תופסים מחסה: הסיור שחושף איך חיים צעירים ללא קורת גג

מה קורה לאותם צעירים שהיו תלויים במדינה אחרי גיל 18, כשהיא כבר לא מחויבת לדאוג להם? רבים מהם מוצאים את עצמם ברחוב. בסיור "מה זה זולה" שייערך במסגרת אירועי בתים מבפנים, תקבלו הצצה למציאות שבדרך כלל אנחנו מעדיפים להתעלם ממנה

תקרה מאוד גבוהה לשבור. הזולה ביפו. צילום: רעות גיא
תקרה מאוד גבוהה לשבור. הזולה ביפו. צילום: רעות גיא
25 במאי 2016

עבור מאות צעירים בתחילת שנות ה־20 לחייהם, חיים ברחוב, ללא קורת גג היא מציאות יומיומית. גם בישראל 2016. הסיור "מה זה זולה?" – שייערך בסוף השבוע הקרוב כחלק מאירועי בתים מבפנים בשיתוף עמותת עלם – מבקש לחשוף את שגרת החיים של אותם צעירים, את המרחבים המאולתרים שבהם הם מוצאים מקלט ואת האתגרים היומיומיים איתם הם מתמודדים.

"מגיל 12 אני נמצאת בפנימיות אחרי שעברתי התעללות מינית במשפחה", מספרת שירה (שם בדוי), בת 19 מאזור הצפון אשר תשתתף בסיורים. "כשהגעתי לגיל 18 ועזבתי את הפנימייה מצאתי את עצמי לבד, ללא מקום קבוע להיות בו. אני לא מאחלת לאף אחד להיות במקום הזה, להסתובב בתל אביב עם עוד חברות חסרות בית כמוני, לקפוא מפחד. היינו עושות בלילות שמירות אחת על השנייה כדי שלא יתקפו אותנו. תמיד מישהי הייתה נשארת ערה. אנשים באים ושואלים אותי למה אני לא יוצאת לעבוד, אבל לאף אחד אין באמת מושג מה נוער וצעירים חסרי קורת גג צריכים לעבור, על איזה מכשולים צריכים להתגבר כדי לחיות חיים כמו כולם".

הסיור יועבר על ידי צעירים חסרי קורת גג לצד מלווה מקצועי מטעם עמותת עלם, ויתמקד בקשיים של החיים ברחוב, במשמעות המושג "בית" ובזולה כבית מאולתר.

"הסיור הזה ייתן לאנשים קצת מושג לגבי החוויה של חיים ברחוב", מוסיפה שירה. "אנחנו נראה איך נראית זולה, איפה אוכלים בה, איפה ישנים בה, איפה עושים את הצרכים, איפה מסתירים את האוכל כדי שכל מיני מכרסמים לא יבואו ויאכלו אותו. אנשים עוברים פה ברחוב כל הזמן ואין להם מושג לגבי החיים מעבר לקיר, החיים של מי שנפלט מהחברה ונאלץ למצוא את עצמו כאן. אם עד עכשיו אנחנו כמעט שקופים, זאת ההזדמנות לחשוף את המציאות הזאת, את המציאות היום יומית שלנו".

איפה: החרוב 44 יפו.
מתי: שישי (27.5) 10:00־15:00. סיור ייצא בכל שעה עגולה (סיור אחרון ב־14:00).