ביי ביי תל אופן: העירייה מבטלת את מערך השכרת האופניים העירוני

אחרי 14 מיליון נסיעות מאז 2011 ובעקבות הצניחה בשימוש, ייעלמו האופניים השיתופיים מהמרחב העירוני באוגוסט הקרוב. חולדאי: "אין הצדקה בהשקעת כספי ציבור בשירות שרמת הביקוש שלו נמוכה"

תל אופן (צילום: Shutterstock)
תל אופן (צילום: Shutterstock)

עיריית תל אביב-יפו החליטה על הפסקת פעילות מערך "תל אופן" בעיר החל מחודש אוגוסט הקרוב. מערך השכרת האופניים העירוני הוקם בשנת 2011 וזכה להיקפי שימוש גבוהים. בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית בהיקף השימושים, עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים. חוזה הפעלת המערך היה אמור להסתיים בינואר 2021, ובעירייה הוחלט להקדים את סיום ההתקשרות במספר חודשים.

המיזמים הפרטיים להשכרת אופניים וקורקינטים בעיר, המציעים אלפי כלי-רכב לכל דורש, ימשיכו לפעול על פי הנחיות וכללי ההסדרה שקבעה העירייה. במקביל, העירייה בוחנת מסגרת לפעילות של אופניים חשמליים שיתופיים שיאפשרו נסיעה למרחקים ארוכים יותר בגוש דן.

הקמת מערך "תל אופן" הייתה חלק מהחזון העירוני להפיכת האופניים לכלי תחבורה מרכזי בעיר. המיזם הצטרף לסדרת פעולות, ביניהן סלילת מעל 130 ק"מ שבילי אופניים; פעולות הסברה וחינוך נרחבות וקידום רגולציה להתניידות במרחב הציבורי ברכב דו-גלגלי. על פי סקרים שערכה העירייה, בעשור האחרון הוכפל היקף השימושים באופניים בעיר וכ-65,000 תושבים משתמשים באופניים ובקורקינטים כאמצעי תחבורה מרכזי.

בתל אופן עצמו בוצעו עד היום כ-14 מיליון נסיעות על ידי אלפי מנויים קבועים ורוכבים מזדמנים. ברחבי העיר היו פרוסות כ-186 תחנות עגינה בהן מעל 1860 אופניים ובמשך מספר שנים אף היו מספר תחנות עגינה ברמת גן ובגבעתיים.

"מערך 'תל אופן' היה הצלחה גדולה וסייע רבות בהטמעת האופניים ככלי תחבורה מרכזי ולגיטימי בעיר", הגיב ראש העיר רון חולדאי. "בימים אלו, כאשר השוק הפרטי מציע אלטרנטיבות טובות לרכיבה שיתופית, אין הצדקה בהשקעת כספי ציבור בשירות שרמת הביקוש שלו נמוכה. עיריית תל אביב-יפו תמשיך להשקיע עשרות מיליוני שקלים מדי שנה בסלילת שבילי אופניים, ובעוד מספר חודשים נשיק את התוכנית האסטרטגית "עיר אופניים 20-25": תכנית להעלאת היקף הנסיעות בכלים אישיים עד שנת 2025 ל-20% מהיקף הנסיעות בעיר, רישות ורציפות שבילי האופניים, פרוייקטי תשתית תומכים, השקעה בחינוך ובהסברה ועוד".