תל אביב פתוחה בשבת: 3,200 קנסות בשש שנים זה הרבה או מעט?

צולם ביום חול, ואין מה לאכול. AM:PM שינקין (צילום: בן קלמר)
צולם ביום חול, ואין מה לאכול. AM:PM שינקין (צילום: בן קלמר)

מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה חושף כי עיריית תל אביב-יפו מובילה בין הרשויות המקומיות בכמות והיקף הקנסות שהיא נותנת לעסקים שפתוחים בשבת, אך צלילה אל תוך המספרים מגלה כי מדובר באכיפה סמלית שמסתכמת ב-10 קנסות בשבוע בממוצע

2 באוקטובר 2023

המכון הישראלי לדמוקרטיה חושף הבוקר כי עיריית תל אביב-יפו מובילה את אכיפת האיסור על הפעלת עסקים בשבת מבין כל הרשויות המקומיות בישראל. על פי נתוני המכון, כך מדווח שחר אילן ב"כלכליסט", חילקו פקחי העירייה בדיוק 3,179 קנסות לעסקים בשבת בשש השנים האחרונות, וכתוצאה מכך גבתה העירייה סכום של 1.2 מיליון שקלים בסך הכל.

המסמך של המכון הישראלי לדמוקרטיה, פרי עבודת מחקר של ד"ר אריאל פינקלשטיין ואילה גולדברג, הוכן לקראת הבחירות לרשויות המקומיות ועוסק באכיפת חוקי העזר המסדירים פעילות בשבת ב־30 הערים הגדולות בארץ. תל אביב מובילה את הרשימה גם במספר הקנסות וגם בהיקף הגבייה, יותר מפי שתיים מאשר העיר שניצבת ברשימה אחריה (אשדוד).

צולם ביום חול. AM:PM שינקין (צילום: בן קלמר)
צולם ביום חול. AM:PM שינקין (צילום: בן קלמר)

הנתון המעניין לגבי תל אביב הוא שממוצע הקנסות השנתי לעסקים הפתוחים בשבת כמעט ושילש את עצמו בשנים האחרונות, עם ממוצע של כ-350 קנסות בשנה בין 2016 ל-2019, לעומת ממוצע של כ-900 קנסות בשנה ב-2020 ו-2021, הידועות גם כשנות הקורונה האיומות.

חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה הבהירו כי התוצאות מעידות בין היתר על מספר העסקים הפתוחים בשבת, ולא בהכרח על מדיניות אכיפה מחמירה יותר. ואכן, בעיר פתוחי מדי שבת מאות בתי עסק, כשמספר הקנסות הממוצע בשבוע עומד על כ-10 דו"חות בלבד. רבים בעיר יטענו שגם זה יותר מדי בעיר החילונית ביותר בישראל. העירייה הגדילה לאחרונה את מכסת ההיתרים לעסקים שפתוחים בעיר בשבת ל-270 בתי עסק.