"השומע – שוכח. הרואה – זוכר. העושה – מבין". בואו לעשות!

הצצה לקורס שנותן לא רק קרדיט לתואר, אלא גם תחושת משמעות. הקורס משלב לימודי פילוסופיה סינית עם עשייה חברתית בבית ספר יסודי בפרדס כץ. מוזמנים להצטרף!

סמינר "דרך" משלב עשייה חברתית
סמינר "דרך" משלב עשייה חברתית
3 בינואר 2018

הציטוט בכותרת משוייך לחכם סיני עתיק, וזה לא מקרי: בחרנו לספר לכם על קורס אחד מיוחד מהפקולטה למדעי הרוח, סמינר משלב עשייה חברתית בשם "דרך", שהסטודנטים שמשתתפים בו מקבלים הזדמנות, במסגרת שעות הסמינר להוביל פעילות חברתית מחוץ לקמפוס. הסמינר משלב למידה של פילוסופיה סינית עם פעילות מעשית בבית הספר היסודי "קוממיות," על גבול רמת-גן – תל-אביב בשכונת פרדס כץ, בני-ברק.

סמינר "דרך" משלב עשייה חברתית
סמינר "דרך" משלב עשייה חברתית

כסטודנטים, ויותר מזה כבני-אדם חשוב לנו להשפיע על העולם סביבנו. חשוב לנו לעשות שינוי, לשפר, להפוך את העולם למקום טוב יותר לחיות בו. אבל זה לא כל כך קל, זה דורש זמן והתחייבות, זה דורש מאתנו ויתורים שלא תמיד מתאים לנו לעשות, וזה דורש מאתנו לשים בצד את הצרכים שלנו ולמקם מול עינינו את הצרכים של אדם אחר.

במהלך הלימודים האקדמיים, האתגר אפילו גדול יותר – אנחנו ממילא נקרעים בין עבודה, לימודים, חברים ומשפחה. רובנו קורסים תחת עומס ההגשות, המבחנים והמטלות ואין לנו באמת זמן פנוי שנוכל להקדיש לעשייה חברתית התנדבותית. גם המינוס בבנק לא מוסיף מוטיבציה – אם יש לנו זמן פנוי כנראה נעדיף להשקיע אותו בשכר הדירה המופרז או לחסוך לטיול שיאוורר אותנו בסוף הסמסטר.

סמינר "דרך" משלב עשייה חברתית
סמינר "דרך" משלב עשייה חברתית

קורסים משלבי עשייה חברתית

גם באוניברסיטה הבינו את הקושי, ובשנים האחרונות פועלת באוניברסיטה תכנית "מתחברים+", שמאפשרת לסטודנטים להרחיב את העשייה החברתית שלהם במסגרת הלימודים. כל אחת מהפקולטות באוניברסיטה מציעה קורסים שמעניקים לסטודנטים נקודות זכות לתואר ומשלבים בתוכם עשייה חברתית משמעותית הקשורה לתכני הלימוד.

סמינר "דרך"

הסמינר, אותו מעבירה פרופ' גליה פת שמיר, ראשת החוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב, עוסק בתכנים של פילוסופיית הדרך הקונפוציאנית, בדגש על לימוד "תורת הגדול", טקסט העוסק באפשרות של האדם להכיר את עצמו טוב יותר על ידי תהליך של חקירה עצמית, בשילוב עם חקירת יחסיו לסביבתו הקרובה והרחוקה.

על-פי הפילוסופיה הסינית העתיקה, ללימוד יש ערך רק אם הוא בא לידי ביטוי מעשי. לכן, המפגש עם התלמידים הצעירים  מאפשר מעין הגשמה של הרעיונות ההומניסטים-הקונפוציאניים הנלמדים בסמינר, עבור התלמידים, הסטודנטים, וצוות ההוראה כאחד.

סמינר "דרך" משלב עשייה חברתית
סמינר "דרך" משלב עשייה חברתית

"מרגש לראות כיצד ניתן ליישם את ההגות הקונפוציאנית בישראל של 2017"

עדן פסח, סטודנט שהשתתף בקורס בשנה שעברה, מספר על החוויה: "אני חושב שהדרך הכי טובה ללמוד תכנים קונפוציאניים הם דרך עשייה. מרתק ומרגש לראות כיצד ניתן ליישם את ההגות הקונפוציאנית בשנת 2017 בישראל. אני חושב שהקורס הוא פעילות מבורכת בתרומתו לילדים. אלו ילדים שלומדים וחיים בתנאים לא אופטימליים וזו הזדמנות עבורם לעבור חוויה מעשירה ומשמעותית שאני מקווה שתלווה אותם באופן כזה או אחר בהמשך חייהם. "

בית הספר "קוממיות" הוא בית הספר החילוני היחיד בעיר החרדית בני ברק. הוא ממוקם בשכונת פרדס כץ, השכונה החילונית היחידה בעיר. תושבי השכונה מהווים פחות מ1% מאוכלוסיית העיר, אין להם ייצוג במועצת העיר ואין להם הנהגה שכונתית. 40% מהתלמידים באים ממשפחה חד הורית, 40% ילדים להורים שהם עובדים זרים והיתר עולים חדשים ובני דור שלישי ורביעי למצוקה.

 

פרטים למתעניינים

הפעילות המעשית בקורס מלווה בהנחיה צמודה של גב' ענבל שמיר, ובמערכים שעוזרים לסטודנטים במימושה של "דרך הלימוד" הקונפוציאנית.

כל סטודנט משלים 20 שעות מעשיות לאורכו של הסמסטר במהלך שמונה מפגשים שנערכים בימי שישי בבתי-ספר באזור תל אביב – יפו. סטודנט שלא יוכל להשתלב בפעילות בבתי הספר, תישקל אפשרות להכיר לו בפעילות חברתית אחרת באישור המרצה.

לא נדרשים תנאי קדם. מרכיבי הציון (שו"ת): 30% – השתתפות פעילה כולל הגשת 3 מטלות קצרות; 30% יומן שדה; 40% – עבודת סיום.

הסמינר השנה ניתן במסגרת החוג ללימודי מזרח אסיה. תלמידי החוג לפילוסופיה מתבקשים לבצע את ההרשמה דרך מזכירות החוג לפילוסופיה. האחרים – בחוג ללימודי מזרח אסיה. תלמידים המעוניינים לקחת חלק בקורס שיתקיים השנה בסמסטר ב' מתבקשים לשלוח כבר כעת מייל לכתובת: shirleyg@tauex.tau.ac.il. תלמידי החוג לפילוסופיה מתבקשים לשלוח מייל לכתובת: philos@post.tau.ac.il.