אל תהיו נאיביים. אתם יודעים למה יעשו עוד סרטי "שר הטבעות"

וכולנו יודעים מה חמדנות עושה לך. מתוך הסרט "שר הטבעות"
וכולנו יודעים מה חמדנות עושה לך. מתוך הסרט "שר הטבעות"

ברור שהמהלך של האחים וורנר לרכוש את הזכויות ל"שר הטבעות" ולהפיק סרטים נוספים ביקום הפנטזיה של טולקין נובעת מחמדנות. עכשיו, אם רק היה איזה משהו בספרים, אולי איזו דמות, שהייתה יכולה להזהיר אותנו מנזקי החמדנות, זה היה נהדר

26 בפברואר 2023

השבוע מנכ"ל האחים וורנר, דייוויד זסלב, הכריז כי נרכשו הזכויות ליצירת מספר סרטים נוספים המבוססים על אחד ממותגי הפנטזיה המוצלחים (והמצליחים, והותיקים) בעולם: "שר הטבעות". כך, לאחר שגנבו את ג'יימס גאן ממארוול, זסלב מבצע שוד מרהיב לא פחות וחוטף את "שר הטבעות" מאמזון, שרק לפני שנה שחררו את הסדרה "טבעות הכוח", המתרחשת 200 שנה לפני אירועי הספרים של ג'.ר.ר טולקין. החדשות האלו שימחו מעריצים מסויימים, אבל חלק גדול מהפאנבייס זועם על ההחלטה להחיות את המותג (ורק לצורך הבהרה: סרטים נוספים בעולם של "שר הטבעות" ולא טרילוגיה מחודשת המבוססת על הספרים).

הכתב של בלומברג, לוקאס שאו, כתב כי "לאף אחד אין רעיונות חדשים". גם כתבת התרבות אסתר צוקרמן צייצה: "אני אוהבת את 'שר הטבעות' ואני לא חושבת שצריכים עוד סרטי 'שר הטבעות'". גם המתאבק קייל פלטשר צייץ "בבקשה תעזבו את הסדרה בשקט, תנו לה לנוח בגן עדן". אלו עוד טיעונים מאופקים, כמובן, אבל צריך (אולם לא כדאי) להיכנס לכמה דיונים ברדיט בשביל להבין את הרוח של רוב המעריצים. אקצר לכם את העניינים: הם לא מרוצים. אבל איזה מעריצים בעצם כן יכולים להיות מרוצים? זה כאילו חוק פיזיקלי גורס שככל שפרנצ'ייז יהיה יותר מצליח, כך רמת הרעילות של הפאנבייס שלו תעלה. בעצם, אם זה עוסק ברעילות, זהו כנראה חוק כימי.

 

היקום שטולקין יצר כבר הופיע בכל מדיה אפשרית: קומיקס, טלוויזיה, קולנוע ומשחקי מחשב ואפילו השיר של לד זפלין "Battle of Evermore" מבוסס על הקרב המפורסם מהספרים. אבל ההצלחה המסחרית האמיתית הגיעה עם טרילוגיית "שר הטבעות" של פיטר ג'קסון משנות האלפיים המוקדמות – שלוש הפקות ענק שהכניסו הון תועפות (וגם הגדירו מחדש את האופן בו עושים פרנצ'ייזים בימינו), ומה שגרר לימים גם טרילוגיית פריקוול של "ההוביט" (תראו מה זה, ממש כמו "מלחמת הכוכבים"). אז אמזון כבר השתלטו עם "טבעות הכוח" חסרת הנשמה על תחום הפריקוולים לכל מה שקרה לפני שבילבו באגינס יצא בחוסר חשק למסע שלו בארץ התיכונה, וזה הצליח. משחקי המחשב המבוססים על המותג גם הכניסו לא מעט, כאשר האחרון בסדרה מכר מעל שני מיליון עותקים. אם המעריצים כבר יודעים שהם משחררים את הכסף שלהם בקלות, אז למה הם מופתעים כשמישהו מנסה לעשות מזה עוד כסף?

וגם – אף פעם אי אפשר לדעת מה יקרה. אף אחד לא זוכר את זה היום, אבל במקור כולם חשבו שהית' לדג'ר יהיה גרוע בתור הג'וקר והיום התפקיד שעשה נחשב אייקוני. כשהכריזו על רוברט פטינסון בתור "באטמן", כולם אמרו שזה ליהוק לא טוב ובסוף מאט ריבס הביא יצירת מופת. ובכלל, אף אחד לא אומר לכם "אל תהיו מעריצים! נו-נו-נו!", אבל לפחות תהיו ישרים עם עצמכם: אתם מממנים את זה. אתם הסיבה שזסלב עשה את העסקה הזאת. הוא ראה שזה מכניס כסף, אז הוא יקח את זה וישתמש בזה ואם אתם באמת לא רוצים שיצרו עוד סרטים, פשוט אל תקנו כרטיסים. אני מבטיח לכם שאם הסרט יתרסק בקופות או הסדרה לא תביא רייטינג, כלומר יכניסו פחות מעלות ההפקה והשיווק, יפסיקו "להרוס" את המותג שאתם כל כך אוהבים.

אני בעצמי גיק לא קטן שצורך כל דבר ששייך לפרנצ'ייזים שאני אוהב. לפעמים יש לי ציפיות ולפעמים אין לי, אבל אני מודע לכך שיש לי איזשהו הסכם בלתי כתוב עם התאגידים: אני נותן להם כסף והם נותנים לי כל מיני דברים, לפעמים כאלה שאני רוצה ולפעמים כאלה שלא, ואם נמאס לי מפרנצ'ייז מסוים אני פשוט מפסיק לצרוך אותו. אין מה לעשות, כשמנסים לקלוע לטעם של מליוני אנשים, יהיו כאלה שיצאו עם פרצוף חמוץ. אבל כשאתם נותנים כסף לאותו תאגיד, התאגיד חושב את הדבר היחיד שתאגיד יודע לחשוב: "הם נותנים לי כסף! אני אוהב כסף! אני אעשה עוד מזה כדי שיהיה לי עוד כסף!" וזה אולי קצת עצוב, אבל המטרה של הפרנצ'ייזים האלה היא לא האמנות, אלא הרווח. אמנות טובה יוצאת על הדרך, בזכות יוצרים מוכשרים שמגויסים למבצע.