אחרי הפרסום אצלנו: תביעה נגד רשת שגבתה עמלה על סיגריות באשראי

בעקבות תחקיר Time Out שמצא שעמלת האשראי על רכישת סיגריות אינה חוקית, הוגשה באחרונה תביעת מיליונים נגד אחת הרשתות שגובה את העמלה. מפסיקים להיות פאסיביים

קופסאות סיגריות בפיצוציה בעיר (צילום: אריאל אפרון)
קופסאות סיגריות בפיצוציה בעיר (צילום: אריאל אפרון)
29 ביוני 2017

תמרות עשן: לפני כחודש פרסמנו כתבה על מדיניות שהפכה לשגורה בקרב פיצוציות רבות בתל אביב ובסביבתה: גביית עמלה נוספת, בין שקל אחד לכמה שקלים, על רכישת סיגריות באשראי, וזאת בניגוד לחוק. לאחר סיבוב בעיר בין הפיצוציות הפזורות לאורכה ולרוחבה גילינו שרובם המוחלט של בתי העסק גובים את העמלה וחלקם גם לא יודעים על החוק. זמן קצר לאחר הפרסום נראה שדברים כבר החלו לזוז. לאחרונה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תובענה ייצוגית בהיקף ענקי (14.4 מיליון ש"ח) נגד רשת יין בעיר, שלדברי התובע עסקיה גובים את העמלה המדוברת בניגוד לחוק להגנת הצרכן. לפי התובענה העסקים אינם מציגים את המחיר הכולל של המוצר, אלא את מחיר קופסת הסיגריות ואריזות הטבק לגלגול למשלמים במזומן, אף שלא מדובר במחיר הסופי. מי שקונה באשראי, נכתב בתובענה, מחויב בעמדת התשלום להוסיף עמלה, שכאמור אינה חוקית, גם אם מוצג שלט שמודיע על כך.

עוד כתבות מעניינות:
הידעתם? העמלה שפיצוציות גובות על סיגריות באשראי אינה חוקית
מצאנו את נהג המיצובישי הלבנה שמרעיד את העיר
10 הצמתים המסוכנים ביותר בתל אביב 

"יין בעיר וזכייניה גבו לפי ההערכות מיליוני שקלים רבים", ציין עורך הדין רועי בכר, שמאחורי המהלך, בבקשה לתובענה. "מרשתי פנתה אליי לאחר שלדבריה נמאס לה מעמלות סליקה אשר בתי עסק רבים בעיר גבו ממנה", הוא מספר. "הבהרתי לה כי על פי הוראות חוק הגנת הצרכן – כל בעל עסק אשר גבה ממנה עמלה נוספת בגין התשלום בכרטיס אשראי הפר למעשה את הוראות החוק". על פי עו"ד בכר התביעה הוגשה נגד הרשת יין בעיר בתקווה לעורר את מודעותם של בתי עסק אחרים שפועלים באופן פרטי ולא כרשת. "אנחנו מקווים שהתובענה תביא להד גדול ותייצר מודעות והרתעה כלפי קיוסקים ופיצוציות אחרות".

עו"ד רועי בכר
עו"ד רועי בכר

גם מחוץ לכותלי בית המשפט נראה שהתושבים המעשנים מתחילים להתעורר, אך לא בטוח שזה עוזר להם. "אחרי קריאת הכתבה ניגשתי לפיצוצייה שקרובה לבית שלי וביקשתי לקנות סיגריות באשראי כמו שאני עושה בדרך כלל", מספרת נועה בורשטיין־חדד (26), תושבת יפו. "עד עכשיו ספגתי את תוספת השקלים האחדים הנוספים שנאלצתי לשלם, אבל אחרי שהתעוררה בי המודעות הבנתי שזה מצטבר להרבה כסף. אמרתי לבעל הפיצוצייה כי הוא עובר על החוק, הוא לא הבין על מה אני מדברת ובסופו של דבר לא הסכים למכור לי סיגריות. הייתי בהלם".

על אף ניסיונתינו, מרשת יין בעיר לא נמסרה תגובה, זו תפורסם ברגע שתתקבל.