ענן מלאכותי וצמחיה מטפסת: הרעיונות שיתחרו על הצללת העיר

למרות שהספקתם לשכוח עד כמה קופחת השמש כאן בקיץ, יש מי שחושב בשבילנו על הקיץ הבא. 11 הצעות להצללת העיר עלו לגמר בתחרות העירייה: מי תעשה לנו את הקיץ הבא?

ANANA (פרי דוידוביץ אדריכלים בשיתוף: סטודיו בר דוידוביץ וד.מ.ר משרד תכנון ופיתוח)
ANANA (פרי דוידוביץ אדריכלים בשיתוף: סטודיו בר דוידוביץ וד.מ.ר משרד תכנון ופיתוח)
3 בינואר 2018

אמנם מאז שנפתחה ההרשמה לתחרות להצללת העיר החורף כבר הספיק להגיע, אבל בישראל כמו בישראל – השמש לא עוזבת אותנו לעולם. במסגרת התחרות "צל אביב-יפו" הציעו אדריכלים ומעצבים יוזמות למתקני הצללה בצמתים נבחרים, וכעת נבחרו 11 הצעות שעלו לגמר התחרות. ההצעות יוצגו בפני ועדת השיפוט שתבחר שלוש מהן ליישום על ידי העירייה, בתקווה שאלו יקלו עלינו בקיץ הבא.

בין ההצעות שנבחרו תמצאו רעיונות יצירתיים כמו מערכת מודולרית של אלמנטים מתנפחים בגז הליום (או למעשה ענן מלאכותי שירחף בשמי העיר), עמוד צל הצומח מהקרקע עם כנפי תריסי פח שמוצבים בהתאם לזווית השמש, מעברי חצייה עיליים, חלוקת שמשית להליכה בין הצמתים, פרגולה שתהווה תשתית לצמחיה מטפסת ואפילו נטיעת עצמים בקרנות הרחוב שישתלבו עם אזורי מנוחה. הזוכים במקום הראשון יתוגמלו בפרס כספי בסך 8,000 שקלים, ואלו שיגיעו למקום השני והשלישי יזכו ב-5,000 שקלים ו-2,000 שקלים.

מעברי חצייה עיליים, רן גולדמן (הדמיה באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
מעברי חצייה עיליים, רן גולדמן (הדמיה באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

ההצעות נותנות מענה לצמתים בעיר בשלושה קני גדלים שונים: נחלת בנימין־גרוזנברג, שלמה המלך־בן גוריון, נמיר־ארלוזורוב והירקון־ארלוזורוב שבמרכז העיר; המעפילים־מרגולין, מסילת ישרים־חכמי ישראל שבדרומה; משה דיין־ינון, יגאל אלון־יצחק שדה שבמזרחה. האדריכלים והמעצבים הגישו פירוט טכני, קונספט, והצעה לפיתוח תוך שהם מתייחסים לאלמנטים כמו אקלים, חזות, חוויית משתמש ופתרונות לאזורי השהייה של הולכי הרגל.