למה כל כך קשה להגיע לאוניברסיטת תל אביב בתחבורה ציבורית?

השבוע יחזרו הסטודנטים לאוניברסיטת תל אביב, כמובן אם יצלחו את הנסיעה הארוכה והצפופה באוטובוס אליה. למה הקווים לאוניברסיטה כל כך גרועים? חוץ מזה שזה נותן לכם תירוץ לאיחור

אוטובסים באוניברסיטה (צילום: שלומי יוסף)
אוטובסים באוניברסיטה (צילום: שלומי יוסף)
18 באוקטובר 2017

תנועת ההשכלה: ביום ראשון הקרוב ייכנסו שוב הסטודנטים בשערי האוניברסיטה לעוד שנה של רביצה בדשא וצילום סיכומים. כאילו לא די בבזבוז הזמן הזה, רבים מהם גם יכלו שעה שלמה ויותר בדרך לקמפוס וממנו עם עוד אלפי סטודנטים שנדחקים עמם באוטובוס. סיום העבודות על הרכבת הקלה (ובעיקר על הקו שמגיע לאוניברסיטה, שעוד לא בעבודה) לא נראה באופק, רכבת ישראל לא רלוונטית למסלול הזה, והאופציה להחזיק מכונית אינה רלוונטית למי שמרוויח שכר זעום במלצרות או במערכות עיתונים מקומיים – והסטודנטים נותרים תלויים באותם אוטובוסים, שמגוון הקווים, התדירות ובעיקר הצפיפות בהם ראויים לציון נכשל.

>> המדריך המלא לקווי האוטובוס הפרטיים בשבת

שירי, סטודנטית למדעי המוח, מציירת תמונה מחניקה וצפופה בשעות הבוקר. "בשעות של השיעורים הראשונים רוב הנוסעים הם סטודנטים שממהרים לאוניברסיטה ויורדים באותה התחנה". לדבריה, תדירות הקווים נמוכה והנסיעה לוקחת זמן רב. "לפעמים האוטובוס בכלל לא עוצר מרוב שהוא צפוף. עד שהוא מגיע, לוקחות 20 דקות שבהן הוא מסתובב ברחובות הקטנטנים של רמת אביב. אם גם ככה כל הנוסעים הם בדרך לאוניברסיטה, למה אני צריכה לעבור בהם? תנו לנו קו ישיר".

"לפעמים האוטובוס לא עוצר מרוב שהוא צפוף" (צילום: שלומי יוסף)
"לפעמים האוטובוס לא עוצר מרוב שהוא צפוף" (צילום: שלומי יוסף)

נוסף לתחנת הרכבת הסמוכה, המשרתת בעיקר את אלו המגיעים מחוץ לתל אביב, ישנם 11 קווי אוטובוס המגיעים לאוניברסיטה: 274, 572 ו־271 של חברת אגד; 6, 289, 24, 127, 54, 25, 13 ו־7 של חברת דן. מרחוב המלך ג'ורג' זמן ההגעה נאמד בחצי שעה לפחות, משדרות רוטשילד ב־40 דקות ולעתים יותר, ומשדרות ירושלים שביפו כשעה. אם ניקח את המכונית הפרטית, למרות הרכבת הקלה, הפקקים והיעדר הנת"צים עדיין נגיע קודם. וכל זה בהנחה שהאוטובוס מגיע בזמן, וזה ממש לא תמיד קורה: מתוך 20 הקווים הגרועים ביותר בתל אביב, לפי דירוג תלונות הנוסעים של ארגון "15 דקות", חמישה הם קווים שמגיעים לאוניברסיטה.

"שירותי התחבורה הציבורית לאוניברסיטאות הם אחד הכשלים החמורים יותר של הרשויות", אומר מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב. "זמני ההגעה הארוכים לאוניברסיטה, היעדר קווים מהירים וישירים מיעדים מרכזיים ושירות לקוי ולא אמין עלולים לעודד את הסטודנטים לרכוש רכב פרטי, ובכך להעמיק את משבר התחבורה בעיר הפקוקה בישראל". הנתונים, לטענתו, מצביעים על כך שהאוניברסיטה זקוקה לתוכנית לשיפור התחבורה ממנה ואליה. "תוכנית כזו לא מצריכה מיליארדים, חפירת מנהרות וסתימת עורקים מרכזיים. היא צריכה תשומת לב ורצון טוב של הממשלה. זה אינטרס משותף של תושבי תל אביב התקועים בפקקים, של הסטודנטים המבזבזים את זמנם וכספם, ושל נוסעי התחבורה הציבורית הכמהים לרמת שירות גבוהה".

הסטודנטים דורשים: תנו לנו קו ישיר לאוניברסיטה (צילום: שלומי יוסף)
הסטודנטים דורשים: תנו לנו קו ישיר לאוניברסיטה (צילום: שלומי יוסף)

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות שופר השירות לאוניברסיטה והוספו קווים ישירים למקומות שונים בעיר. המשרד פועל לשימור רמת השירות וכל טענה שתוגש אליו תטופל במהירות. בתל אביב קיים שירות אוטובוסים לאוניברסיטה כמעט מכל ציר אורך בעיר, מרבית הקווים פועלים בתדירות גבוהה וההמתנה מיעדים מרכזיים בעיר לא אמורה לעלות על דקות בודדות בלבד. המשרד פועל בשיתוף פעולה מלא עם חברת דן ועיריית תל אביב־יפו לניטור קווים עמוסים ולטיפול בהם. אם יתברר כי ישנם עומסים המונעים עליית נוסעים לאוטובוסים, המשרד יפעל בהתאם".

[interaction id="59e72500973219000194bb49"]