תל אביב ♥ ביירות: קמפיין מימון המונים לנפגעי האסון בלבנון

גל לוסקי ו-IFA כבר סייעו לנפגעי אסונות בכל העולם, אבל האסון בביירות מציב בפניהם אתגר חדש והם מגייסים מהציבור מיליון שקלים כדי לעמוד בו. ויש גם טיפ קטן לממשלת ישראל

נוער הנרות. ביירות אחרי האסון, השבוע (צילום: שאטרסטוק)
נוער הנרות. ביירות אחרי האסון, השבוע (צילום: שאטרסטוק)
10 באוגוסט 2020

האסון בביירות הזכיר לכולנו עד כמה דומה עיר הבירה הלבנונית לתל אביב (וגם לחיפה, אבל למי אכפת מחיפה) ועד כמה דומים צעיריה לצעירינו. על אף היחסים העוינים בין ישראל ולבנון, בשעות שאחרי הפיצוץ האדיר שהחריב את נמל ביירות וסביבותיו בקעו מירושלים הצהרות ממשלתיות על סיוע הומניטרי למדינת האויב ואם היו מתרחשות מתחת לראדאר התקשורתי אולי אפשר היה אפילו להוציא אותן אל הפועל. ובכל זאת, רבים בעיר שואלים את עצמם אם ישנה דרך שבה אפשר לסייע לביירותים פרט לתאורה שמעצבנת ימנים בבניין העירייה.

התשובה לשאלה הזאת היא גל לוסקי, מייסדת עמותת Israeli Flying Aid (ומדליקת משואה ב-2015), שחברה לפלטפורמת הגיוס JGive ויצאה בקמפיין כדי לגייס מיליון שקלים לטובת קניית ציוד רפואי מתכלה וקמחים במטרה לסייע לאזרחים הלבנונים שנפגעו באסון. עמותת IFA פעילה בעיקר בשטחן של מדינות לא דמוקרטיות במצבי סכסוך במטרה לסייע לאוכלוסייה האזרחית הקורסת, גם ובעיקר במדינות שאינן בעלות יחסים דיפלומטיים עם ישראל ובהן הממשלות המקומיות משתמשות באסונות ככלי למניעת טיפול רפואי באזרחים והרעבות מכוונות. "אין לי תעצומות נפש, עם השנים את חושבת שאפשר להתחסן וזה קשקוש, אין תעצומות כאלו", אומרת לוסקי. "במקומות כאלו, בשביל אותה אמא שאיבדה ילד, זה שובר את הלב. אם כל אחד מהפוליטיקאים היו מבינים שכדי שדברים יקרו הם צריכים לראות בילדים האלו את ילדיהם שלהם, התהליך היה מתבצע אחרת. בגלל זה יצאתי לקמפיין הזה, להציע משהו מעל התקשורת, לא בגלל שהלבנונים לא יסכימו לקבל אלא כדי שחיזבאללה לא יסכל את העזרה".

איך בדיוק אפשר למנוע סיכול של סיוע?

"סיוע הומניטרי יש לעשות ביודעין בין המדינות, לבקש הפסקת אש הומניטרית לשבועיים על מנת לספק ציוד ואוכל, זה לא משהו חדש, עושים זאת בכל העולם בלי לערב תקשורת. ההבנה שהצד השני לא יאפשר לישראל לגזור קופון תקשורתי חייבת להיות שם. צריך לראות את זה כמו שזה, אם זה היה הפוך, ישראל לא הייתה נותנת לחיזבאללה לטפל בילדים שלה. הממשלה עשתה דברים מאוד יפים בכל מה שקשור לסיוע חוץ והייתה לי הזכות להיות חלק מהם, אבל הגישה, השיח והאסטרטגיה חייבים להשתנות".

ישראלים למען אזרחי לבנון ???????? ????????בשעה שמשבר בקנה מידה היסטורי פוקד את שכנינו שמעבר להרים, אנו אזרחי ישראל חייבים להתעלות…

פורסם על ידי ‏‎Israeli Flying Aid‎‏ ב- יום רביעי, 5 באוגוסט 2020

אחת מהאסטרטגיות שנדרשות לדעתה של לוסקי להשתנות, היא ההפצה התקשורתית. "במקרים רגישים כאלו אין צורך לצאת לתקשורת אלא לאפשר ללבנונים לקחת את הסיוע", היא אומרת. "יש פה עם שעבר זוועה אחת, אין צורך להניח לו שוב את החיזבאללה על הראש שיקח מהם את התרופות או את הלחם בגלל שהסיוע מגיע מישראל. יש דרך, היא לא מאוד מסובכת, נעשו כבר פעולות סיוע הרבה יותר מסובכות. ישראל צריכה להשתתף בצערו של העם הלבנוני ולא לצאת בהצהרות. זה יוצא ציני מדי".

איך סיוע למדינות אויב תורם לנו?

"אני חושבת שכעם אנחנו מצווים לרדוף שלום. זה שאנחנו מתוסכלים כי לא מצליחים להשיג אותו זה משהו אחר, אבל אין לנו הזכות להתייאש, אנחנו צריכים להשאיר לילדים שלנו מקום טוב לחיות בו. אפילו החיזבאללה לא מצליח להכניס אותי לחרדה קיומית. אנחנו חייבים להושיט יד גם למדינת אויב, כי מי שנפגע אלו נשים וילדים שאין להם כל קשר לסכסוך הזה. חובתנו היא גם לילדים שלנו, שישמעו קול שפוי אחר, בטח ובטח בלבנון". 

לוסקי מבקשת לדבר לאוכלוסייה הישראלית ישר לבטן, בלי לערב פוליטיקה, כי לסכסוכים פוליטיים אין מקום כרגע באסון שפקד את ביירות. "אנחנו, כעם יהודי, זאת מצוותנו לרדוף שלום. אנחנו לא נאיביים. הם מצופים לעשות מניפולציה זולה של 'אתם יורים עלינו והורגים אותנו', אבל בפועל החיזבאללה עושה שימוש בתרופות ובאוכל שמגיעים מישראל לכן המניפולציה שלנו היא להתעלות מעל זה ושהסיוע יגיע לידיים הנכונות בדרכים מתוחכמות".

 עמותת IFA כבר פעלה בעבר בהצלחה במוקדי אסון בינלאומיים בסוריה, צ'אד, האיטי, סרי לנקה ועוד. העמותה פועלת כמובן ללא מטרות רווח וכל השותפים לעשייה עושים זאת בהתנדבות (מלבד מנכ"לית בשכר קיום). כששואלים את לוסקי אם אפשר להצטרף ולסייע לה בשטח היא עונה שכדאי לקחת בחשבון שני דברים שירדפו כל מתנדב, המחזות הקשים והנושים. "במלחמות אזרחים מכינים עצמם נפשית להיפגע", היא מסבירה, "אבל כשיש לך אירוע בלתי צפוי כמו הפיצוץ שאירע, השגרה כל כך רחוקה והחוסן הרגשי כל כך מטולטל. הפיצוץ קרה באמצע שגרת החיים, באמצע ארוחה משפחתית, באמצע משחק מונופול, פתאום בום אחד עושה עצירה נוראית, פיזית ורגשית". רציתם לעשות משהו טוב? הנה ההזדמנות שלכם. .

לסיוע ותרומות לקמפיין של IFA לחצו כאן