בירן

כאיש שמתעד כל נשימה אוויר בחייו, ארבל העלה מיד תמונות לחשבון האינסטגרם שלו. משם זה רק היסטריה: "קיבלנו מאות הודעות. מנה חדשה בתפריט? מתי להגיע לאכול?", הוא נזכר, "עניתי להם: תירגעו, זה קנוי, משקית. לא שכנע אותם, אנשים רצו את המנה. במפגש אין חציצה בין הבעלים, העובדים והלקוחות. ככה התחילו עוד מנות במפגש, למשל סלט אושר. אם זה טוב וטעים לי, זה טעים לכולם. אוכל חייב לפרוט על הלב. אפשר לומר ששניצל תירס זה אוכל עובדים שיצא מכלל שליטה".

לא הייתה ארוכה הדרך עד שהשקיות הקפואות החלו לנחות מדי פעם במקפיא של המפגש. איך טבח שלמד קונדיטוריה באסטלה, בישול מתקדם בקלבריה בדרום איטליה ועבד גב אל גב עם יונתן רושפלד בטאפאס אחד העם, יגיש ללקוחות מוצר תעשייתי, בשעה שכל גרגר אצלו במפגש טרי ובריא? "אף אחד לא מכין קולה בבית", הוא אומר, "לא כל ניסיון להכין במסעדה וריאציה לאוכל תעשייתי שווה את המאמץ. הגישו לי פעם טוניק ביתי. למה? תנו לי את הטוניק שאני רגיל אליו, עם הטעם המוזר והטעים".

בעת פעולה. צילום: רן בירן
בעת פעולה. צילום: רן בירן

"אתה יודע למה כולם התלהבו משניצל תירס? כי הוא עונה על שני דברים הכי בסיסיים שקושרים לאוכל: זיכרונות ילדות ומקומות שאתה לא יכול להגיע אליהם. כשהודעתי לרושפלד שאני פותח פלאפלייה ברוח חוויות הילדות שלנו מחיפה, הוא שאל אותי אם יש לי שם ומקום. סיפרתי לו. הוא אמר תשנה את השם ל'מפגש אושר ליד הקוסם'. שאלתי למה? אמר 'כדי שיידעו איפה אתה קבור'". גם אחרים – ואנחנו מדברים על חמש שנים לאחור לפני מהפכת הסטרייט פוד בישראל – לא האמינו. "אמרו: זה הזוי, השתגעתם. אבל האמנתי ברעיון בכל לבי".

תעמיס לי גם פלאפל על הדרך. צילום: רן בירן
תעמיס לי גם פלאפל על הדרך. צילום: רן בירן

החלטנו לאתגר את ארבל. אם בית אז עד הסוף. שינסה לשחזר את המנה במטבח ביתו. כקונדיטור בנשמתו הוא מיד בנה את הנוסחה המנצחת. טחינה של גרעיני התירס עם המים שלהם (ארבל לקח לגרסה המוקצנת והשתמש בתירס משימורים, אבל אפשר להמיר אותם בגרעיני תירס טריים שהתבשלו קלות במים ואז להוריד את כמות הקמח), הוסיף גרעינים שלמים, העלה על האש עם קמח והכין רביכה ("שם המשחק – עמילן"), יצר קציצות על לוח והקפיא אותן (אפשר גם לצנן לכמה שעות). לפני ההגשה הוא טובל את הקציצות בביצה ובפירורי לחם ומטגן במחבת. התוצאה מופלאה. קראנצ'ית, רכה, מתוקה, מפתה. אפילו שגם הוא חשב ככה, בכל זאת כתב לאחר שעה בחשבון האינסטגרם שלו: "מיותר מאוד ולא שווה את הבלגן".

מפגש אושר, המלך ג'ורג' 105א תל אביב, 054־4289765
ראשון־חמישי 10:30־22:00
שישי 10:30־16:00

עוד כמה מנות של אושר, למקרה שנשארתם רעבים. צילום: רן בירן
עוד כמה מנות של אושר, למקרה שנשארתם רעבים. צילום: רן בירן

שניצל תירס

מתכון לשניצל תירס

החומרים ל-5 מנות

2 קופסאות שימורים של תירס במשקל 250 גרם כל אחת
75 גרם קמח תופח
מלח
פירורי לחם
2 ביצים מקושקשות
שמן טיגון

אופן ההכנה

טוחנים קופסה אחת של תירס עם נוזלי השימור.
מוסיפים עוד קופסה אחת מסוננת ואת הקמח.
מבשלים על להבה נמוכה 7 דקות עד הסמכה.
על מגש ארוך מניחים ניילון נצמד ואז יוצרים בעזרת כף רטובה קציצות מהתערובת.
מקפיאים.

לפני ההגשה: מוציאים מההקפאה, טובלים בביצה ובפירורי לחם, ואז שוב בביצה ושוב בפירורי לחם. מטגנים היטב, טועמים ונזכרים בטעם הילדות האבודה.