הפסקתי לקחת גלולות. מה עכשיו?

הדיבור על כך שגלולות למניעת הריון הן פתרון לא מושלם הוא לא חדש. בשנים האחרונות נשים רבות החליטו לזנוח את הטקס היומי של נטילת הגלולה לטובת פתרונות חדשים. תכירו את המילה האחרונה בתחום תכנון המשפחה: שיטת המודעות לפוריות.

21 בנובמבר 2017

אז החלטת שאת מפסיקה לצרוך כדורי הורמונים באופן יום-יומי כאמצעי למניעת הריון, אך מה עכשיו?

כיום בשוק קיים מגוון רחב של אמצעי מניעה חלופיים מלבד גלולות כמו ההתקן התוך רחמי והמדבקה. רוב המוצרים הללו מכילים את אותו צמד הורמונים הנמצאים גם בגלולות – אסטרוגן ופרוגסטרון, כך שמדובר בפתרון חלקי: הוא לא חוסך לנו את החדרת ההורמונים לגוף. בדיוק בגלל זה שמחנו לגלות שיש תחליף לגלולות שהוא נטול הורמונים ו/או החדרות למיניהן– הכירו את שיטת המודעות לפוריות.

מי מנהל את הגוף שלך?

"אני עכשיו מנהלת את הגוף שלי, לא ההורמונים", מסבירה ליה, שעברה לשיטת המודעות לפוריות. שיטה זו היא האמינה ביותר מבין שלושת השיטות הטבעיות למניעת הריון. השתיים האחרות הן המשגל הנסוג (הידוע ביעילותו האפסית), ושיטת הימים הבטוחים. הבלבול השכיח הוא בין הימים הבטוחים למודעות לפוריות.

שיטת המודעות לפוריות משלבת בין שלושה פרמטרים: חום השחרית (החום הנמדד בזמן ההתעוררות בבוקר), מידת פתח צוואר הרחם, ובדיקת ההפרשות
שיטת המודעות לפוריות משלבת בין שלושה פרמטרים: חום השחרית (החום הנמדד בזמן ההתעוררות בבוקר), מידת פתח צוואר הרחם, ובדיקת ההפרשות

אבישג, מנחת סדנאות ללימוד שיטת המודעות לפוריות, מסבירה כי שיטת הימים הבטוחים מתעלמת מהאינדיבידואליות הנשית, לפיה נשים חוות מחזור באופן שונה לחלוטין, ויוצרת הגדרה שמתיימרת להיות תקפה לכולן: הימים הבטוחים, בהם לא ניתן להיכנס להיריון, הם הימים לאחר הביוץ המתרחשים בממוצע ביום ה-14 למחזור האישה. אך שיטה זו סובלת מכשלים רבים, כאשר העיקרי בהם, הינו העובדה שאצל מרבית הנשים יום הביוץ אינו קבוע.

בניגוד גמור לכך, שיטת המודעות לפוריות משלבת בין שלושה פרמטרים: חום השחרית (החום הנמדד בזמן ההתעוררות בבוקר), מידת פתח צוואר הרחם ובדיקת ההפרשות לפי קריטריונים של סמיכות, צבע וריח. כל אלו נמדדים מספר פעמים במהלך המחזור (תזכורת: המחזור, כשמו כן הוא, הינו מספר הימים מהיום הראשון לדימום עד לדימום הבא, והווסת, הינו הדימום עצמו) ומגדירים את הימים הבטוחים המותאמים לכל אישה.

שימו לב – קיום יחסי מין בימים אלו מבטיח הגנה של כ97% – זהה לאחוז ההגנה של גלולה. "אז את הופכת בעצם לגניקולוגית של עצמך?" שאלתי את ליה, "נכון", היא ענתה והוסיפה, "אני לומדת להכיר את הגוף שלי מבפנים – מה שמוריד את כל הדרמה מסביב למחזור".

האלטרנטיבה הטכנולוגית

לאלו מאיתנו שחסרות את הסבלנות וההתמדה הנדרשות לשיטת המודעות לפוריות, קיימת אלטרנטיבה טכנולוגית – מדחום ומחשבון פוריות שוויצרי המאפשר מעקב אינדיבידואלי אחר מצב הפוריות. הפרמטר היחיד והסימפטי שנותר למדוד הוא חום השחרית, וכמובן, הזנת ימי הווסת שלנו. אחוז היעילות? אפילו גבוה מגלולות ועומד על 99.3%. אז איפה האותיות הקטנות אתן שואלות? לשמחתנו הן נמצאות רק במחיר – 1700 ש"ח ולא פחות.

שיטת המודעות לפוריות מזמינה אותנו להכיר את הגוף שלנו, ללמוד איך מרגיש המחזור, לחזות את בוא הווסת במקום לספור את גלולות הפלסבו בחבילה ולהיות מודעות לתהליכים הפיסיולוגיים ולתופעות הלוואי.

ומה עם האלטרנטיבה הטכנולוגית? מצד אחד מדובר בעוד מקרה בו אנו נאלצות להשען על אלגוריתמים וטכנולוגיה, במקום לעשות את הדבר האמיתי – במקרה הזה להכיר ולהקשיב לגופנו. מצד שני, מדובר בעוד מקרה בו הטכנולוגיה משקיטה את דאגותינו ומקלה על חיינו… אז אולי השיטה הטובה ביותר היא לשלב בין העולמות – לסמוך גם על עצמנו וגם על הטכנולוגיה – כמו שקורה בערך בכל מוצר חדש בחיינו המודרניים.