העירייה החליטה: לא ינתנו היתרים להפעלת מועדוני חשפנות

ועדת התכנון והבנייה של עיריית תל אביב קבעה היום כי לא ינתנו היתרים לפעילות של מועדוני חשפנות בשטחה. המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות מברך על ההחלטה: ״המועדונים הם חלק ממעגל הזנות״

מועדון הפוסיקט (צילום: shutterstock)
מועדון הפוסיקט (צילום: shutterstock)
16 בספטמבר 2020

עיריית תל אביב יפו קיבלה היום (רביעי 16.9) החלטה היסטורית הקובעת כי לא יינתנו יותר היתרים לפעילות של מועדוני חשפנות בשטחה.

נוסח הההחלטה קובע כי ככלל, לא יאושרו עוד היתרי שימוש חורג עבור מועדוני חשפנות. את המהלך הובילו סגנית ראש העיר ציפי ברנד ויועצת ראש העיר למעמד האישה אפרת מייקין, לאחר מאבק ארוך שנים שניהל המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות כדי להכחיד את פעילות מועדוני החשפנות בעיר.

לפני שנה נסגר מועדון הפוסיקט בקולוסיאום בכיכר אתרים לאחר מאבק של ארגוני הנשים שארך כשלוש שנים. בסוף 2016 הגיש המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות עתירה לסגירת המועדון, ובחודש אפריל 2019 עודכנה הנחיית פרקליט המדינה בנוגע למדיניות האכיפה בעבירות הנלוות לזנות, במסגרתה הוגדרו התנאים לפיהם יוגדר ריקוד הלאפ דאנס כמעשה זנות. בפברואר 2020 הוציאה המשטרה צווי סגירה לכל מועדוני החשפנות שפעלו אז בתל אביב.

עו"ד איילת דיין, מנהלת שותפה, המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות מסרה כי"המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות מברך את עיריית תל אביב על קביעת מדיניות שככלל לא יאושרו בקשות להפעלת מועדוני חשפנות בתחומה. החלטה זו התקבלה לאחר מאבק ארוך שנים שניהל המטה, מתוך ההכרה כי המועדונים הם חלק ממעגל הזנות. המטה קורא לרשויות מקומיות נוספות ללכת בעקבותיה של עיריית תל אביב ולמנוע פעילות של מועדוני חשפנות בתחומן. מדיניות זו היא לא רק צעד משמעותי במניעת ניצול של נשים לזנות והגנה עליהן, היא גם צעד משמעותי בדרך לכינון חברה שוויונית, צודקת ומוסרית יותר."

עו"ד חן שופן, מנהלת תחום פרוייקטים מיוחדים במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות: "המדיניות שהתקבלה היום על ידי עיריית תל אביב משתלבת עם מדיניותה של מדינת ישראל בשנים האחרונות בכל הנוגע למאבק בתעשיית הזנות. מדינת ישראל מכירה בכך שבסיסה של תעשיית הזנות נשענת על ניצול והיא איננה משלימה עוד עם מצבים בהם קונים וסוחרים בגופה של אישה. אך לאחרונה נכנס לתוקפו חוק איסור צריכת זנות שנחקק מתוך הבנה כי בפועל ברוב המוחלט של המקרים אוכלוסיות בזנות הן אוכלוסיות בסיכון אשר מדורדרות לזנות ומנוצלות בה. נמשיך לפעול לסגירת כלל מועדוני החשפנות לצמיתות אשר תמנע מצעירות נוספות להתדרדר לתוך מעגל הזנות".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "המדיניות קובעת כי ככלל אין לאשר מועדוני חשפנות במסגרת שימוש חורג. עם זאת, אין בכך בכדי לגרוע מלדון לגופו של עניין בבקשות פרטניות. בתוך כך, כל חברי הוועדה הדגישו בדבריהם את החשיבות העליונה במתן סיוע וטיפול למי שתאבד את עבודתה כתוצאה ממדיניות זו ותגובש תכנית שיקום ותעסוקה לאותן נשים שיאבדו את מקום עבודתן ויחפצו בסיוע. לצד האמור נציין כי העירייה מעניקה תמיכה, ליווי וסיוע לנשים שנסיבות חיים הובילו אותן למעגל הזנות ותעשיית המין וכן מלווה אותן בתהליך השתלבות בקהילה.
"תכנית סלעית שהוקמה לצורך כך מעניקה לנשים אלו אוזן קשבת, הוסטל ומקום לישון ולשהות בו, סיוע במיצוי זכויות מול ביטוח לאומי ומול גופים נוספים, סיוע בשכר דירה, סיוע בהסדרת חובות, במציאת עבודה והכנה לעולם התעסוקה, קורסים מקצועיים, מילגות לימודים ועוד. הכל במטרה לסייע לאותן נשים לצאת ממעגלים אלו לחיים בקהילה. בנוסף לטיפול השוטף, בעת משבר הקורונה כ-500 שורדות זנות קיבלו תלושי מזון בסכום כולל של 260 אלף שקלים תרומתה של קרן ת"א".