השבוע בדמוקרטיה ששכחה מה קרה פה לפני 22 שנה

שר התיירות לשעבר נידון למאסר, מתנחלים תוקפים חקלאים, היועמ"ש בשירות ראש הממשלה ופרויקט תגלית מסתיר ערבים. טור ביקורת הדמוקרטיה השבועי

עצרת הזיכרון ליצחק רבין (צילום: Getty Images)
עצרת הזיכרון ליצחק רבין (צילום: Getty Images)
4 בנובמבר 2017

1. ראש הממשלה נאם בטקס ממלכתי לזכר ראש ממשלה שנרצח לפני 22 שנים, 22 שנים אחרי שהשתתף בהפגנות בהן קראו לרצוח את אותו ראש ממשלה.

>> דעה: למה אסור ללכת השנה לעצרת הזיכרון לרבין

2. חיילים ירו למוות בנהג פלסטיני ופצעו את אחותו, אם לחמישה, משום שלטענתם נסע באופן חשוד ולא עצר לבקשתם. עם זאת, נראה שירו ברכב מאחור לאחר שהתרחק, ולפי עדות ראייה, גם מבלי שביקשו ממנו לעצור. בנוסף, אחרי הירי לא ניגשו אל הרכב, ולא הגישו עזרה לפצועה. מצ"ח החלה בחקירה, כמו ב-4 מקרי הרג דומים בשנה האחרונה שהסתיימו בלא כלום.

3. נחשף שהיועץ המשפטי לממשלה קבע במסמך רשמי שדרג קבלת ההחלטות בצבא ובממשלה אינו מעורב בפרשת הצוללות, על מנת שממשלת גרמניה תשחרר את הקפאת עסקת הצוללות. זאת, למרות שהחקירה עוד לא הסתיימה.

בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט (צילום: Getty Images)
בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט (צילום: Getty Images)

4. שר התיירות לשעבר, ממפלגת "ישראל ביתנו", הורשע במסגרת הסדר טיעון בהפרת אמונים, וירצה 15 חודשי מאסר. זאת מכיוון שהבטיח תמיכה של משרד התיירות באירוע שהעסיק את בת זוגו.

5. תחקיר חשף שחיילים שהגיעו לעצור פלסטיני בביתו בשטחים הכבושים ירו בו בפלג גופו העליון, בניגוד להוראות, בעת שנמלט מהם ולא נשקפה להם כל סכנה, והביאו למותו. החיילים גם ירו באחיו של ההרוג כשניסה להתקרב לעזור לו ועיכבו את פינויו לבית החולים. הצבא לא עידכן את המשפחה במצבו, מנע ביקור בבית החולים, שלל מאימו כניסה לישראל ועצר ללא משפט את אחיו.

6. היועץ המשפטי לממשלה פרסם חוות דעת המתנגדת בחריפות ליוזמה מטעם ראש הממשלה, שביקש לחוקק חוק שלפיו המשטרה לא תקבע בסיום חקירותיה אם יש די ראיות להגשת כתב אישום. הוא קבע שיש בחוק פגיעה ממשית בעבודת רשויות אכיפת החוק וביכולתן למצות חקירה והעמדת עבריינים לדין. ולמה שראש הממשלה השקוע בחקירות יירצה לפגוע בכל אלה?

7. הפרקליטות הודיעה שסגרה את התיק כנגד ראש הסגל לשעבר של ראש הממשלה בחשד לתקיפה מינית וכליאה מחוסר ראיות, למרות המלצת המשטרה להעמידו לדין. אז מה שווה בעצם המלצת המשטרה?

8. פורסם שמתנחלים תקפו באבנים שלושה פלסטינים ברכבם, ופצעו אחד מהם קשה בראשו. עד כה המשטרה לא טרחה אפילו לגבות עדויות מהנפגעים.

9. הצבא הודיע שישראל לא תאפשר הגעת צוותים רפואיים לפינוי הנפגעים בהפצצת מנהרה מרצועת עזה לישראל, למרות שייתכן שיש בין הלכודים פצועים, בניגוד לאמנת ז'נבה. בנוסף, בג"ץ סירב לקיים דיון דחוף בנושא.

10. מתנחלים תקפו חקלאים פלסטינים בשטחים הכבושים בעת שמסקו זיתים במטע שלהם בתיאום עם צה"ל. החיילים שהיו במקום הרחיקו את התוקפים אך לא עצרו אף אחד מהם.

11. פרויקט תגלית, הממומן בחלקו בידי מדינת ישראל, החליט להפסיק להפגיש בין משתתפי הטיולים לבין ערבים – לא אזרחי ישראל ובוודאי שלא פלסטינים.

12. הקרן למורשת הכותל איפשרה ל-20 רכבי יוקרה לחנות ולהצטלם ברחבת הכותל לצורך תמונת יח"צ. נשים מתפללות בכותל – אסור; רכבי יוקרה בכותל – מותר. הנביא ירמיהו היה עף על זה.

13. נחשף שמנכ"ל דואר ישראל בכבודו ובעצמו סימס לעובדת הניקיון שתובעת את אשת ראש הממשלה על העסקה פוגענית, יום לאחר שהתפטרה, כדי להציע לה עבודה. לטענתה התקשרו אליה גם שר בממשלה ויועצת ראש הממשלה לענייני חרדים, שהבטיחה לה עבודה. לא, בכלל לא נראה כמו ניסיון להשתיק את התביעה בהצעות עבודה על חשבוננו.

*תזכורת: ראש הממשלה הוכרז על ידי המשטרה כחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ונחקר לגבי כמה פרשות שחיתות שונות המעלות חשדות כבדים: ניהול מו"מ לשוחד, קבלת טובות הנאה, הגשת תצהיר כוזב, עבירה על חוק מפלגות, הפרת אמונים חמורה, ומעל הכל מרחפת גם פרשת הצוללות. למרות כל אלה, עדיין לא התפטר מראשות הממשלה. היועץ המשפטי לממשלה לא ביקש לעצרו או להשעותו, לא הכריז שאינו כשיר להמשיך בתפקיד ואפילו לא ביקש ממנו להתפטר או להפסיק לנסוע לחו"ל בינתיים. וזהו אותו ראש ממשלה שאמר ש"ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות – אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים למדינת ישראל".

* רשימה זו מתבססת על ידיעות חדשותיות שפורסמו ואיננה מתיימרת להיות כזו.