התו הירוק החדש במסעדות: "כולם עושים מה שבא להם"

מסעדה בתל אביב. צילום: שאטרסטוק
מסעדה בתל אביב. צילום: שאטרסטוק

בג'וז ולוז שבתו אתמול בגלל ההגבלות החדשות, ובתחתית הודיעו כי יקבלו את כולם: מסעדנים ששוחחנו אתם הביעו ביקורת חריפה על התו הירוק החדש, אך גם אופטימיות שבקרוב יגיעו הקלות בהתאם לירידה במדדי התחלואה

4 באוקטובר 2021

התו הירוק שנכנס לתוקף אמש (ראשון) הכניס את ענף המסעדות לסחרור נוסף, יש שיאמרו מיותר. בדיקת כל אורח עומדת בניגוד לחוויית הבילוי שברים ומסעדות מבקשים להעביר, ומתחת לפני השטח רוחשות שמועות על מקומות שמעגלים פינות. איש יח"צ מהבכירים בתחום שאתו שוחחנו סירב לאפשר ללקוחותיו להתראיין ואמר ש"כולם בשקט, עושים מה שבא להם". מנגד ניצבים אלה שאומרים בפה מלא כי אינם מתכוונים ליישר קו עם הנחיות משרד הבריאות.

בעמוד הפייסבוק של מסעדת ג'וז ולוז נכתב כי "[לא] יכולות לא לשבות. מחר (3.10) יום ראשון גם אנחנו שובתות כי מסתבר שעדיין יש תו ירוק ואנחנו יודעות לעבוד עם אנשים, עם כולם. לא יודעות לסנן או לחלק לסוגים. אז לפני שממשיכות לעשות את שלנו בכל מקרה נעצור ליום אחד עם כולם, כדי להזכיר לעצמנו שזאת לא גזרה, זאת החלטה שכדאי וצריך לשנות". הפוסט זכה ליותר ממאה תגובות, חלקן חיוביות ומפרגנות ("כוכב אחד קטן מעז", "אור גדול") ואחרות המתנגדות למהלך ("ביזיון שעסק מכריז קבל עם ועדה שבריאות לקוחותיו לא חשובה לו", "איבדתם לקוחה").

גם בית הקפה התחתית יצא בגלוי נגד הנחיות התו הירוק. הבעלים אסף בריט כתב בפוסט "למי שהתו הירוק חשוב, למי שממש מתרגש מהבר קוד שהוא יקבל מחר, למי שחושב שהעסקים חייבים ליישר קו. לכל אלה יש מלא עסקים בעיר שאני בטוח שמקפידים על זה (גם אם חבל לי שזו המציאות). אצלנו פחות. נמשיך לשמוח שתבואו. נמשיך לנסות לתת את השירות והמוצר הטוב ביותר. נמשיך לא להתעניין במצב החיסון שלכם. נמשיך לא לשאול אתכם שום שאלה חוץ ממה שלומכם וכמה אתם. נמשיך להילחם במדיניות בזויה ובלתי מתקבלת על הדעת. פשוט ממשיכים".

רן שמואלי (צילום: גיל חיון)
רן שמואלי (צילום: גיל חיון)

רוב המסעדות והברים אינם מוכנים להסתכן בהצהרות שכאלו, אולי מחשש לקנסות, אולי מתוך דאגה לשאר הלקוחות. עם זאת החובה לשמש שוטרים מעוררת התנגדות. "התו הירוק יוצר תרעומת כי אנחנו מדינה של 'בערך'. יש אי נעימות אבל אין מה לעשות, אני חייב לשמור על בריאות הלקוחות האחרים", אומר השף רן שמואלי (קלארו). "זה מכעיס שבעתיים כי יש הרבה מקומות שלא מקפידים על תו ירוק ונוצרת תחרות לא הוגנת".

יותם שילה בעלי הברים ספייסהאוס ודאבל סטנדרט מספר על קושי להפריד בין לקוחות בעלי תו ירוק לאלה שאינם מחזיקים בו, "למשל אם מישהו מצטרף לשולחן. אנחנו עוקבים ככל יכולתנו, אך אם בסוף הערב נשווה בין מספר האורחים למספר מחזיקי התו הירוק, סביר מאוד שלא תהיה התאמה. ואני מאמין שזה המצב בכל המדינה".

ארגון מסעדנים חזקים ביחד אינו ממהר לצאת נגד מפירי החוק. "אנו לא יודעים מי אוכף ולא מתפקידנו לאכוף", אומר המנכ"ל תומר מור. "ההמלצה שלנו היא כמובן לפעול על פי התקנות". בהודעה שהתפרסמה אמש נמסר כי הארגון מבקש שלא לאשר את התקנות החדשות ודורש במקום זאת להסתפק באישור התחסנות במקום סריקה, ובהחלת התו סגול, שעיקרו שמירת מרחק והיגיינה, בישיבה בחוץ. "אנחנו בקשר עם משרד האוצר, הפנים, הבריאות והכלכלה תוך כדי דיוני הקבינט במטרה לסיים את התו הירוק בחוץ ולהחיל תו סגול. התו הירוק יוצר סיבוך כלפי המסעדנים והציבור, אנחנו לא יודעים כיצד לנהוג ומתחיל כאוס כמו בזמן הממשלה הקודמת, בשיא המשבר. זה לא מכובד ולא לעניין ופוגע לנו ישירות בכיס. אין לכך הצדקה במיוחד בתקופה שבה אנו לא מקבלים מהמדינה שום פיצוי".

לסיכום מוסיף מור כי אם נתוני נתוני התחלואה ימשיכו לרדת, הוא צופה כבר בשבוע הבא מעבר לתו סגול שיקל על המסעדנים ועל הלקוחות, במיוחד אלה שמבקשים להגיע עם ילדים. "אנו מתקוממים על העובדה שזה לא קרה אתמול או בחגים כדי שעם ישראל יוכל ליהנות מישיבה בחוץ, ומקווים שהשינוי יקרה בהקדם".