העסקה ישירה באוניברסיטת תל אביב – המאבק שאינו נגמר

לאחרונה הופצה עצומה הקוראת להצטרף למאבק עובדות ועובדי הנקיון באוניברסיטה להעסקה ישירה. מהי "העסקה ישירה", מה ההבדל בינה ובין "העסקה קבלנית" ומה הבעיה בהעסקה דרך חברות קבלן?

המאבק להעסקה ישירה באוניברסיטת תל אביב
המאבק להעסקה ישירה באוניברסיטת תל אביב

לאחרונה אוניברסיטת חיפה הודיעה כי היא עוברת למודל של העסקה ישירה של עובדות ועובדי הנקיון בשטחה. הודעה זו התקבלה בהתרגשות בקרב פעילי המאבק להעסקה ישירה באוניברסיטת תל אביב, אשר מפעילים לחץ על הנהלת האוניברסיטה להצטרף למהלך שעשתה אוניברסיטת חיפה ולוותר על תיווכם של חברות קבלן לצורך העסקת עובדות ועובדי נקיון.

אז על מה אנחנו מדברים כשאנחנו אומרים "המאבק להעסקה ישירה באוניברסיטת תל אביב"?

כיום באוניברסיטת תל אביב מועסקות ומועסקים מעל ל-150 עובדות ועובדי ניקיון על ידי שתי חברות קבלן. רוב העובדות משתייכות לאוכלוסיות מוחלשות, ביניהן ערביות, יוצאות ברית המועצות לשעבר ואתיופיות. מרבית העובדות אינן דוברות עברית, בוודאי שלא כשפת אם, וכן אינן יודעות קרוא וכתוב בעברית (ולעיתים אף בשפתן). העובדות מנוהלות על ידי אבות הבית, שהם חלק מיחידת משק והנדסה באוניברסיטה.

המאבק להעסקה ישירה הוא התאגדות של עובדות, סטודנטים ואנשי סגל מאוניברסיטת תל אביב, הקוראים להנהלת האוניברסיטה להעסיק את עובדות ועובדי הנקיון של האוניברסיטה באופן ישיר, ללא תיווך של חברות קבלן.

מאבק עובדי הניקיון באוניברסיטת תל אביב. צילום: טל דקל
מאבק עובדי הניקיון באוניברסיטת תל אביב. צילום: טל דקל

מהי העסקה קבלנית ומה הבעיה במודל ההעסקה הזה?

העסקה קבלנית היא העסקה שאינה נעשית באופן ישיר על ידי המוסד המקבל את השירות, אלא מתווכת על ידי קבלן שירות. קבלן שירות הוא גוף המספק שירותי כוח אדם של עובדים למען מעסיק אחר. במקרה שלנו, אוניברסיטת תל אביב נעזרת בקבלנים המספקים עבורה את שירותי הניקיון ומהווים המעסיק הרשמי של העובדות. זאת, על אף שכאשר הקבלנים מתחלפים אחת לכמה שנים בכפוף למכרז של האוניברסיטה, העובדות נשארות במקום העבודה, ורק נרשמות כמועסקות בחברה אחרת. ההעסקה הקבלנית למעשה יוצרת ניתוק בין העובדות למעסיקתן בפועל-אוניברסיטת תל אביב, מה שחושף אותן לפגיעות חוזרות ונשנות בזכויותיהן.

לפי פעילי המאבק, שיטת המכרזים, בה מנוהלת בחירת הקבלנים, מובילה לסגירת מכרזים בסכומים נמוכים, מה שמעודד פגיעה בזכויותיהן של העובדות, תוך ניצול קשיי השפה שלהן וחוסר היכרותן עם החוק. קשיים אלו שאיתם הן מתמודדות עלולים למנוע מהן לדעת את זכויותיהן ולוודא מימושן. בנוסף, התחלפות קבלנים תדירה מביאה לבעיות בתשלומי פנסיה, פיצויי פיטורין, ימי מחלה, שעות נוספות ועוד.

הפגנה באוניברסיטת תל אביב במסגרת המאבק להעסקה ישירה
הפגנה באוניברסיטת תל אביב במסגרת המאבק להעסקה ישירה

שקד הרן, מפעילות המאבק מספרת כי פעילות הסטודנטים להעסקה ישירה באוניברסיטת תל אביב החלה כיוזמה וולונטרית של סטודנטיות שנחשפו למצבן העגום של המנקות העובדות באוניברסיטה. כיום התא מונה כ-25 סטודנטיות וסטודנטים שפועלים בשיתוף עם העובדות תוך הבנת המורכבויות שהן מתמודדות איתן.

לדבריה, הפעילות מתקיימת כבר כמה שנים מתוך תחושה של שייכות למקום ורצון לקחת אחריות על הנעשה באוניברסיטה, וכן מתוך הכרה בכך שיש לסטודנטיות ולסטודנטים זכות ללמוד במקום נקי מניצול.

אז מה הן בעצם מטרות התא? וכיצד אתם פועלים?

הרן: "אנחנו פועלות תמיד בשני מסלולים מקבילים: קריאה להעסקה ישירה של עובדות הניקיון באוניברסיטה, מתוך הבנה שזו צורת ההעסקה היחידה שתשמור על הזכויות שלהן לאורך זמן, ובמקביל קריאה להטבת תנאיהן והן לטיפול בהפרות החוק ובפגיעות שנעשות במהלך העניינים השוטף.

"המסלול השני דורש עבודת מעקב רבה וכן קשר רצוף וקרוב עם העובדות. כרגע למשל אנחנו עסוקות בעיקר בניסיון להביא לטיפול בפגיעות החמורות בפנסיה של העובדות – הקבלן לא הפריש להן את סכומי הפנסיה על אף שניכה סכומים משמעותיים מתלוש השכר שלהן. חשוב להבין שמדובר בהפרה בוטה של החוק גם מצד הקבלן כמעסיק הפורמלי של העובדות, אך גם מצד האוניברסיטה המחויבת לפי חוק לפקח על הקבלן וחשופה לסנקציות במידה ולא תעשה זאת".

עובדות ועובדי נקיון, סטודנטים ומרצים באוניברסיטת תל אביב מפגינים במסגרת המאבק להעסקה ישירה
עובדות ועובדי נקיון, סטודנטים ומרצים באוניברסיטת תל אביב מפגינים במסגרת המאבק להעסקה ישירה

"בנוסף אנחנו מודאגות ממצבן של העובדות בהדממות, כפי שיקרה בקרוב, בתקופות אלו שכרן של העובדות מצטמצם באופן ניכר לסכום שכמעט בלתי אפשרי להתקיים ממנו, אנו דורשות שהאוניברסיטה תקח על כך אחריות ותדאג ששכרן לא ייפגע בעקבות ההדממות".

"בין יתר הצעדים ראינו את החשיבות הרבה שבהעלאת המודעות של סטודנטיות נוספות למצב העניינים הזה, ברור לנו כי ככל שלא מתעמקים בסוגיה היא לא נראית כה משמעותית, בסך הכל די נקי באוניברסיטה וביום-יום אין קשר ישיר בין הסטודנטיות לעובדות הניקיון כך שקשה להיחשף למצבן, אז נדמה שהכל בסדר. אנחנו רואות את עצמנו כמחויבות לנפץ את התפיסה הזו של 'שקט תעשייתי' על ידי הצפת הפגיעות החוזרות והשיטתיות בעובדות והעברת מסר ברור- לא ניתן לאוניברסיטה לטאטא את המציאות הזו מתחת לשטיח".

אילו פעולות מתוכננות לזמן הקרוב?

"אנחנו מעבירות בין מרצות וסטודנטים עצומה הקוראת להעסקה ישירה וב-11.6 נקיים הפגנה אחרונה לסמסטר, שתתמקד בקריאה לקחת אחריות על מצבן של העובדות בהדממה. כרגע אנחנו שואפות שהמנכ"ל החדש, גדי פרנק, יתייחס לקריאותינו ויסכים להיפגש עם העובדות ואיתנו ולדון במצב הזה".

 

מעוניינים להצטרף?

לחתימה על העצומה: https://www.atzuma.co.il/directemployment1

ההפגנה הקרובה: https://www.facebook.com/events/197246600907850/