תולדות הכותרת: ריאיון עם דין לנגסם מעמוד הפייסבוק "אמ;לק"

מנהל העמוד הנחוץ ביותר בפייסבוק מסביר מהם תנאי הקבלה למשרת מאמ;לק ומדוע אין סיבה לאמ;לק את הריאיון שלפניכם (אבל את אמ;לק כשלעצמו, דווקא כן)

אמ;לק
אמ;לק
3 בספטמבר 2015

אהלן, דין לנגסם, ממנהלי עמוד הפייסבוק אמ;לק. השבוע הגעתם ל־50 אלף לייקים. אפשר לכנות אתכם תופעה אינטרנטית?

"האמת היא שאנחנו לא מגדירים את עצמנו ככה, אבל אחרי מה שראינו בימים האחרונים בתקשורת, יכול להיות שכן. נראה שאתם אוהבים להגדיר אותנו כתופעה".

[tmwdfpad]

 אתם עושים את האמ;לוקים בהתנדבות, סתם בשביל הכיף שלכם?

"התחלנו עם זה כמה חברים, לגמרי בשביל הכיף. לא הייתה לנו אג'נדה נסתרת או כוונות לפגוע באף אחד. עם הזמן הבנו שיש כאן משהו מעבר. כשעיתונים התחילו לשאול אותנו למה אנחנו גונבים להם את הפרנסה, חשבנו רגע אם זה נכון, והבנו שלא – כי פרנסה של עיתון צריכה לבוא לא דרך קליקבייטים, אלא בתוכן איכותי יותר. אחרי כמה חודשים ראינו שיש לעמוד ביקוש ולקחנו עוד איזה 20 חבר'ה לקבוצת ההנהלה שלנו".

בחנו את עצמכם: האם תזהו את האמ;לוק?

מהם תנאי הקבלה למשרת מאמ;לק?

"העדפנו שהם לא יהיו בני 14. חוץ מזה, כל מי שביקש אמרנו לו 'לך על זה'".

יש לכם קשר לעמוד עמ;לק? לאחרונה הוא הרגיז כמה עוקבים כשהשווה ילדת בת מצווה מסכנה לגרושה בת 40.

"אנחנו לא קשורים לעמ;לק, אבל בניגוד לעמודי חדשות, איתו דווקא יש לנו גגים. כולנו בעסק הזה, וגם לנו אומרים לפעמים שאנחנו פוגעניים. לאחרונה עקצנו את דני רופ וכתבנו שהוא 'מתהפך בקברו' בהקשר של איזו ידיעה חדשותית. אנשים נפגעו בשביל דני רופ, אף שברור שהוא איתנו".

אז אתה לא מרגיש שעמ;לק גנבו לכם את הפוקוס?

"אנחנו עם 50 אלף עוקבים, נראה שיש לנו את הפוקוס. הם מצחיקים אותנו, אז בעצם למה לא".

מה הטריקים הכי שכיחים של הקליקבייטרים?

"המטרה של כל קליקבייט היא לגרום לך לקרוא תוכן שללא קליקבייט לא היית קורא. טקטיקה אחת זה להפוך אותך לשותף סוד – 'כנסו כדי לראות את הדבר שעשתה בר רפאלי'. בחיי היומיום, כשאתה הולך ברחוב לא הכי מעניין אותך מה בר רפאלי עושה. יש גם את כותרות ה'לא תאמינו', שמנסות לגרום לך לחשוב שקרה משהו גדול מהרגיל. כשחבר אומר 'אחי, אתה לא מבין מה קרה לי', אני לא מצפה שהוא יספר לי שהוא פגש חבר אחר שלנו. אבל בתוך הכתבה זה יהיה 'לא תאמינו את מי בר רפאלי פגשה', ובסוף יתברר שזאת סנדי בר. מה לעשות, מפורסמים נפגשים כי יש להם אותה עבודה".

 ספר לי קצת על התוסף לכרום שהשקתם ביולי. זה תפס?

"התוסף שלנו לכרום יצר הרבה הייפ בהתחלה. הוא די התפוגג מאז, אבל התוסף עדיין עובד ומתפקד. כרגע הוא פתוח, וכל אחד יכול להוריד אותו ולאמ;לק. לצערנו אנשים החלו לנצל את האמ;לוקים בשביל לכתוב טוקבקים או להביע את דעתם על המראה של דוגמנית זו או אחרת. זה לא מוצא חן בעינינו, אז בינתיים אנחנו עובדים על גרסה שנייה שבה יהיו ממש יוזרים לפי שם, או שתוכל להצביע בעד ונגד אמ;לוקים, וככה רק אמ;לוקים טובים יופיעו".

 איך היית מאמ;לק את השיחה שניהלנו עכשיו?

 "הכתבה הזאת לא דורשת אמ;לוק כי עשית עבודה עיתונאית – השקעת זמן בריאיון, לא מצאת איזה סרטון ביוטיוב וכתבת 'לא תאמין מה קרה'. אבל אם הייתי צריך לאמ;לק את אמ;לק, הייתי אומר: 'כמה חבר'ה עם יותר מדי זמן פנוי והרבה כוונות טובות הקימו דף בפייסבוק. למה שקרה שנה אחר כך אפילו הם לא ציפו'".