בשום שכל: ת"א במקום ה-11 העולמי של "מרכזים חכמים"

מחשבות חיוביות לפוסט-קורונה: העיר מוצבת גבוה בדירוג בריטי נחשב שמודד שימוש בכלים טכנולוגיים דוגמת בינה מלאכותית, מערכות אנרגיה ועוד. המטרה: למשוך יזמים

מתחם הבורסה בתל אביב. צילום: בן קלמר
מתחם הבורסה בתל אביב. צילום: בן קלמר

לא ברור עד כמה אנחנו באמת נהנים מזה בימי הקורונה, אבל דירוג בריטי נחשב הציב באחרונה את תל אביב-יפו במקום ה-11 בדירוג ערים בעלות המרכזים החכמים הטובים בעולם. זו הפעם הראשונה שתל אביב מדורגת, והיא מקדימה ערים כגון שטוקהולם, סן פרנסיסקו, דובאי וטוקיו. בראש הדירוג ניצבת ניו יורק, ולאחריה לונדון, סינגפור והונג-קונג.

המדד שנבנה על ידי המכון הלונדוני לאסטרטגיות עירוניות (Z\Yen Partners) מתפרסם זו השנה השנייה, ובמסגרתו נבחנים פרמטרים כגון תמיכה בחדשנות, הטמעת טכנולוגיות וחדשנות בעיר ויכולת ביצוע עירונית. הוא מסתמך על סקר של 1,508 משיבים, מחקרים ודירוגים ובהם ארגונים בין-לאומיים כגון הפורום הכלכלי העולמי, האו"ם והבנק העולמי. בדו"ח הנוכחי נבדקו 131 מרכזים.

מה זה בעצם אומר ולמה זה טוב? ובכן, המדד נועד לסייע למשקיעים בעולם, לגופי רגולציה ולגורמי ממשל למדוד אטרקטיביות של ערים לפי "המרכזים החכמים" שבהם, כלומר מכלול של תחומים טכנולוגיים שמשפרים את היכולת לעבוד בהן. כך למשל נמדדת ההתאמה בין הסקטור העסקי למערכת הרגולטורית (העירונית) בתמיכה בחדשנות, במדעים, במערכות אנרגיה, בטכנולוגיות ענן, בבינה מלאכותית ובפינטק (טכנולוגיה בבנקאות).

בעירייה התגאו להציג את הדירוג החדש ומסרו כי "תקופת הקורונה הביאה עמה אתגרים רבים והניעה תהליכים רבים מבחינה רגולטורית ועסקית. דירוג זה מציג את חוסנו של הסקטור העסקי בתל אביב ואת מערכת היחסים הצמודה שלו עם גורמי הרגולציה בקידום, בפיתוח ובהטמעה של טכנולוגיות חדשות. שותפות זו, ממצבת את מעמדה של תל אביב בזירה הבן-לאומית כמוקד טכנולוגי מוביל וייסע בתקופת פוסט קורונה למשוך אליה יזמים ופרויקטים חדשים".

לקריאת הדו"ח המלא