תודה שנלחמת עלי

'אין משהו שבאמת יכול להכין אותך לזה. בכיתה אתה חייב לדעת מי אתה – נגמרו המשחקים'

10 באפריל 2014

"מורה משפיע על הנצח; הוא לעולם לא יוכל לדעת היכן ההשפעה שלו נגמרת" (הנרי ברוקס אדאמס). כל אחד מאיתנו, בין אם שם לב לזה או לא, סוחב איתו את ההשפעות של המורים מבית הספר. המקצוע הזה שאתם עד היום שונאים? נכון שזה בגלל שלא הסתדרתם עם המורה?

נושא ההוראה בבתי-הספר עולה לא פעם ולא פעמיים בשיח הציבורי היום-יומי, ולרוב בנושאים שכבר לא באמת קשורים בצורה ישירה ללימוד – אלא לחינוך. ההרגשה הכללית שבנקודת זמן כלשהי דברים קצת יצאו משליטה, שקצת אבדה לנו היכולת לחנך, שאנו זקוקים לאנשים כשרוניים, מלאי אמביציה ומוטיבציה שייקחו את המשימה הזו על עצמם למען כולנו – כל אלו בעיות כאובות שמוכרות, סביר להניח, לכולנו. אבל מסתמן שהישועה בדרך.

פרויקט 'חותם' הוקם לפני כארבע שנים, ומייצג מעין שלוחה ישראלית של פרויקט בשם 'Teach for America' שהוקם לפני למעלה מעשרים שנה, והפך מאז לסנסציה עולמית עם שלוחות בעשרות מדינות בעולם. 'חותם' שם לעצמו למטרה לשנות את אופן ההוראה והחינוך בבתי-הספר בישראל, כך שכל ילד יוכל לזכות לחינוך איכותי כך שהוא יוכל לבחור את עתידו בלי קשר לרקע ממנו הוא בא. "מגיעים לכאן רק אנשים באמת מיוחדים שעברו כמה וכמה מיונים", מספר מיקה יצחקי, 30, מורת כיתות ז'-ט' מפרויקט חותם בבית-הספר העירוני ז' בתל-אביב. מיקה הגיעה לבית-הספר הזה לפני שנתיים, יחד עם שלומי דלויה, 37, שעבד לפני כן באוניברסיטת בן-גוריון לאחר שסיים תואר שלישי בספרות ובלשנות אנגלית. שניהם היוו את חלוצי 'חותם' בעירוני ז' לאחר שסיימו יחדיו את ההכשרה, ולדבריהם – בדיוק כאן טמונה אחת מנקודות החוזק הכי חשובות של הפרויקט: "אחת הבעיות הגדולות ביותר של מורה חדש היא הבדידות", מספר שלומי. "אתה מגיע לבד למקום חדש. אתה לא מכיר אף-אחד, אין לך עם מי לדבר ואף אחד שתוכל לפרוק מולו את כל מה שמצטבר לך בפנים. בוגרי חותם מגיעים תמיד בזוגות, ולפעמים גם בשלשות או יותר. אתה מגיע עם מישהו שעברת איתו את כל התהליך, מישהו שאתה מכיר מההתחלה, וזה לגמרי אחרת. זה נותן המון כוח להתמודד עם כל מה שקורה כאן".

ההכשרה של כל מורי 'חותם' מתחילה בחמישה שבועות בתנאי פנימייה – מעין "טירונות" מרוכזת בהם הם עוברים את רוב התכנים הרלוונטיים, ומתגבשים כקבוצה אחת. משם הם נשלחים אל בתי-הספר בהן ילמדו, ובמהלך השנה הראשונה עוברים יום הכשרות נוסף בכל שבוע. במקביל, כחלק מהתמיכה של משרד החינוך, ג׳וינט ישראל, תנועת 'הכל חינוך', קרן נעמי וקרן טראמפ בפרויקט, מסובסדים למורים החדשים לימודי תואר שני, ובנוסף הם מקבלים השלמת הכנסה.

האם חמשת השבועות האלו באמת מספיקים כדי להתמודד עם כיתה של ילדים?

"אני לא חושב שיש משהו שבאמת יכול להכין אותך לזה", שלומי מתוודה. "בכיתה אתה חייב לדעת מי אתה – נגמרו המשחקים. ההכשרה שאנחנו מקבלים והליווי במהלך השנה הראשונה נותנים לנו את הכלים להתמודד עם זה". "בכיתה אתה המנהיג והמודל", אומרת מיקה. "הליווי תוך כדי התהליך הכרחי כדי שזה יתבצע".

בואו נדבר על כסף. איך אתם מתמודדים עם העובדה שמדובר במיון ארוך ועבודה קשה, שהשכר עבורה לא-גבוה במיוחד?

"הכסף זו לא הבעיה היחידה", אומרת מיקה. "הוראה בכלל זה תהליך סיזיפי וארוך שלא רואים בו את הפירות שאתה משקיע עבורם – וכסף זה אחד מהם. התחום הזה מתאים לאלו שמרגישים שליחות לבוא ולעשות משהו שבאמת משפיע בטווח הארוך. מי שבא בשביל כסף, זה לא התחום בשבילו – למרות שאפשר להסתדר. אם מסתכלים על שכר לפי שעות עבודה, זה יוצא בערך כמו הממוצע במשק. אני עובדת במקום נוסף, ואילו הייתי עובדת במקום אחד הייתי פשוט נדרשת לעבוד שם יותר שעות".

אתם אומרים שלא רואים את הפירות. האם באמת אתם לא רואים שינוי?

"רואים שינוי, אבל הוא בפרטים הקטנים", מספר שלומי. "הייתה לי תלמידה שהתקשתה בקריאה, ואף אחד לא באמת התייחס לנושא הזה מספיק, וזה המשיך. אני לא ויתרתי לה, עזרתי לה לקרוא ולהתמודד עם הקושי כך שתוכל לצלוח אותו. יום אחד היא השאירה לי מכתב, וכתבה בו 'תודה, שלומי. אתה הראשון שנלחם על זה שאקרא'. מה צריך יותר מזה?".

 'חותם' ממשיכים לחפש את המורים המובילים של השנים הבאות, וממשיכים לגייס בוגרי תואר ראשון או שני, כולל סטודנטים בשנת הלימודים האחרונה שלהם. נשמע לכם כמו משהו שהייתם רוצים לעשות? אתם מוזמנים להצטרף – www.tfi.org.il