פנייה דחופה למבקר המדינה: מה עושה העירייה בתחנה המרכזית?

האוויר לא שלך. התחנה המרכזית (צילום: shutterstock)
האוויר לא שלך. התחנה המרכזית (צילום: shutterstock)

עמוס שפירא, שהכריז על כוונתו להתמודד על ראשות העירייה בבחירות הקרובות, פונה למבקר המדינה ומאשים את ראש העיר רון חולדאי בהפקרת תושבי נווה שאנן לזיהום האוויר ובהצגת נתונים שגויים ומטעים שמסתירים את האמת מן התושבים. האם המרוץ מתחמם?

מאז שרון חולדאי ומרב מיכאלי החליטו להיכנע ולעכב את פינויה של התחנה המרכזית, נשכח מעט המפגע הנורא שממשיך למרר את חייהם של תושבי שכונת נווה שאנן ושכונת שפירא, אבל זיהום האוויר לא התעכב לרגע. והנה, ממש הבוקר יצא עמוס שפירא, המתמודד לראשות עיריית תל אביב, בפנייה דחופה למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדרישה לפתוח בבדיקה של התנהלות עיריית תל אביב-יפו והעומד בראשה בכל הקשור לזיהום האוויר בשכונת נווה שאנן והדיווחים לתושבים בנושא זה. 

>> פרס של 40 מיליון שקל בשנה: להלאים את התחנה המרכזית
>> משרד התחבורה נכנע, עיריית תל אביב התקפלה, התושבים ישלמו

במכתבו מציין שפירא כי בכלי התקשורת דווח לאחרונה על מכתב חריג בחומרתו שקיבלה העירייה מהמשרד להגנת הסביבה, שם נוזף המשרד בעירייה ובאנשיה על שאינם מציגים את העובדות לאשורן לתושבים, בדבר זיהום האוויר בשכונה. לאור זאת, דורש שפירא את בדיקת מבקר המדינה בדחיפות בשני היבטים משמעותיים: הראשון – היעדר הטיפול בסוגיית זיהום האוויר מצידה של העירייה, המעמיד בסכנה בריאותית את תושבי שכונת נווה שאנן והאזורים הסמוכים לתחנה המרכזית; והשני – הצגת הנתונים המטעים לכאורה לתושבי השכונה, דבר המעלה תהייה: האם ייתכן שהעירייה, שמסתירה את האמת לכאורה מהתושבים, עושה כך גם במקרים נוספים? והאם ראוי שראש רשות הבוחר לטאטא את האמת, ימשיך ויכהן בתפקידו? 

התחנה המרכזית. המפגע האורבני הגדול במדינה (צילום: shutterstock)
התחנה המרכזית. המפגע האורבני הגדול במדינה (צילום: shutterstock)

"אני חש חובה עמוקה לפנות למבקר המדינה על מנת להביא לבדיקה מעמיקה של הנושא, ולפעול עוד היום כדי להגן על שלומם ובריאותם של תושבי נווה שאנן", אמר שפירא. "לא ייתכן שבעלי התפקידים הבכירים ביותר – החל מרה"ע, דרך מנכ"ל העירייה ועובדים נוספים יציגו עובדות שאינן מדויקות בפני התושבים, בנושא שמשפיע באופן מיידי ומשמעותי על איכות חייהם ובריאותם. אני מבקש שהמבקר יבדוק האם ראש עירייה המתנהל באופן זה, ראוי להמשיך ולכהן בתפקידו", הוסיף שפירא.

עמוס שפירא בהכרזה על התמודדתו על ראשות העיר (צילום: רפי דלויה)
עמוס שפירא בהכרזה על התמודדתו על ראשות העיר (צילום: רפי דלויה)

כזכור, החלטה שהתקבלה על פינוי התחנה ב-2023 נתקלה בחומת התנגדות של הטייקון קובי מימון וחברת הנדל"ן שלו נצבא, כשגם העירייה החלה להערים קשיים על קבלת ההחלטה ונסוגה ממנה בשלל תירוצים גרועים ומשונים, תוך כדי שמשרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה עושים קולות של שטיח. כתוצאה מכך נדחה הפינוי למועד מאוחר יותר שגם לגביו אין כל התחייבות, וההזדמנות לעשות שינוי מהותי באזור תוך פרק זמן קצר הוחמצה.