תולדות אמריקה: 10 דברים שאתם צריכים לדעת על קפטן אמריקה

"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", שייצא למסכים בשבוע הבא מקבל את הביקורות הכי טובות שסרט של מארוול קיבל אי פעם. זהו זמן טוב להשלים פערי מידע בנוגע לגיבור עוטה הדגל, בין היתר כאלו שמארוול מעדיפים שתשכחו מהם

קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים
קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים
24 באפריל 2016

1

למקרה שהשם הבדוי בלבל אתכם – קפטן אמריקה הוא למעשה מטפורה מהלכת לפצצת אטום. בתחילת שנות ה־40, סטיב רוג'רס היה לוחם עילית שכלוא בגוף של ציפלון שברירי, שהפך לגבר מושלם ולנשק אנושי מושלם באמצעות נסיוב ניסיוני שהומצא על ידי דוקטור (שהוא פליט יהודי־גרמני) כדי להפיל את שלטון האימים באירופה. הנאצים, כמובן, שאפו להניח את ידיהם על הנוסחה הסודית.

2

הקפטן של שנות ה־40 נלחם בעיקר אויבים דמיוניים מגרמניה ויפן, בעיקר "הגולגולת האדומה", אבל אויבו העיקרי היה בכלל היטלר. כבר על עטיפת הגיליון הראשון הוא הופיע כשהוא נותן לצורר בוקס בפרצוף. זו בהחלט לא הייתה הפעם האחרונה.

קפטן אמריקה מודל 1944
קפטן אמריקה מודל 1944

3

עם סיום המלחמה וקץ "תור הזהב של הקומיקס" דעכה הפופולריות של קפטן אמריקה. כדי לנסות להציל את המותג ניסו להמציא אותו מחדש כ"מכסח קומוניסטים". זה לא הצליח. הדמות נעלמה בשנת 1954.

4

על פי הקאנון של מארוול, קפטן אמריקה נעלם בסוף המלחמה ואותר, שנים לאחר מכן, בתוך קרחון. במארוול של היום העדיפו להתעלם באלגנטיות מקו העלילה המקורי, לפיו גופו הקפוא הפך לטוטם עבור שבט אינואיטי.

5

במהלך שנות ה־70 קפטן אמריקה יצא להרפתקאות משותפות עם גיבור העל השחור הראשון של מארוול, הפאלקון. אבל הפעם, במקום לשלוח אותו להילחם בווייטנאם, במארוול הבינו שהזמנים השתנו והקפטן ופאלקון התמקדו בסוגיות חברתיות פנים אמריקאיות.

6

פרשת ווטרגייט גרמה לגיבור האמריקאי מכולם לערוך חשבון נפש ולהחליט שהוא כבר לא רוצה להיות דגל מהלך. לתקופה קצרה הוא המציא את עצמו מחדש בתור נומאד ("הנווד") – האיש ללא מדינה אבל עם מחשוף וי עמוק מאוד.

7

בשנות ה־80 הוא נלחם בנשיא תואם רייגן שהפך (בעזרת חומר שהוחדר למי השתייה בוושינגטון די.סי) למפלצת מכוסה קשקשים.

8

מאוחר יותר באייטיז הקפטן הצטרף למלחמה בסמים ויצא להשמיד מעבדת מת' מסוג קטלני במיוחד. במעבדה הוא התמסטל בטעות וניסה להילחם ברעים תוך כדי שהוא משמיע קולות של תרנגולת.

קפטן אמריקה מודל 1979
קפטן אמריקה מודל 1979

9

למשך תקופה קצרה בשנות ה־90, קפטן אמריקה היה איש זאב.

10

ב־1996 הוא נקלע לקרב נגד באטמן במסגרת סדרת קומיקס שהפגישה את גיבורי די.סי ומארוול. באטמן ניצח.

קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", מיום חמישי (28.4) בבתי הקולנוע