חולדאי חייב לפעול: התחנה המרכזית הוכרזה כאזור נפגע זיהום

המפגע העירוני הגדול במזה"ת, איתנו לנצח. התחנה המרכזית (צילום: שאטרסטוק)
המפגע העירוני הגדול במזה"ת, איתנו לנצח. התחנה המרכזית (צילום: שאטרסטוק)

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הכריזה היום על התחנה המרכזית כאיזור נפגע זיהום, תוך שימוש תקדימי בחוק האוויר הנקי, וכעת מחויבת עיריית ת"א-יפו להציע פתרונות קונקרטיים למפגע הסביבתי בנווה שאנן תוך שישה חודשים. נראה אותם

22 בספטמבר 2022

התחנה המרכזית תוכרז כאיזור נפגע זיהום: אחרי עשרות שנות מאבק של תושבי האיזור ועתירה לבג"ץ על ידי ארגון אדם, טבע ודין, מכריזה היום השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג על התחנה המרכזית כעל איזור נפגע זיהום – שימוש ראשון ותקדימי שנעשה בסעיף 11 לחוק האוויר הנקי. מעולם לא הוכרז איזור כמוכה זיהום בישראל ואם יש איזור שמתאים לשמש כתקדים – ברור כאוויר המזוהם שנושמים בנווה שאנן כבר עשרות שנים שמדובר בתחנה המרכזית.

פתרון תוך שישה חדשים. התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: Spiroview inc/שאטרסטוק)
פתרון תוך שישה חדשים. התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: Spiroview inc/שאטרסטוק)

כבר ביוני השנה הודיעה השרה זנדברג כי היא מתעדת לקבל את ההחלטה במידה ולא תוצג בפניה תכנית משביעת רצון לפינוי התחנה "בקרוב". זנדברג לא קבעה תאריך להצגת אותה תוכנית ורבים העריכו רבים כי מדובר בניסיון התחמקות ממתן תשובה לבג"ץ. מאדם, טבע ודין נמסר אז לתקשורת כי "כל יום בו השרה להגנת הסביבה אינה מפעילה את סמכותה, היא חוטאת לתפקידה ומרוקנת מתוכן את תכליתו של חוק האוויר הנקי". למרות הצגת תוכנית חדשה לפינוי בשתי פעימות (2023 ו-2026) שהוכרזה בחודש יולי על ידי משרד התחבורה בראשות השרה מירב מיכאלי, ולמרות הסרת כל התנגדויותיה של עירית תל אביב להסכם שגובש, החליטה כעת זדנברג שלא להמתין עם ההכרזה משום שטרם הובהרו הצעדים להפחתה מיידית של הזיהום סביב התחנה.

בפועל מחייבת ההכרזה את העיריה להציג תוך שישה חודשים בלבד תכנית פעולה מסודרת לנקיטת אמצעים לצמצום מהותי של הזיהום בתחנה. אתגר רציני בהתחשב בעובדה שכל הנסיונות למגר את זיהום האוויר עד כה נותרו על הנייר בלבד, כפי שעולה מהעתירה לבג"ץ. עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם, טבע ודין אמר: "אנו מברכים את השרה על המהלך החשוב וההכרחי למען תושבי האיזור ולמען צדק סביבתי אקלימי". בהיעדר תוכנית כזאת יוכל המשרד להגנת הסביבה להורות על סגירת התחנה.

התחנה המרכזית. המפגע האורבני הגדול במדינה (צילום: shutterstock)
התחנה המרכזית. המפגע האורבני הגדול במדינה (צילום: shutterstock)

לפי התכנית שהוכרזה לאחרנה אמור משרד התחבורה להסיט עד 2023 קווים למסופים חלופיים באופן שיוביל לצמצום מאות נסיעות יומיות, אך רק ברבעון הראשון של 2024 יהיו המסופים האלטרנטיביים החדשים מוכנים (זאת בהנחה נדיבה שיהיו מוכנים בזמן), באופן שיאפשר הזזתם של חלק מקווי השירות בתחנה ואף את פינוי תחנת הלילה. נתרגם לכם את המשמעות: מדובר בדרך יפה לומר שמרבית התחבורה לא עתידה לצאת מהתחנה לפני 2026. ההכרזה היום תייצר לעיריית תל אביב-יפו ולעומד בראשה אתגר גדול, מהגדולים בהם נתקלו, בעיר המספקת אתגרי ניהול גדולים על בסיס יומיומי. אחרי עשרות שנים של התחמקות מהפיל הלבן והמכוער ביותר בעיר, ראש העיר חולדאי מגיע לנקודת אין ברירה, ולשם שינוי רווחתם של תושבי נווה שאנן תצטרך לעמוד בראש קבלת ההחלטות. מצד שני, תמיד יכול לבוא שר חדש ולחזל"ש את הכל.