סרוגות: מי תלו שטיח עצום באורך 36 מטר על בניין העירייה?

השטיח על בניין העירייה (צילום: מנחם זנבר)
השטיח על בניין העירייה (צילום: מנחם זנבר)

פרויקט "סורגות את העיר" חיבר בין נשים מהגיל השלישי מכל רחבי תל אביב שהדגימו את כוחה של הקהילה ביצירה משותפת. היצירה המונומנטאלית תהיה תלויה מספר שבועות על בניין העירייה ובסיום התקופה תפורק לצעיפים והם ייתרמו לקהילות בעיר

אזרחים ותושבים שחלפו אמש על פני בניין העירייה ברחוב אבן גבירול שמו לב בוודאי למחזה המוזר: שטיח עצום באורך 36 מטר וברוחב ארבעה מטרים נתלה על צדו של הבניין והוא עשוי מעיין פסיפס של צעיפים סרוגים.

מאחורי המחזה הנאה הזה עומד פרויקט "סורגות את העיר", פרויקט של האמן-אוצר-יזם חברתי עדי יקותיאלי, יחד עם העמותה לאמנות בקהילה ומנהל קהילה של עיריית תל אביב-יפו. מטרת הפרויקט הייתה לייצר במה שיתופית מרכזית לעשייה משותפת של נשים בנות הגיל השלישי בעיר, ולהדגים את כוחה של הקהילה.

העיר שנסרגה לה יחדיו. שטיח הצעיפים על בניין העירייה (צילום: מנחם זנבר)
העיר שנסרגה לה יחדיו. שטיח הצעיפים על בניין העירייה (צילום: מנחם זנבר)

הפרויקט מתקיים בחודשים האחרונים בכ-30 שכונות בתל אביב-יפו ולקחו בו חלק נשים ממרכזי קהילה, מרכזי יום, מועדוני גמלאים, קבוצות נשים בשכונה ובתי דיור מוגן מכל רחבי העיר. בתוך הקבוצות, כך מדווחים בעירייה, נוצרה מוטיבציה של תמיכה ועזרה הדדית אל מול האתגר. הכרויות קודמות בין המשתתפות התחזקו, חברויות חדשות נוצרו והנשים התמלאו בתחושות של שמחה וגאווה.

מלבד הנשים במרכזי היום, עשו יוזמי הפרויקט מאמץ להגיע לנשים עם מוגבלויות ולשתף אותן. אחת המשתתפות היא מאבל ארבילי, בת 70, אשת חינוך שניהלה גן אנתרופוסופי בשכונת ישראל/ביצרון, פעילה חברתית ומתנדבת שנים בוועד למלחמה באיידס. כתוצאה מאירוע רפואי היא מאושפזת מזה שלוש שנים בבית חולים שיקומי בכפר סבא. שלומי מנע, מתנדב ופעיל חברתי מקאנטרי ארלוזורוב, הביא לה ערכה וציוד וחיבר אותה לקבוצת הסורגות כך שתוכל לקחת חלק בפרויקט מרחוק.

הנשים שהשתתפו בפרויקט עם ראש העיר רון חולדאי (צילום: גיא יחיאלי)
הנשים שהשתתפו בפרויקט עם ראש העיר רון חולדאי (צילום: גיא יחיאלי)

"שלומי סיפר לי על הפרויקט, עוד לפני שסיים את המשפט אמרתי לו שאני רוצה לקחת חלק", אמרה ארבילי. "ראשית, בגלל שבזמן האחרון אני מרותקת לכיסא ויוצא לי לסרוג הרבה. שנית, זה כיף להיות חלק מפרויקט. מאז שאני מוגבלת פיזית אני עושה דברים לבד, הקבוצה יצרה חברויות חדשות והוציאה ממני זוהר שאני לא מכירה. היה חיבור טוב עם שאר הנשים וסקרן אותי מה עוד הם הולכים לעשות בפרויקט. אותי זה שימח מאוד". תכלס? גם אותנו. היצירה תהיה תלויה על בניין העירייה בשבועות הקרובים, כאשר בסיום התקופה תפורק לחלקים והצעיפים ייתרמו לקהילות השונות בתל אביב-יפו.