מזמינים מונית ב-Gett? כך תמנעו מחיובים תמוהים ומנופחים בנסיעות

אפליקציית Gett, שהפכה לחלק בלתי נפרד מחיי התל אביבי הממוצע, מחייבת אותו גם בערנות: יותר ויותר נוסעים מתלוננים על חיובים תמוהים ומנופחים בנסיעות. איך זה קורה ואיך נמנעים מזה? מדריך נסיעות, שכל העולם יידע

Gett (צילום: דין אהרוני רולנד)
Gett (צילום: דין אהרוני רולנד)
9 באוגוסט 2017

 

צהוב עולה יותר מדי: לפני כארבע שנים השתנו הרגלי התנועה שלנו במרחב מן הקצה אל הקצה, כשהאפליקציה Gett (פעם GetTaxi) צברה תאוצה בישראל והביאה למהפכה בשוק המוניות. פתאום לא היינו צריכים לעמוד ברחוב עם יד מונפת, בגשם או בשרב, לא היינו צריכים להמתין חמש דקות על הקו עם התחנה ולקוות שמונית באמת נשלחה אלינו, ובעיקר לא היינו צריכים להכין מראש כסף מזומן. Gett חסכה לנו הרבה זמן והרבה כאב ראש. על השינוי הזה, ודאי בתקופה שבה הכספומטים נעלמים והחום בחוץ מוסיף לעלות, שמור לה מקום בלב של כל תל אביבי כמעט.

בצד הנוסעים הנלהבים שמיקמו את האפליקציה במקום הכי קרוב לחזה – בשורה התחתונה של מסך הבית, בין פייסבוק לווטסאפ – הצליחה Gett לרכוש לעצמה גם כמה אויבים במשך השנים. לרוב היו אלה נהגי המוניות הפרטיים ובעלי התחנות שהביצה שלהם הלכה והתייבשה מהר מאוד, בשוק שהשתלט עליו בוס כבד אחד. בזמן האחרון הולכות ומצטברות עוד ועוד תלונות גם של אוכלוסייה אחרת – הנוסעים, שטוענים ליותר ויותר בעיות בשירות של Gett, בעיקר מצד הנהגים. תלונות באשר לזמינות או לקיומן של עמלות אפשר לשים בצד, להתבכיין או ללכת למתחרים (בתקופה האחרונה יש יותר ויותר כאלה). כשמדובר בתלונות הנוגעות לעוקץ של ממש, לכסף שנגבה שלא כדין מלקוחות, זה כבר מעצבן הרבה יותר.

עוד כתבות מעניינות:
איך מקבלים תשעה דוחות בשעה? 
חידון הצלילים הטכנולוגיים שייקח אתכם 10 שנים אחורה

פרויקט סיפורי הסקס הגדול של Time Out

"בשבוע שעבר, בשעה 14:30, נסעתי במונית לעבודה. כשהגענו ליעד ראיתי את הנהג לוחץ מהר בלי להגיד מילה על הכפתור של 4.80 ש"ח, והמונה קפץ", מספר א' (30), תושב העיר. "שאלתי אותו מה לעזאזל הוא עושה, והוא טען שמדובר בתוספת על הזמנה מראש. כשהסברתי לו ש־Gett מוסיפה עמלה על הזמנה מראש רק בשעות השיא, הוא השיב: 'לא, עכשיו זה כבר בכל השעות'". אורן הזהיר את הנהג שיפנה למוקד החברה, ואף שהנהג לא התרשם כך אכן עשה אורן. בחברה מיהרו להתנצל, הודו שהעמלה שנגבתה אינה חוקית וזיכו אותו. "ומה לגבי רוב האנשים שפשוט היו מקבלים את ההסבר של הנהג, או שכלל לא היו שמים לב לעמלה הנוספת?", הוא תוהה. גם חמוטל (19) נתקלה בתופעה. "הנהגים מנצלים את העובדה שאף אחד לא באמת יודע מה העמלות, ומוסיפים לכל נסיעה 4.80 ש"ח. מי שלא בקי, פשוט יוצא מהמונית בלי לשאול יותר מדי שאלות".

אז למען הנוסעים המבולבלים פנינו ל־Gett כדי להבהיר מדי בדיוק מותר לנהגים לגבות עמלה. ראשית נבהיר: גביית עמלה על הזמנה מראש בגובה 4.80 ש"ח מותרת בחוק בכל שעות היממה. עם זאת, כדי לעודד את השימוש באפליקציה, Gett מתירה לנהגים לגבות דמי הזמנה רק בשעות העומס (כלומר ב־7:00־10:00 וב־15:00־19:00), ובסופי שבוע באופן רצוף: מיום חמישי ב־19:00 עד ליום ראשון.

פגע וברח

אלא שעוקץ עמלות ההזמנה הוא לא הבעיה היחידה של הנוסעים. כדי למנוע עיכוב משמעותי (שמבזבז לנהגים זמן עבודה), האפליקציה מאפשרת לנהגים לבטל נסיעה אם חיכו ביעד זמן רב מדי לנוסעים, כך שמהמאחרים נגבה סכום של עשרה ש"ח על הנסיעה שבוטלה. עם זאת יש נוסעים המדווחים שבחלק מהמקרים הנהגים ממהרים ללחוץ על הכפתור הזה, והאפליקציה ממהרת לגבות מהם עשרה ש"ח שלא כדין.

"הנהגים מנצלים את העובדה שאף אחד לא באמת יודע כמה עמלה מותר לקחת ומתי" (צילום: דין אהרוני רולנד)
"הנהגים מנצלים את העובדה שאף אחד לא באמת יודע כמה עמלה מותר לקחת ומתי" (צילום: דין אהרוני רולנד)

"הזמנתי מונית מהאפליקציה", מספר מאור (30), "ואחרי שעה שניסיתי לתפוס מונית ולא הצלחתי, פתאום קיבלתי מונית שאמורה להיות אצלי תוך דקה אחת בלבד. מיהרתי למטה, ועד שהגעתי כבר קיבלתי הודעה שהנהג ביטל את הנסיעה כי אני איחרתי. תוך כמה דקות קיבלתי מייל שהושיע שחויבתי בעשרה ש"ח. מתי בדיוק הייתי אמור להגיע?". גם במקרה זה פנייה מהירה למוקד החברה הביאה לביטול החיוב. עם זאת, מעיד מאור, אותו סיפור קרה שבוע לאחר מכן. "זה יפה וחשוב ש־Gett יודעת לבטל חיובים שגויים במהרה, אבל אם בעיה היא שיטתית, למה לא למצוא דרך לטפל בה מראש?".

הנהגים של Gett, כך נראה, מוצאים דרכים יצירתיות לגבות עוד כסף מהנוסעים. אותו א' שנתקל בנהג שניסע לעקוץ ממנו עמלת הזמנה סיפר על דרך גבייה נוספת שנודעה לו דווקא מפי נהג: "לא מזמן, בנסיעה שלי דרך האפליקציה, הזהיר אותי הנהג ממשהו ש'הרבה נהגים עושים': יש שלב, בין סגירת החיוב במונה לבין הזנת הסכום באפליקציה, שבו הנהגים יכולים להוסיף לעצמם עוד כמה שקלים, בעצם עוד הרבה שקלים. ברגע שהנהג מזין את הסכום ולוחץ על כפתור ירוק באפליקציה יש 'סיכום נסיעה', ואז נוסעים רבים יוצאים מהמונית. הם לא יודעים שגם אחרי השלב הזה הנהג יכול לתקן את הסכום, ולהגדיל אותו, לכן חשוב לצאת מהמונית רק כשהנהג לוחץ על הכפתור הצהוב (ויש רעש של קצ'ינג!) וכך יודעים שהסכום סופי". ומה קורה אם יצאתם מהמונית וקיבלתם למייל קבלה עם סכום גדול מזה שאתם זוכרים? "'בעיה שלכם', הבהיר לי הנהג. 'לכו תוכיחו'".

משאית הזבל הדמיונית

התלונות נגד Gett בעניין החיובים מצטרפות לתלונות רבות נגד התנהלות הנהגים – כאלה שמספרים לנוסעים שנתקעו מאחורי משאיות זבל ולכן הם מבקשים לבטל את הנסיעה, "אף שהסתכלתי באפליקציה וראיתי אותו בתזוזה" כפי שמעיד ערן (30), וכן נוסעים שנתקלים בבעיה משמעותית בזמינות. על אלה אמנם אפשר לבוא בטענות ברמה הצרכנית – זה לא נחמד, זה לא כיף ואפשר לפנות למתחרים. עוקץ של כסף מלקוחות זו כבר בעיה גדולה בהרבה, וכשזה קורה אצל נהגים רבים יותר ויותר כבר קשה לחברה לטעון שמדובר בסוגיות פרטניות.

ומה התחביב שלך? מקווים שלא לגנוב אותנו(צילום: דין אהרוני רולנד)
ומה התחביב שלך? מקווים שלא לגנוב אותנו(צילום: דין אהרוני רולנד)

מ־Gett נמסר בתגובה: "חברת Gett מחויבת לשירות הטוב ביותר ופועלת באופן תמידי להמשיך ולשפר את שירותיה לכלל לקוחותיה. פניות בנושאים מהסוג שהוזכרו בכתבה מטופלות באופן נקודתי. אלפי הנהגים הבוחרים להשתמש באפליקציית Gett עושים זאת תוך הקפדה על מתן שירות נפלא לנוסעים כחלק מהקפדה של Gett על איכות וחוויית שירות. Gett מפעילה מוקד שירות לקוחות הפועל 24 שעות ביממה". באשר לסוגיית הזמינות הוסיפו ב־Gett: "Gett היא אפליקציה שמחברת בין נוסעים לנהגים וייתכנו נקודות זמן ספציפיות שבהם אחוז המענה משתנה, אך אנו עמלים כל העת לספק את הביקושים ההולכים וגדלים לשירותי החברה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מעניק רישיונות לנהגי מוניות ומפקח על פעילותם. תחנות המוניות נמצאות תחת אחריותם המלאה של הרשויות המקומיות המעניקות להם רישיון עסק. תלונות כנגד נהגי מוניות המתייחסות לחריגה מהתקנות, כמו למשל גביית יתר, סירוב להסיע נוסעים או לבצע נסיעה, ניתן להגיש למשרד התחבורה, והן יטופלו במלוא הרצינות".