20% מהחולים בשפעת השנה – תל אביבים; "קצב החיסון כפול"

בהלת השפעת משפיעה על תושבי העיר: קופות החולים מדווחות על קצב חיסון גבוה, בעיקר במרכז וצפון העיר. שיעור החולים התל אביבים גבוה משיעורם באוכלוסייה הכללית

20% מהחולים השנה תל אביבים. חיסון שפעת (צילום: shutterstock)
20% מהחולים השנה תל אביבים. חיסון שפעת (צילום: shutterstock)
1 בינואר 2020

"השפעת משתוללת", זועקות כותרות העיתונים בשבועות האחרונים, וגם אם כדרכם של טבלואידים הם מגזימים מעט, הנתונים היבשים אכן מדאיגים. על פי דוח משרד הבריאות, בחורף הנוכחי – אשר טרם הגיע לסיומו – אושפזו 99 חולי שפעת במצב קשה, ומתוכם נפטרו תשעה.

הנתונים הללו מורים על עלייה משמעותית בשיעור התחלואה הכללי ביחס לשנה שעברה וביחס לזו שקדמה לה. במשרד הבריאות מעריכים שעונת השפעת הקדימה ולכן התחלואה הגבוהה, אולם הנתונים גבוהים מהשנים הקודמות בכל מקרה. מה עושים? חיסונים, ויסלחו לנו כל הטהרנים שמסרבים לעצם הרעיון. מתוך אותם 99 חולים קשים השנה רק שניים חוסנו, 42 לא חוסנו, ולגבי 55 הנוספים לא התקבל מידע בנושא.

נדמה שכל שצף המידע הזה השפיע עמוקות על תושבי העיר, שגדשו בהמוניהם את קופות החולים, ולא בכדי. זוכרים את 99 החולים הארציים? ובכן, התל אביבים מונים כ-20% מהם, בעוד אוכלוסיית תל אביב מהווה רק כ-5% מסך אזרחי ישראל.

"אנחנו נמצאים במבצע החיסון הנוכחי בסך הכל חודשיים", אומר ד"ר ארז כרמון, רופא מחוז מרכז בקופת חולים מאוחדת, "ובפרק זמן הזה הגענו ל-27% מתוך המבוטחים שלנו בתל אביב. אנחנו בקצב חיסון כפול ממה שהיה בשנה שעברה, יש הבדל משמעותי בהיענות השנה. ההד התקשורתי היה מאוד משמעותי. יש לנו סדרה מובנית של פעולות שאנחנו עושים בכל שנה במהלך מבצע השפעת – פרסומים, טלפונים לאנשים, פניות לאוכלוסיות בסיכון גבוה. השנה עשינו בדיוק את אותו הדבר, ובגלל המודעות הגבוהה הגיעו פי שניים אנשים".

ביתר קופות החולים המצב דומה. מכללית נמסר כי אחוזי המתחסנים בתל אביב דומים לאחוזים הארציים, אך בקרב אוכלוסיית הילדים הנתונים בעיר גבוהים יותר, וכן גבוהים ב-5% מהשנה שעברה. מתברר עוד שמרבית המתחסנים שייכים למרפאות של צפון ומרכז העיר. בקופת חולים לאומית אומרים שבתל אביב התחסנו כבר כ-5,000 מבוטחים – עלייה של כ-20% משנת 2018, ואילו במכבי, אשר חולשת על הנתח הגדול ביותר של התושבים, התחסנו נכון לעכשיו 53,000 איש (רובם מאיזור צפון תל אביב), המהווים כ-25% מכלל חברי הקופה. "מדובר בעלייה גדולה – בשנה שעברה התחסנו רק 20% מהתושבים", אומרת דבורה חסיד, ראש מחוז מרכז במכבי שירותי בריאות.

נותר לנו רק להתנחם בעובדה שאנחנו בחברה נהדרת – העלייה במקרי השפעת השונים נרשמה גם בארצות הברית, קנדה, אירופה, אנגליה והונג קונג, וכמובן, אצל שירי מימון.