הכי חצוף בעולם: מעריץ של "שר הטבעות" תובע את טולקין על גניבה

עברנו את סאורון, נעבור גם את זה. "שר הטבעות: טבעות הכוח". צילום: יח"צ אמזון
עברנו את סאורון, נעבור גם את זה. "שר הטבעות: טבעות הכוח". צילום: יח"צ אמזון

לא יאמן כי יסופר: סופר פאנפיקשן תובע את חברת אמזון ואת עזבונו של ג'. ר. ר. טולקין בטענה שהם גנבו רעיונות לסדרה "שר הטבעות: טבעות הכוח" מהספר שלו, וזה אפילו לא הדבר הכי משונה בתביעה הזו. גנדלף, תכין את עורך הדין שלך

העונה הראשונה של סדרת הפריקוול "שר הטבעות: טבעות הכוח" נחשבת לאחת ההפקות היקרות והמצליחות ביותר של אמזון פריים. עכשיו יש סיכוי (גם אם קלוש מאוד) שהסדרה תעלה לאמזון עוד כ-250 מיליון דולר, אם יפסידו בתביעה עליה דווח באתר PCgamer במהלך הסופ"ש: סופר בשם דמיטריוס פוליצ'רון תובע את אמזון ואת נכדו של כותב "שר הטבעות" טולקין, המחזיק בעזבונו, בטענה כי באמזון גנבו רעיונות לסדרה מספר פאנפיקשן שכתב. שזה קצת כמו שבמבה פרפר יתבעו את אוסם על גניבת הצורה של הבמבה.

פוליצ'רון טוען שהוא הגיש את טיוטת הספר שלו לסיימון טולקין, נכדו של הסופר המקורי, עוד ב-2019 במטרה לפרסם את הספר עם חותם אישור טולקנית. אחרי שלא קיבל תגובה על הספר, הוא החליט לפרסם אותו באופן עצמאי (כספתח לסדרה בת 6 ספרים), והחל למכור אותו בספטמבר 2022 (ממש במקביל לעליית הסדרה) ומכל המקומות, דווקא באמזון. אתם בטח יכולים לנחש שהספר, שנקרא "אחוות המלך: מלחמת הטבעות", הוא חיקוי חיוור לכתביו של טולקין.

עם זאת, ספק גדול שהתביעה הזו תעבור בשלום למר פוליצ'רון. הנה, לדוגמה, אחת הטענות לגניבה שפורסמו – ספרו של המעריץ מתמקד בדמותה של אלאנור גמג'י גרדנר, ביתו של סם גמג'י, חברו הנאמן של פרודו. פוליצ'רון (שתכלס, נשמע כמו שם של הוביט) טוען שהבחירה של "טבעות הכוח" להתמקד גם הם בהוביטית בשם אלאנור היא הוכחה לכך שהרעיון נגנב ממנו. שזה מוזר, כי הדמות של אלאנור גמג'י גרדנר הופיעה כבר בכתביו של טולקין. בקיצור, מעניין אם יש הגנת גונב מגנב פטור.

עטיפת הפאנפיקשן "אחוות המלך: מלחמת הטבעות"
עטיפת הפאנפיקשן "אחוות המלך: מלחמת הטבעות"

אם כך, לג'ף בזוס אין סיבה כרגע לשלוף את הארנק, כי התביעה באמת נשמעת קצת מגוחכת, במיוחד לאור העובדה שהסדרה "טבעות הכוח" מתמקדת בעלייתו של סאורון, בעוד שספרו של פוליצ'רון מתרחש אחרי סרטי שר הטבעות, כלומר אחרי סוף עידן סאורון. אולי הוא רוצה לתבוע אותם על הרעיון לנסות לדפוק קופה על בסיס הפרנצ'ייז. לפחות הם עשו את זה חוקית.