השבוע בדמוקרטיה היחידה במזה"ת שעצרה אדם בגלל שאיחל "בוקר טוב"

נשיא המדינה מזהיר מפני רוחות ההפיכה בשלטון, המשטרה בודקת חשדות לפלילים נגד יו"ר הקואליציה, וראש הממשלה מתחמק מחקירה. טור ביקורת הדמוקרטיה השבועי

צילום: רוני אזולאי
צילום: רוני אזולאי
28 באוקטובר 2017

1. המשטרה עצרה לשווא פועל פלסטיני שכתב בפייסבוק "בוקר טוב" בגלל הסתמכות על תרגום אוטומטי שגוי של פייסבוק וללא התייעצות עם דובר ערבית. נזכיר שערבית היא שפה רשמית במדינת ישראל.

>> לכל הטורים של שני גרשי

2. היועץ המשפטי לממשלה פרסם חוות דעת חמורה ביותר נגד היוזמה מטעם ראש הממשלה, השקוע בחקירות, לחוקק חוק נגד חקירת ראש ממשלה מכהן. גם פרקליט המדינה התבטא נגד היוזמה.

3. נשיא המדינה הזהיר כי נושבות מהשלטון בישראל רוחות הפיכה, באמצעות ניסיון להחליש את שומרי הסף של הדמוקרטיה, לשלוט בתקשורת ולאיים על עצמאות בית המשפט ועל סמכויותיו. חברי מפלגת השלטון תקפו אותו לאחר הנאום, וכמה מתומכיהם בימין הקיצוני הבינו במהירות את הרמז. הם ריססו גרפיטי שטוען שהוא נאצי, ופרסמו תמונות שלו בדמות היטלר ופוסטים וטוקבקים הקוראים למותו. 22 שנה, והכתובת שוב על הקיר.

צילום: רוני אזולאי
צילום: רוני אזולאי

4. פורסם שראש הממשלה מתחמק מלתאם עם המשטרה מועד לחקירה נוספת, והמשטרה מאיימת לכפות עליו מועד לחקירה. התחמקות מחקירה מאפשרת לשבש אותה. בינתיים הוא נסע שוב לחו"ל. בכיף, עלינו.

5. חבר כנסת ממפלגת שלטון ימנית קיצונית אמר על בית הדין הגבוה לצדק כי הוא נוטה חד צדדית לטובת האויב. בעבר אמר שיש לעלות על בית המשפט העליון עם D9.

6. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות, שופטת בית המשפט העליון לשעבר והיועץ המשפטי לשעבר ביקרו את שרת המשפטים על כך שהיא מתערבת באופן פוליטי בטיעונים המשפטיים של המדינה בבג"ץ.

צילום: רוני אזולאי
צילום: רוני אזולאי

7. המדינה חזרה בה מערעור על פסק הדין שקבע שאב הבית בבית ראש הממשלה הועסק באופן פוגעני על ידי אשת ראש הממשלה והוכפש על ידה. ובכלל, מוזר שהמדינה צריכה לשלם פיצויים על סך 155 אלף ש"ח אם אשת ראש הממשלה היא זו שפגעה בו ובכלל איננה עובדת ציבור.

8. עובדת נוספת במעון הרשמי של ראש הממשלה הגישה לבית הדין לעבודה תביעה בסך 225 אלף ש"ח כנגד אשת ראש הממשלה על העסקה פוגענית, התעללות, השפלה והתעמרות, לכאורה.

9. הותר לפרסום ששלושה עובדי גוף בטחוני וארבעה אזרחים נעצרו בחשד לעבירות שוחד והלבנת הון בהיקף עצום, כשתיאמו את הבטחת זכייתן של חברות אזרחיות במכרזים ביטחוניים תמורת שוחד.

צילום: רוני אזולאי
צילום: רוני אזולאי

10. המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה ל-30 חשודים ול-13 חברות בפרשת מע"צ שנשקלת העמדתם לדין בחשד לעבירות מתחום טוהר המידות, המסים, הלבנת ההון ועוד.

11. המשטרה בודקת חשדות לפלילים נגד יו"ר הקואליציה מהליכוד. במקביל מתנהלת חקירה נגד בכירים בעיריית ראשון לציון, שבה הוא כיהן בעבר כסגן ראש העיר.

12. עורך דין פרטי המכונה בתקשורת "יועצו" או "שליחו המדיני" של ראש הממשלה הודיע על פרישה מתפקידו לאחר עתירה נגד ניגודי העניינים החמורים שלו בתפקידו החריג. הוא אינו מחזיק בשום תפקיד רשמי ואינו מוסמך לייצג את המדינה, ואינו עובד מדינה המקבל שכר וחייב בחובת דיווח. מה הוא כן? שותף סוד של ראש הממשלה, ובמקרה גם שותף במשרד עו"ד עם בן דודו של ראש הממשלה, ששימש במקרה מתווך בעסקת הצוללות והיה אמור לקבל דמי תיווך אסטרונומיים, לכאורה. הכל במקרה כמובן.

13. דו"ח של בצלם חשף שהרשויות הישראליות מפרות באופן שיטתי ונרחב את זכויות האדם הבסיסיות של מאות נערים פלסטינים שנעצרים בשנה בירושלים המזרחית.

צילום: רוני אזולאי
צילום: רוני אזולאי

14. השר לענייני ירושלים איים לבטל אירוע תיירות שלם רק בגלל שמדריך באחד הסיורים הביע התנגדות לחפירות הארכאולוגיות בירושלים המזרחית. הסיור נמחק מאתר האירוע. מאוד דמוקרטי.

*תזכורת: ראש הממשלה הוכרז על ידי המשטרה כחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ונחקר לגבי כמה פרשות שחיתות שונות המעלות חשדות כבדים: ניהול מו"מ לשוחד, קבלת טובות הנאה, הגשת תצהיר כוזב, עבירה על חוק מפלגות, הפרת אמונים חמורה, ומעל הכל מרחפת גם פרשת הצוללות. למרות כל אלה, עדיין לא התפטר מראשות הממשלה. היועץ המשפטי לממשלה לא ביקש לעצרו או להשעותו, לא הכריז שאינו כשיר להמשיך בתפקיד ואפילו לא ביקש ממנו להתפטר או להפסיק לנסוע לחו"ל בינתיים. וזהו אותו ראש ממשלה שאמר ש"ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות – אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים למדינת ישראל".

* רשימה זו מתבססת על ידיעות חדשותיות שפורסמו ואיננה מתיימרת להיות כזו.