הבלש של דרור משעני הגיע לטלוויזיה בארה"ב. המבקרים לא אהבו את זה

כל הקטע הדתי הזה לא עובד. אברהם אברהם ב"The Calling"
כל הקטע הדתי הזה לא עובד. אברהם אברהם ב"The Calling"

כמעט בלי שום תשומת לב תקשורתית בישראל, הסדרה "תיק נעדר", המבוססת על ספריו המצוינים של דרור משעני, הפכה ל-"The Calling" והבלש אברהם אברהם קיבל פרשנות דתית אדוקה שלא הותירה רושם על המבקרים. לפחות הגרסה הישראלית חודשה לעונה שניה

14 בנובמבר 2022

בשקט בשקט, עם כמעט אפס תהודה בישראל (חוץ מאשר בתקשורת ישראלית דוברת אנגלית, המיועדת בעיקר ליהודים אמריקאים בארץ ובחו"ל), בשירות הסטרימינג פיקוק (השייך ל-NBC ויוניברסל) עלה עיבוד נוסף לסדרת טלוויזיה ישראלית – "The Calling", המבוססת על "תיק נעדר" של קשת 12 וכאן 11 – היא בתורה עיבוד לסדרת ספרי הבלש המעולים של דרור משעני. אבל על סמך הביקורות הראשוניות שפורסמו כעת בארצות הברית, אין לנו כאן עוד מקרה "אופוריה", ואפילו לא עוד "בטיפול", בלשון המעטה: הסדרה נקטלה כמעט בכל כלי התקשורת שהתייחסו אליה. ב-Variety קראו לה "מגוחכת", ב-Slant כינו אותה "חקירה מסקרנת שמסתיימת בידיים ריקות", ובהוליווד ריפורטר אמרו שהיא "בזבוז של רעיון טוב": בסך הכל, כיום היא מחזיקה בציון של 52% בלבד באתר רוטן טומאטוס (ציון הקהל חמור אף יותר: 33% בלבד).

צריך לומר שהתמה המרכזית של "The Calling" רחוקה למדי מאלו של "תיק נעדר". אברהם אברהם, הבלש החולוני טוב הלב, החד ובו זמנית קצת תמים של דרור משעני, שומר כאן על שמו (אבל מכונה לרוב אבי), אבל בגילומו של ג'ף ווילבוש ("המורדת") הוא פתאום הופך ליהודי אורתודוקסי עם כיפה שחורה על הראש, שמתפלל בזירות הפשע שלו – מוטיב דתי שלא מופיע בכלל בספרים של משעני או בסדרה שנעשתה בישראל. הדתיות והרוחניות של אברהם גם הופכות כאן למאפיין מרכזי של הדמות שלו, וכל הזמן מודגש שיכולת העל שלו לפתור פשעים מגיעה מהעובדה שהוא אדם דתי, רוחני ואמפתי. לא שלדמות כזאת אין פוטנציאל להיות מעניינת, אבל בסופו של דבר "מדובר במס שפתיים צדקני, גם אם הוא מגיע מדמות עדינה כמו אבי", כפי שנכתב באתר RogerEbert.com (אתר ביקורות שייסד מבקר הקולנוע האגדי רוג'ר איברט ושממשיך את פועלו גם לאחר מותו). זו גם דמות שונה מאוד מאברהם אברהם המוכר לצופה/קורא הישראלי – שמכיר דמות חסרת כל יומרה דתית או רוחנית, שבקיאה הרבה יותר ברומנים בלשיים מאשר בתנ"ך.

וזה לא הכל: "הבעיה כאן היא האופן בו החקירות מתחברות לסיפור חייו של אברהם, או ליתר דיוק, האופן בו הן לא מתחברות אליו", נכתב ב-Slant. "אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שראיית העולם של אברהם נותנת לו אמונה יציבה באנושיות, אבל שום דבר אף פעם לא מאתגר את ראיית העולם הזו. ווילבוש מגלם את הדמות שלו בהומור ובאינטליגנציה, אבל הדמות מעולם לא מגשימה את הפוטנציאל של אדם דתי שמשתדל לשמור על הנשמה שלו בחתיכה אחת גם אל מול הזוועות אליהן נחשף באופן יומיומי". החקירות של "The Calling", אגב, כן לקוחות מהעונה הראשונה של "תיק נעדר", ומבוססות בתורן על שילוב של העלילות של "תיק נעדר" (הרומן) ו"אפשרות של אלימות", שני הספרים הראשונים בסדרה.

בכל מקרה, המעריצים (המוצדקים!) של דרור משעני בישראל, שרוצים לפגוש את אברהם אברהם על המסך, ישמחו לשמוע שהגרסה הישראלית שלה חודשה לא מזמן לעונה שניה. העונה הראשונה, עם מוריס כהן בתפקיד אברהם אברהם, שודרה ב-2019 בכאן 11 וב-2020 בקשת 12. "תיק נעדר" גם עובד ב-2017 לסרט קולנוע בצרפת, בכיכובו של וינסנט קאסל.