אוגנדה: שקיעה אפריקאית ורודה

מפלים שוצפים, טיול ספארי ושיט על הנילוס בין נופי טבע מופלאים. ביקור בשמורת הטבע הגדולה באוגנדה

צילום: שאטרסטוק
9 בדצמבר 2013

דרך עפר אדומה מוליכה אל הפארק הלאומי מפלי מרצ'יסון (Murchison Falls National Park), הנקרא גם פארק קברגה, או קבלגה (Kabarega, Kabalega), בצפון-מערב אוגנדה, שנופו סוואנת עצים דלילה והוא נחשב לשמורת הטבע הגדולה במדינה. רכב השטח קיפץ על המהמורות שבדרך והישבן שלנו זכה למה שמכונה כאן "מסאז' אפריקאי". בקרבת מלון סאמביה ריוור לודג' (Sambiya River Lodge), השוכן בצדו הדרומי של הפארק, טיילה משפחה של בבונים, ואנחנו מיהרנו למפלי מרצ'יסון הנמצאים במרחק של כ-40 דקות נסיעה מהמלון ונקראים על שמו של סר רודריק מרצ'יסון, שכיהן כנשיא החברה הגיאוגרפית המלכותית האנגלית במאה ה-19.

על רקע של שקיעה אפריקאית ורודה, קיטשית כמעט, המפלים הפתיעו בעוצמתם וביופיים. זה הקטע שבו הנילוס הלבן (הנקרא כאן נילוס ויקטוריה, Victoria Nile) שוצף דרך פתח סלעי צר שרוחבו כשישה מטרים, נופל בשפעת מים אדירה מגובה של 43 מטר, כ-30 קילומטר לפני שהוא נשפך אל אגם אלברט. כולנו התמלאנו ברסס.

זריחה על הנילוס

חזרנו למלון בחושך. הכוכבים ושביל החלב נראו ממש קרובים. האוויר נמלא בקרקורי קרפדות וצרצורי ציקדות. למחרת, לפני עלות השחר, יצאנו לראות זריחה על הנילוס הלבן הזורם בתחומי הפארק. הגענו למקום המעגן של המעבורת פּארה (Parra Ferry Crossing), נקודה על גדתו הדרומית של הנהר, שממנה יוצאת מעבורת שמגיעה בתוך כמה דקות אל הגדה הצפונית. הזריחה על הנילוס היתה מראה מופלא. לא יכולתי שלא לחשוב על עורק החיים הזה, שעם הנילוס הכחול יחד יוצר את הארוך בנהרות תבל, שאורכו 6,650 (ויש אומרים 6,695 קילומטר).

מקורו של הנילוס הלבן בימת ויקטוריה, אם כי המדקדקים מציינים שמקורו בנהר לובירונזה (Luvironza) שבמדינת בורונדי, הנשפך אל נהר קאגרה (Kagera) בטנזניה, ומשם אל ימת ויקטוריה. ומכיוון שבדרכו הארוכה הוא עובר בתוך ביצות עכורות ויוצא מהן צלול ונקי, זכה הנילוס באזור זה לתואר לבן. החיים באזור היו ועודם קשורים בכל נימיהם לנהר זה, ובלעדיו לא היתה קמה במצרים אחת התרבויות האנושיות האדירות שידעה ההיסטוריה.

את הבוקר בילינו בטיול ספארי בשמורת מרצ'יסון, לצד ג'ירפות רוטשילד (Giraffa camelopardalis rothschildi) הנחשבות מין בסכנת הכחדה. עטי דגים אפריקניים (Haliaeetus vocifer) דאו מעלינו במעוף מרשים, שתי לביאות רבצו בצל עץ קוצני, וכמה פרטים של קובוס אוגנדי (Kobus kob thomasi), האנטילופה הלאומית של אוגנדה, קיפצו להם בחן.

שיטוט אטי בתוך גלוית נוף

בשעות אחר הצהריים עלינו על ספינת נהרות, בדיוק באותה נקודה שבה ירדנו מהמעבורת עם זריחה. השיט על הנילוס, שעל גדותיו הבוציות צומח גומא הפפירוס, הוא כמו שיטוט אטי בתוך גלוית נוף, עם שיעור מאלף על הטבע, הגיאוגרפיה, ההיסטוריה והחיים באפריקה של היום. כמה רחב פה הנילוס ואיזה מארג של חיים מתקיים בו. עופות ענקיים מסוג קיווית שחורת ראש (Vanellus tectus) התנדנדו על המים, חמולות של סוסי יאור (היפופוטמים) רבצו בנהר, אנטילופות קובוס המים (Waterbuck) טיילו לאורך הגדות, ובבונים שובבים הציקו לקופי קולובוס (Colobus) יפהפיים. פילון קטן עשה מקלחת, וציפורי איביס (מגלן מצויץ) צרחו מתוך הסבך. שלא לדבר על הקרוקודילים, אותם תניני ענק, שהם חלק בלתי נפרד מנוף הקדומים הזה.

תודה לנאור מורג

טיפ לדרך

יער השימפנזים בודונגו (Budongo Forest), בפינה הדרומית-מערבית של הפארק, נמצא במרחק של כ-40 קילומטר מדרום למפלים. כ-600 שימפנזים חיים בו, וסיור מודרך בעקבותיהם, בין עצי מהגוני אדירי מידות, הוא חוויית טבע של ממש. את הסיור יש להסדיר מראש בתחנת המחקר של בודונגו (Budongo Forest Conservation Field Station) באמצעות אתר האינטרנט: www.budongo.org, או בסיוע סוכנויות הנסיעות בקמפלה או במסינדי