חינם עכשיו: כל הסרטים, הספרים, ההצגות והתוכן שנפתחו במלחמה

הידעתם? סרטים בחינם תמיד טובים יותר. "מבצע סבתא" (צילום: יחסי ציבור/YES)
הידעתם? סרטים בחינם תמיד טובים יותר. "מבצע סבתא" (צילום: יחסי ציבור/YES)

לא שחסר תוכן בעולם, אבל תוכן בחינם מרגיש יותר טוב: מגוון רחב של גופי תוכן פתחו לרגל המצב ספריית תוכן חינמי שתוכלו לגשת אליה מכל מקום שלא תהיו, ולתת לראש לנוח טיפה עם קצת בריחה מהמציאות. רק קצת, לא צריך להגזים

קולנוע לב

כדי לעודד קצת את הילדים בבית (ובעקיפין גם להקל על ההורים שאיתם) רשת הקולנוע האיכותית פתחה מגוון של סרטים לצפייה משפחתית מהקטלוג שלה, אונליין ובחינם. גולת הכותרת היא כנראה צמד סרטי "פדינגטון" הנהדרים, וישנם את "הנסיך הקטן", "קוסמים ליום אחד" ועוד. ילדים מעט גדולים יותר שכבר יודעים לקרוא כתוביות יוכלו לצפות עם ההורים בסרטים כמו "הספר הירוק", "משפחת בלייה" או "חיבור פשוט".

סינמטקים

בסינמטק תל אביב איחדו כוחות עם סרטי רד קייפ כדי לעודד את ילדי ישראל בזמנים קשים אלה. ב-VOD של הסינמטק תמצאו סרטי ילדים לצפייה חינם, ביניהם "לרקוד", "לב של אש", "בעיניים שלנו" ו"הנסיכה הגנובה", ויש גם לא מעט מפגשים ופעילויות בזום לאורך השבוע. סינמטק ירושלים מפעיל (בהרצה, בשלב זה) גם VOD משלו, חלקו בתשלום אבל גם עם כמה תכנים חינמיים כמו "פטרסון" מחמם הלב של ג'ים ג'רמוש בכיכובו של אדם דרייבר וסרטים המתעדים תערוכות אמנות מהעולם.

סינמטק תל אביב (צילום: ד"ר אבישי טייכר)
סינמטק תל אביב (צילום: ד"ר אבישי טייכר)

ספרים דיגיטליים בחינם

בחנות הספרים והאפליקציה e-vrit אפשר למצוא לא מעט ספרים לקריאה דיגיטלית חינמית – כולל חמישיית ספרים חינמית שמתעדכנת בכותרים חדשים מדי 48 שעות. ילדים ונוער יוכלו לקרוא, בין היתר, את הספר הראשון בסדרת "הילדים האחרונים בעולם" המאוירת של מקס ברולייר, הקלאסיקה "פוליאנה" מאת אלינור פורטר או את "שומרת הערים האבודות" של שאנון מסנג'ר. יש גם הרבה ספרים למבוגרים בז'אנרים שונים, ממתח דרך רומנטיקה ועד עזרה עצמית.

תיאטרון ובמה

התפריט התרבותי של הילדים שלכם בילדים אלה לא חייב להתחיל בהוליווד ולהסתיים בפרקים רנדומליים של פפה פיג. תיאטרון הקרון פתחו אוסף של הצגות איכותיות לילדים לצפייה מלאה וחינמית ביוטיוב. ברשימה: "המדריך להרפתקן", "אחותי הגדולה מכולם", "מוסטאש החתול" ועוד תכנים מעניינים כמו שהם מבדרים. יש גם כמה סרטוני יצירה חמודים.

באתר של תיאטרון חיפה תמצאו את ההצגות "הלילה ה-12", "מרבד הסיפורים", "המסע לאי המוזר לפפה" ו"הרפתקאות חמור שכולו תכלת". גם תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער פתח מספר הצגות לצפייה אונליין, ביניהן "אי המטמון", "בגן של ביאליק" או "זהבה שלושת הדובים". ביוטיוב של תיאטרון גשר תמצאו שלוש הצגות ילדים מלאות: "מסעות אודיסאוס", "האוצר מתחת לגשר" ו"רוח התיאטרון", ובאתר תיאטרון המדיטק את "קאיטוש הילד המכושף", "ילדיסקו" ו"בוא אליי פרפר נחמד". מעדיפים מוזיקה? ביוטיוב של מוזיאון הטבע אירחו את שחר אבן צור להופעת לייב מלאה של "אגדה חיה".

דוקאביב

אין כמו דוקו מוצלח שמתרחש הרחק הרחק מכאן כדי לשכוח לרגע את הצרות הפרטיות שלנו – אז טוב לדעת שהפסטיבל הדוקומנטרי פתח לצפייה אונליין בחינם ארבעה מסרטי מהדורת 2023 שלו. "פטריק והלוויתנית" ייקח אתכם למפגשים במצולות הים בין צלם ללהקת לוויתנים, "לרקוד את פינה" יטיס אתכם בין סנגל וגרמניה בעקבות עיבודים חדשים ליצירותיה של פינה באוש ו"הרוכב האחרון" ייקח אתכם לקרב רגשי במיוחד בדרך לקו הסיום של טור דה פראנס. אם אסקפיזם מלא תקווה עדיין קצת גדול עליכם תוכלו ללכת על "וישניאק", הסרט על חייו של הצלם רומן וישניאק, שנמלט מהנאצים לניו יורק לאחר שתיעד את הקהילות היהודיות של מזרח אירופה רגעים לפני החורבן.

בית אריאלה

בספרייה התל אביבית עושים הרבה יותר מרק להשאיל ספרים – מדובר במרכז תרבות שוקק חיים ועם נוכחות רשת מכובדת. ביוטיוב של הספרייה נאסף עם הזמן מאגר מכובד של הרצאות באורח מלא של דוברים.ות כמו נועה מנהיים, ג'רמי פוגל, אירי ריקין ויונתן הירשפלד, לצד מפגש עם סופרים וסופרות, פודקאסטים, אירועי תרבות ועוד. אפשר להצטרף גם לפעילויות זום לילדים ולמבוגרים או לגלול קצת בעמוד הספרייה בפייסבוק כדי לצפות במופעי לייב שהיא אירגנה השבוע עבור הילדים בבית.

ספריית בית אריאלה (צילום: מאיר שפירא)
ספריית בית אריאלה (צילום: מאיר שפירא)

קולנוע ישראלי

אם קולנוע דובר עברית זה מה שמעניין אתכם עכשיו, יש לכם לא מעט אפשרויות מוצלחות. באתר הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה תמצאו אוסף קטן ואיכותי של תכנים בהפקת הקרן, חלקם קיימים ברשת כחלק מהמאגר של כאן 11 (ע"ע), אחרים נפחו במיוחד לרגל המאורע. בין היתר תמצאו שם את "מחברות שחורות", יצירתו של שלומי אלקבץ על סיפור חייה של אחותו רונית אלקבץ ז"ל, סרטים על יוצרים כמו עמוס עוז, רוני סומק וצרויה שלו ששודרו כחלק מהסדרות "מוזות" ו"העבריים", סרטי אנימציה קצרים ועוד.

באתר ארכיון הסרטים הישראלי אפשר למצוא שלל סרטים ישראלים מכל הסוגים – רובם בתשלום, אבל לא כולם. בימים אלה תוכלו לצפות שם בחינם בסרטים של חברת טרנספקס – "מבצע סבתא", "חתונה מאוחרת", "ולקחת לך אישה", "וסרמיל" ועוד. ויש עוד: "בירושלים" ו"בגלל המלחמה ההיא" הם שניים מהדוקומנטריים החשובים בתולדות המדינה, "הצד השלישי של המטבע" של כריס מרקר מספק מבט חיצוני ומעניין על ישראל של שנות ה-60 ואם לא תרצו להתעודד יותר מדי ישנו גם "שתיקת הצופרים" על מחדלי יום כיפור.

פוסטר "עצבני ומהיר", הסרט של איצקר על מועדון הפטיפון
פוסטר "עצבני ומהיר", הסרט של איצקר על מועדון הפטיפון

אופציה נוספת היא להקדיש ערב לדוקו-מוזיקה, ספציפית מאזורי האינדי והאלטרנטיב של התעשייה המקומית. את "מחר כבר עבר" שיצר בועז גולדברג בעקבות שנים של תיעוד חייו של חברו המוזיקאי גבי אבודרהם, שפעל תחת שם הבמה צ'רלי מגירה, והוא צולל לחייו האישיים לצד התפתחות היצירה והקריירה שלו עד למותו ב-2016. "עצבני ומהיר: הסיפור של פאסט מיוזיק והפטיפון", כפי שמרמז שמו, מתעד את הסיפור המרתק, המפתיע והמר-מתוק של המועדון ההופעות הקטן שהפך ללייבל, לקהילה ולסצנה של ממש. שניהם נפתחו לצפייה על ידי היוצרים לאור המצב:

כאן 11

כנראה שמאגר התוכן של תאגיד השידור הציבורי כאן הוא העשיר והמגוון ביותר ברשימה הזו, אבל נו, אתם כבר יודעים את זה, זה ככה כל השנה. סרטים דוקומנטריים, סדרות טובות, פודקאסטים ורדיו, דוקו-ריאליטי, שעשועונים, סדרות ילדים ונוער – יש להם הכל מהכל ובכמויות אדירות, וזה בלי שהתחלנו לדבר על חומרי ארכיון. כאן היוטיוב, אתם כבר יודעים מה לעשות.