רוכבים בעיר: האמנה של הולכי הרגל ורוכבי האופניים בתל אביב

מספר רוכבי האופניים בתל אביב הכפיל את עצמו בשבע השנים האחרונות, והחיכוך בין הרוכבים והולכי הרגל שחולקים איתם את אותו חלל עירוני גדל. כעת מנסחת העירייה בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אמנה המבקשת להסדיר את כללי ההתנהגות כדי לאפשר חיים נעימים ונוחים יותר על המדרכות

אופניים. צילום: יעל צור
אופניים. צילום: יעל צור
3 במאי 2015

אם היינו מספרים לתושבי תל-אביב-יפו בשנת 2005 שאחת הבעיות המרכזיות שיעסיקו אותן בשנת 2015 היא החיכוך היומיומי והמסוכן בין רוכבי אופניים והולכי רגל במדרכות העיר, הם בוודאי היו מתקשים להאמין.

השימוש באופניים כאמצעי תחבורה אלטרנטיבי לרכב הפרטי הוא פתרון ידידותי למשתמש ולסביבה והוא מתאים במיוחד לתל-אביב יפו לאור התנאים הטבעיים השוררים בה, מישוריות, מזג אוויר נוח ברוב ימות השנה וכמובן גודלה של העיר שמאפשר להגיע כמעט לכל מקום במהלך כחצי שעה של רכיבה.

התנאים הללו, יחד עם מכלול הפעולות העירוניות לעידוד השימוש באופניים והעליה המתמדת במספר המכוניות בעיר, שהפכה את מלאכת חיפוש החניה לפעולה מייגעת, הביאו לעלייה חדה בשימוש באופניים בעיר. למעשה, על פי נתוני העירייה כ-16% מהתושבים עושים שימוש יומיומי באופניים- פי שניים ממספר הרוכבים לפני שבע שנים.

תנאי השטח לא תמיד מתאימים בצורה מלאה לעלייה המשמעותית במספר הרוכבים בתל-אביב יפו. העירייה ממשיכה לפעול במרץ לסלילת שבילי אופניים, כאשר השבילים הנסללים כיום הינם בהפרדה מפלסית מהמדרכה ומהכביש. העירייה פועלת לרשת את העיר כולה בשבילי אופניים ובהמשך להחליף את שבילי האופניים שאינם מופרדים מפלסית מהמדרכה ומהכביש. רבים מהפתרונות ברמת התשתיות נדרשים ברמה הארצית ודורשים טיפול על ידי משרד התחבורה שטרם נרתם לנושא במסירות הנדרשת.

במקביל לקידום פתרונות ברמת התשתית, פועלת העירייה להטמעת שינוי התנהגותי ולהעלאת המודעות לבעיה, למשל באמצעות תכניות חינוך לרכיבה בטוחה הפועלת מזה שנים בבתי הספר. כעת מקדמת העירייה פעילות להגברת המודעות להתנהלות בטוחה במרחב הציבורי בקרב רוכבי אופניים והולכי הרגל.

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה מסבירה את המחשבה מאחורי היוזמה: "אנו חיים במטרופולין צפוף ושוקק, במקביל לבניית התשתיות שקצב מימושן אינו מדביק את מציאות החיים, עדיין יש צורך בסבלנות וסובלנות אחד כלפי השני במרחב. לא לנסוע באופניים היכן שאין שביל, לצעוד בשבילי הולכי הרגל, גם אם לעיתים זה דורש מאתנו תזוזות מהדרך בה רצינו ללכת. אם כל אחד יפעל קצת למען האחר, נוכל לחיות יחד בביטחון במרחב מצומצם תוך התחשבות בצרכי האחר ולהרוויח עיר עם פחות כלי רכב, פחות זיהום אוויר, פחות רעש ויותר בטיחות בדרך ובה מקום לכולם."

כולנו, הולכי רגל, רוכבי אופניים ורוכבי אופניים חשמליים חולקים את המרחב הציבורי, ואולי אם נבין טוב יותר אלו את אלו ונפגין יותר סבלנות, יהפוך המרחב הזה לבטוח ונעים יותר. הצעד הראשון לעבר שינוי, הוא פשוט להתחיל לדבר על זה.

לשם כך ניסחו נציגי רוכבי האופניים ונציגי הולכי הרגל בעיר אמנה המבקשת להסדיר את כללי ההתנהגות בצורה שתאפשר שימוש בטוח במרחב עבור כל משתמשי הדרך. האמנה, שניתן למצוא כאן ומהווה כיום זירה פתוחה להתייעצות לכל תושבי העיר, על מנת להגיע יחד לנוסח מוסכם שיאפשר לכולם לחיות בשלום זה לצד זה.