הבועה

אפוקליפסת התחבורה של תל אביב: ניצחנו! מה עכשיו?

תגידו ביי ביי לחנייה שלכם? השלב הבא במהפכת התחבורה של תל אביב (צילום: שאטרסטוק)
תגידו ביי ביי לחנייה שלכם? השלב הבא במהפכת התחבורה של תל אביב (צילום: שאטרסטוק)

המספרים שעושים את תל אביב: 168 אלף תווי חניה על 70 אלף מקומות חנייה. תחבורה ציבורית 24/7 היא צעד קריטי ראשון בדרך לגמילה מהרכב הפרטי. הצעדים הבאים יהיו כואבים יותר

5 בדצמבר 2019

1. חודש נובמבר ראה את הניצחון הגדול ביותר בהיסטוריה של ישראל החילונית. בסוף השבוע האחרון של החודש ניצחנו לא פחות מ-680 פעמים ברציפות, כמספר הנסיעות שערכו אוטובוסים ומיניבוסים בקווי השבת החדשים. יותר מעשרת אלפים איש נסעו בהם על אף היעדרם של קמפיין פרסום רציני וללא חגיגות השקה גרנדיוזיות. כך, בשקט ובאלגנטיות, חוסל השקר של הסטטוס-קוו הדתי בישראל.

את הניצחון השקט הזה אפשר וצריך לזקוף לזכותם של 2,026,702 מצביעים ברחבי ישראל שהצביעו נגד קואליציית השחיתות של נתניהו. המבוי הסתום של הפוליטיקה הישראלית הוא פריצת הדרך שלנו

2. הדממה היחסית שבה יצאו לדרך קווי השבת הייתה מחרישת אוזניים מכיוונן של המפלגות הדתיות והחרדיות בכנסת ובמועצת העירייה. את הניצחון השקט הזה אפשר וצריך לזקוף ל-64.5 אחוזים מהמצביעים בתל אביב שנתנו את קולם למפלגות המרכז-שמאל, כמו גם לזכותם של 2,026,702 מצביעים ברחבי ישראל שהצביעו נגד קואליציית השחיתות של נתניהו. המבוי הסתום של הפוליטיקה הישראלית הוא פריצת הדרך שלנו.

3. שלא תהיה טעות: אלמלא הפלונטר הפוליטי והאישומים נגד נתניהו לא היינו מגיעים לרגע הזה. קואליציית ימין-חרדים-חרד"לים של 61 ח"כים הייתה גודעת את היוזמה עוד לפני הנוסע הראשון. במציאות הפוליטית הנוכחית, אפילו ארבעת חברי המועצה הדתיים והחרדים של תל אביב נשארו בשלווה בקואליציה העירונית. מי היה מאמין? מי שמאמין לא מפחד.

4. אסור לניצחון הזה לעצור כאן. יוזמת "נעים בשבת" חייבת להתרחב לערים סמוכות נוספות (מה נסגר, הרצליה? מה הלו"ז, ראשון לציון? והיוש כרמל שאמה, אולי די עם קרבות האגו?) ושישה קווים עם 500 תחנות בארבע ערים יכולים להפוך תוך כמה שבועות לעשרה קווים עם אלף תחנות בעשר ערים. המטרה: הצבת עובדה בלתי הפיכה לפני הקמת הממשלה הבאה. כך שיש זמן.

תתרגלו לראות את השלט הזה: הפחתת מקומות חנייה היא צעד כואב והכרחי (צילום: שאטרסטוק)
תתרגלו לראות את השלט הזה: הפחתת מקומות חנייה היא צעד כואב והכרחי (צילום: שאטרסטוק)

5. תחבורה ציבורית 24/7 היא צעד קריטי ראשון בדרך לפתרון אפוקליפסת התחבורה של גוש דן. הצעדים הבאים יהיו כואבים יותר אך הכרחיים לא פחות: הגבלת רכבים פרטיים באמצעות ביטול מקומות חנייה – ידעתם ש-168 אלף רכבים עם תווי חנייה מתמודדים על כ-70 אלף מקומות חנייה ציבוריים? – לצד אגרות גודש, תיעדוף תחבורה ציבורית, תחבורה שיתופית ודו-גלגליים על פני מכוניות ובאופן כללי הפיכת חייהם של יותר ממיליון רכבים פרטיים שנכנסים לעיר מדי יום לגיהנום. איך אומרים בווייז? בואו נצא לדרך.

>> לאן נטייל בשבת? כל היעדים האקזוטיים והאטרקטיביים של קווי השבת החדשים