תבואו שישי שבת?

הקרב על השבת נמשך – העירייה מטילה קנסות אך נערכת להגשת בג"צ, בפייסבוק מתארגנת הפגנה מול ביתו של גדעון סער

קובי ברמר במכולת. צילום: זיו שדה
קובי ברמר במכולת. צילום: זיו שדה
12 ביולי 2014

פחות משבועיים עברו מאז פורסמה החלטתו של שר הפנים גדעון סער, על סגירת המרכולים בשבת, והציבור התל אביבי מתכונן להילחם כדי להותיר את השבת בדיוק כפי שהייתה. סיעת מרצ ועמותת ישראל חופשית כבר נרתמו למאבק שהלך ותפס תאוצה בפייסבוק – יותר מ־20 אלף לייקים לעמוד הפייסבוק ״לא נסגרת תל אביב״ בחמישה ימים, לצד מאות גולשים שתיעדו עצמם קונים במרכולים שהחליטו לפתוח בשבת . במוצאי שבת הבא (19.7) מתוכננת להתקיים הפגנה מול ביתו של שר הפנים שבצפון הישן של תל אביב: "מדובר בהתארגנות של חבר׳ה תל אביביים מהשטח. החלטנו שאנחנו לא מוכנים לתת לשר לקבוע את האופי של העיר. זו עיר חילונית, ויש לנו עירייה שזה עתה נבחרה והיא תומכת בזה. השבת חשובה גם לנו, ואנחנו רוצים לחיות אותה כמו שאנחנו מאמינים", הסביר ברק שש, ממארגני ההפגנה.

בסוף השבוע האחרון הוגשו 34 קנסות בסך 730 ש"ח נגד מרכולים שפעלו בשבת. אסף זמיר, סגן וממלא מקום ראש העיר, אמר כי העירייה נערכת להגשת בג״צ, ובד בבד מנסה להגיע לפשרה: "עד שלא תשתנה ההחלטה אין לנו ברירה אלא להמשיך לאכוף. אם לא נצליח לנצח את רוע הגזרה אנחנו צפויים לראות פה בקרוב צווי סגירה רבים לעסקים בעיר, בפעם הראשונה״.

"אין לנו ברירה אלא להמשיך לאכוף". אסף זמיר. צילום: יולי גורודינסקי
"אין לנו ברירה אלא להמשיך לאכוף". אסף זמיר. צילום: יולי גורודינסקי

היו גם מי שבחרו לפגוע ישירות דווקא בבעלי המכולות שעתרו לבג״צ בנושא. בבלוג מד בן פרסמו את שמות וכתובות המכולות שבבעלותם כדי לשכנע את התל אביבים המתנגדים לסגירה בשבת שלא לקנות בהן. קובי ברמר, יו״ר פורום המכולות והמינימרקטים בישראל, הגיב לכך: ״זו זכותם המלאה לעשות זאת, אבל זה רק מראה כמה הם שטופים. המאבק לא מעניין אותם, העניין שלהם הוא נגד הדת במדינה. הם צריכים לבוא בטרוניה לחולדאי שעבר על החוק וגרם למצב הזה״.

 לדעתך יש להם סיכוי לנצח במאבק?

ברמר: ״אם הם ינצחו, הלכה המדינה. הם הולכים נגד בג״צ. שיצביעו מרצ בפעם הבאה, מרצ תהיה רוב, ומרצ תשנה את החוק. מרצ נגד החוק ונגד מדינה יהודית, חברי הכנסת שלה עבריינים. זה מאבק של טוקבקיסטים בשקל ומבוסס על קניון של לייקים. נכנסתי לפרופילים של כל אותם גולשים שלוקחים חלק במחאה, וראיתי שהיו פעילים במחאה החברתית. אני לא מייצג את הדת, אני בעל מכולת קטן שכבר שמונה שנים נלחם בטייקונים, אני לא מכיר מאבק יותר חברתי מזה. חברי כנסת כמו דב חנין ומירב מיכאלי תומכים בנו, ומנגד, חברי הכנסת של מרצ רק מלבים את האש".

 העובדה שהופעתם ברשימה השחורה פגעה לכם במכירות?

 "לא, אבל כל מיני בחורים מופיעים אצלנו בחנות ובאים לאיים עלינו. מי שלא רוצה לקנות לא חייב לקנות. יש כאן מאבק סוציאלי צודק. גדעון סער עשה מה שבית המשפט העליון אמר לו, אם במרצ יחליטו שהם לא פועלים על פי חוק, אז שלא יפעלו על פי חוק ".

"תל אביב־יפו היא עיר חופשית". זהבה גלאון. צילום: יח"צ
"תל אביב־יפו היא עיר חופשית". זהבה גלאון. צילום: יח"צ

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, אמרה: "החלטת שר הפנים גדעון סער, נובעת משיקולים פוליטיים בלבד, על חשבון תושבי העיר. שר הפנים מתעלם מההכרעה של מועצת העיר שהתקבלה באופן דמוקרטי. כמו כן, החלטתו מנוגדת לחוק ההסמכה שחוקקה הכנסת, הקובע כי רשויות מקומיות רשאיות לקבוע את אופייה של השבת בעיר ואת סדרי הפעילות של בתי עסק באופן מידתי ובהתאם לאיזון המקומי. תל אביב־יפו היא עיר חופשית ומחובתנו לשמור עליה כזו".