יש לי חלום

אומרים שמאחורי כל גבר חזק, עומדת אישה חזקה. גם מאחורי כל שמלצר זקן, עומדת שמלצרית זקנה, ובטח גם לה יש משהו להגיד על כל נושא שבעולם

photo: pixabay.com
photo: pixabay.com
2 ביולי 2014

יום אחד, בעודו יושב שמלצר הזקן על אותו עץ דקל שהפך כבר לאגדה בנוף האוניברסיטאי, התיישבה לידו אישה חביבה. הסטודנטים שישבו באותה עת לידו נדהמו מיופייה; אמנם היו כבר כמה נגיעות של קמטים על עורה ושיערה השחור כבר התחיל לקבל גוון אפור קל, אך ללא ספק היה ניתן להרגיש את צבע הפחם הנעים שהיה שם, ואת העיניים החומות-ירוקות שעדיין בוהקות כשהיא מסתכלת על בעלה. כן, הייתה זאת שמלצרית הזקנה (אגב, אם היא שואלת, היא נראית צעירה לגילה). "ואם היא כבר כאן", אמר שמלצר, כמו ג'נטלמן אמיתי, "היא תשמח לשתף אתכם קצת בהגיגיה".

"אתם בטח מכירים את התחושה הזאת", אמרה שמלצרית הזקנה, "התחושה הזאת שיש לכם רעיון גאוני שעומד ממש על קצה הלשון. מן רעיון כזה שאיש עוד לא חשב עליו, רעיון שצריך עוד ליטוש אחרון והוא הופך להיות 'פייסבוק' או 'גוגל', או כל דבר אחר. רעיון כזה שיכול בשנייה להפוך אתכם לסיפור הצלחה הוליוודי, בו אתם מגלמים את הנער ההוא מהפאבלות של באר שבע שהפך לבעל מניה נוסקת בבורסה, או לאחד שעשה אקזיט ענק. הכל מתחיל מחלום, כך אומרים. יהיה בנאלי להגיד: תפסיקו לחפש את הרעיון ואז הוא יבוא. עבדו קשה, ואולי יום אחד תראו שבכלל לא תזדקקו לו. ואז הוא יבוא.

"כששמלצר היה עוד סטודנט צעיר, לדעתי במהלך התואר הראשון, הוא ניצב מול שוקת שבורה: הוא היה תקוע מול שתי עבודות – האחת ניבאה לו עתיד מובטח, והשנייה, בואו נגיד שאליה הלב שלו נטה. הבעיה הייתה שהשנייה הייתה רק משהו התחלתי, משהו שדרש ממנו להשקיע הרבה מאוד עבודה. היה בה משהו שבחזון אולי נראה מושלם, אך בשטח, לא היה לו אפילו חומר גלם אחד.

"אז עוד לא היינו ביחד, למרות שבמבט לאחור זה הרגיש שכן, גם כי היינו מדברים הרבה, ובעיקר כי כבר הכרנו טוב אחד את השנייה. באותה תקופה אני זאת שלא רצתה שנהיה יחד, אבל עוד אגיע לזה. מה שכן, יכול להיות שבאותו רגע, כשראיתי אותו קרוע בין העתיד להווה, בין המוח ללב, בין הכסף ל"אולי" כסף, הבנתי לראשונה שזה כן מה שאני רוצה. ללא חשש מהאגו, ניגשתי אליו ואמרתי: למה אתה כל כך דואג, שמלצר היקר? הרי אני מכירה אותך, וראיתי כבר מה השגת בחייך, מה  שאתה באמת רוצה אתה תשיג, וזה יהיה הכי טוב בעולם. הוא נפנף אותי בבוז, וטען שאני סתם מקשקשת שטויות. שלוש שנים אחרי הוא אמר לי שצדקתי – אבל לא בגלל שיש איזו קארמה של 'מה שאתה רוצה אתה תשיג', אלא בגלל שאם יש משהו בסתר ליבך שאתה באמת רוצה, לא תוותר עד שהוא יהיה שלך. ואגב, אני לא רציתי אותו בהתחלה – אבל הנה, גם את זה הוא השיג. שלושים שנה אחרי, אנחנו עדיין כאן.

"כל יום אנשים חולמים חלומות. לפעמים זה על אהבה, לפעמים זה על עבודה, לפעמים על החברים ועל המשפחה, ולפעמים על איזה רעיון שיהפוך יום אחד לסטארט-אפ ויביא את המכה. 'יש לי חלום' אמר מרטין לותר קינג ג'וניור על גבעת הקפיטול בוושינגטון – אך הוא אמר זאת כשהוא ער לגמרי, ופועל על פי אמונתו. זכרו זאת – אם יש משהו שאתם באמת רוצים, אתם תגרמו לו לקרות".

 כל הסטודנטים שישבו באותה הפסקה היו פעורי פה למשמע דבריה של שמלצרית הזקנה. "רגע", צעק אחד הסטודנטים, "אז מצאת את הרעיון ההוא בעצמך?", "ומה קרה שבסוף כן הסכמת לצאת איתו?", "ואולי את תגידי לנו למה קוראים לו שמלצר הזקן?". שמלצרית חייכה והסתכלה שוב בעיניים הבוהקות על בעלה ואמרה: "אתם הרי יודעים שלכל שאלה יש תשובה, ולכל תשובה הזמן המתאים בשבילה – חכו בסבלנות לגיליון האחרון של השנה. אך כמו בעלי, אסיים בטיפ קטן: אם מישהו אומר לכם שאין סיכוי שתצליחו לעשות משהו, תעשו זאת בכל מקרה, כי עכשיו לא רק שיש לכם את הרצון לעשות אותו, אלא נוספו גם שני הגורמים החשובים ביותר להצלחה: מוטיבציה והצורך להוכיח".