מה קרה השבוע בדמוקרטיה שהודתה בביצוע 3,455 פשעי מלחמה?

אזרחותם של בדואים נשללת, אזרחים נעצרים בדרך להפגנה חוקית, ושוטרים חמושים מורידים נוסעת מהאוטובוס רק כי היא ערביה. טור ביקורת הדמוקרטיה השבועי

26 באוגוסט 2017

1. נחשף ב"הארץ" שמשרד הפנים שולל אזרחות מאלפי אזרחים בדואים כשהם מבקשים לחדש את תעודת הזהות או הדרכון שלהם, בטענה שנרשמו כאזרחים בטעות. נראה לי שישראל נרשמה כדמוקרטיה בטעות.

2. המינהל האזרחי הודה ש-3,455 מבנים בשטחים הכבושים נמצאים על אדמה פלסטינית פרטית. הקמת מבנים אזרחיים על אדמה שתפוסה בשלטון צבאי היא פשע מלחמה. כלומר, ישראל הודתה ב-3,455 פשעי מלחמה.

3,455 פשעי מלחמה (צילום: Getty Images)
3,455 פשעי מלחמה (צילום: Getty Images)

3. למרות שבשבוע שעבר הורה בית המשפט העליון לראש הממשלה לחשוף את את מועדי שיחותיו עם מו"ל "ישראל היום", הוא לא עשה זאת עד למועד בו היה מצווה לעשות זאת, מה שנחשב כביזיון בית המשפט.

מה מעכב אותו? בנימין נתניהו (צילום: Getty Images)
מה מעכב אותו? בנימין נתניהו (צילום: Getty Images)

4. אחרי 39 שבועות שקטים ברצף, החליטה פתאום שוב המשטרה שההפגנה בפתח תקווה למען שלטון החוק, נגד השחיתות ונגד התנהלותו של היועץ המשפטי לממשלה בענייני ראש הממשלה, היא התקהלות אסורה שיש בה חשש להפרת סדר ולכן ואינה חוקית, וחסמה את הכניסה לעיר ואת הכיכר בה נערכת ההפגנה בעזרת מאות שוטרים. אולי בכלל מאות השוטרים הם ההתקהלות האסורה שהפרה את השלום הציבורי.

הפגנה בפתח תקווה (צילום: אריאל עפרון)
הפגנה בפתח תקווה (צילום: אריאל עפרון)

5. שני אזרחים נעצרו בדרכם להפגנה על "שידול להתקהלות אסורה" ו"שידול להשתתפות בהתפרעות", בכך שקראו בפייסבוק לאנשים להשתתף בהפגנה שבועית חוקית לחלוטין, שמעולם לא היתה בה אלימות או הפרת סדר. שני האזרחים, במקרה, הם חבר ברשימת מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, ואב הבית לשעבר של ראש הממשלה, המעיד בפרשה בה חשודה אשת ראש הממשלה על קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

6. עשרות שוטרים מנעו מ-20 אזרחים לקיים משמרת מחאה מול ביתו של שר המשטרה, חסמה את הרחוב ביישוב המיליונרים בו הוא גר, והרחיקה אותם מאות מטרים משם. וזו המשטרה שאמורה להגן על זכות ההפגנה וחופש הביטוי של האזרחים.

7. בית משפט השלום החליט לחייב 6 תושבי כפר בדואי בנגב לשלם רבע מליון שקל על הריסת הכפר שלהם. תושבי הכפר גורשו ממנו "זמנית" ב-1951, הכפר הופקע על ידי המדינה ב-1954 ונהרס ב-2010 שוב ושוב למרות חזרת תושביו אליו שוב ושוב. והכל כדי להקים על חורבות הכפר יער של קק"ל. יער. בנגב.

8. תושבי כפרים בצפון התלוננו במשך חודשים על מים מזוהמים, עד שתאגיד המים המקומי הודה שהמים אכן מזוהמים. ככה זה כשמדובר רק ב-20,000 תושבים בכפרים ערבים.

9. גבר בן 59 נמצא מת בתא מעצר, שעה וחצי לאחר שנעצר בביתו על תקיפת שוטרים. האיש היה חולה אפילפסיה ובעל עבר פסיכיאטרי. המשטרה סירבה להגיב אם הופעלה כלפיו אלימות.

10. שוטרים חמושים עצרו אוטובוס והורידו ממנו נוסעת שנראתה חשודה לנוסעת אחרת, פתחו את המזוודה שלה שהייתה בתא המטען לעיני כל הנוסעים, שלא הביעו שום התנגדות, ומשלא מצאו סיבה לחשד הסתלקו מבלי להתנצל. הנוסעת החשודה היא סטודנטית לכימיה מאוניברסיטת בן-גוריון. הנוסעת החושדת סתם גזענית.

11. היחידה הממשלתית לחופש המידע הודתה ש-77% מגופי הממשלה אינם מפרסמים את פרטי ההתקשרות עם הממונה מטעמם לקבלת מידע, בניגוד מפורש לחוק. מאוד דמוקרטי.

12. התגלה שבספר המדעים לכיתה א' כתוב שהחקלאי זורע, חורש ומתפלל לגשם. לא משקה, לא מדשן; מתפלל לגשם. וזאת בהוראת משרד החינוך. עכשיו ברור למה ישראל מדורגת בתחתית ה-OECD בחינוך למדעים: התלמידים יכולים להתפלל לציונים עד מחר, הם פשוט לא יודעים את החומר.

‏‏לכידה

13. שבוע וחצי לפני תחילת הלימודים עיריית ירושלים פיטרה 70 סייעות עירוניות מגנים חילוניים, שבמקומן יועסקו סייעות מהחינוך החרדי.

14. המינהל האזרחי והצבא הרסו בית ספר של כפר בשטחים הכבושים, והשאירו 80 תלמידים ללא בית ספר. חבל שלא מלמדים בבתי הספר בישראל שפגיעה של כוח כובש במתקנים הומניטריים בלי לספק אלטרנטיבה היא פשע מלחמה. שנת לימודים טובה!

*תזכורת: ראש הממשלה הוכרז על ידי המשטרה כחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ונחקר לגבי כמה פרשות שחיתות שונות המעלות חשדות כבדים: ניהול מו"מ לשוחד, קבלת טובות הנאה, הגשת תצהיר כוזב, עבירה על חוק מפלגות, הפרת אמונים חמורה, ומעל הכל מרחפת גם פרשת הצוללות. למרות כל אלה, עדיין לא התפטר מראשות הממשלה. היועץ המשפטי לממשלה לא ביקש לעצרו או להשעותו, לא הכריז שאינו כשיר להמשיך בתפקיד ואפילו לא ביקש ממנו להתפטר או להפסיק לנסוע לחו"ל בינתיים. וזהו אותו ראש ממשלה שאמר ש"ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות – אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים למדינת ישראל".

* רשימה זו מתבססת על ידיעות חדשותיות שפורסמו ואיננה מתיימרת להיות כזו.