בכורה עולמית לסדרה החדשה של חגי לוי בפסטיבל ונציה

חגי לוי. צילום: איליה מלניקוב
חגי לוי. צילום: איליה מלניקוב

"תמונות מחיי נישואין", העיבוד הסדרתי היוקרתי של חגי לוי עבור HBO ליצירת המופת של אינגמר ברגמן, יוקרן במלואו בבכורה עולמית במסגרת פסטיבל ונציה הקרוב בספטמבר. יותר כבוד מזה?

חדשות מדהימות: "תמונות מחיי נישואין" – העיבוד של חגי לוי ליצירת המופת של אינגמר ברגמן – תוצג בבכורה עולמית במסגרת הרשמית של פסטיבל ונציה, מעמד נדיר לו זכו עד כה סדרות טלוויזיה בודדות. המיני סדרה של חגי לוי ו-HBO, בכיכובם של המועמדת לאוסקר ג'סיקה צ'סטיין וזוכה גלובוס הזהב אוסקר אייזק, תוצג בבכורה בפסטיבל היוקרתי שיתקיים בין ה-1 ל-11 בספטמבר.

המיני סדרה בת חמשת הפרקים של לוי ("בטיפול", "הנערים", זוכה גלובוס הזהב על העונה הראשונה של "הרומן") ורשת HBO האמריקאית מפרקת ובוחנת מחדש את הרעיונות היסודיים של אהבה, שנאה, רצון, מונוגמיה, נישואין וגירושין דרך עדשתם של זוג אמריקאי, בגילומם של צ'סטיין (“עץ החיים", “כוננות עם שחר”) ואייזק ("בתוך לואין דייויס”, "מלחמת הכוכבים").

הפנייה אל לוי ממשפחת ברגמן לעבד את הסדרה הגיעה לפני כשמונה שנים, אך רק השנה הוא התפנה אליה. לוי כתב את התסריט ל-5 פרקי הסדרה וביים אותם, ושיתף פעולה גם בהפקתה עם רשת הכבלים HBO שבה יצר את העיבוד האמריקאי ל"בטיפול" ואת הסדרה "הנערים".

צ'סטיין ואייזק ב"תמונות מחיי נישואין" (צילום: HBO)
צ'סטיין ואייזק ב"תמונות מחיי נישואין" (צילום: HBO)

"אני מאד נרגש ושמח לערוך את הקרנת הבכורה של 'תמונות מחיי נישואין' בפסטיבל ונציה", אמר לוי, "התייחסתי למיני-סדרה הזו כפרויקט קולנועי והיה לי חשוב להקרין אותה בפסטיבל קולנוע, ובייחוד בוונציה – איטליה היא מקור משפחתי והיא תמיד מולדת שנייה בשבילי. הסדרה המקורית של ברגמן, שבקרוב ימלאו לה 50, היא היצירה שהשפיעה עליי יותר מכל עבודת אמנות כלשהי. צפיתי בה בפעם הראשונה במקרה, בגיל 18 בטלוויזיה הישראלית – בחור צעיר ודתי מקיבוץ קטן שלא ידע כלום, לא על קולנוע ולא על מערכות יחסים. ועדיין, אני זוכר אותי אומר לעצמי: אז זוהי אמנות, ככה זה נראה. לקח לי הרבה שנים להעז ולהיענות לפנייתה של משפחת ברגמן ולעבד מחדש את היצירה הזו".

יוזפסון ואולמן ב"תמונות מחיי נישואין" של ברגמן (צילום מסך)
יוזפסון ואולמן ב"תמונות מחיי נישואין" של ברגמן (צילום מסך)

סדרות טלוויזיה הנבחרות להקרין במסגרת הרשמית של פסטיבל ונציה הן מקרה נדיר: עד כה הוקרנו בה רק 3 סדרות – "מילדרד פירס" המעולה בבימוי של טוד היינס, "האפיפיור הצעיר" של פאולו סורנטינו, ו" ZeroZeroZero” על פי ספרו של רוברטו סביאני. "תמונות מחיי נישואין" תעלה לשידור ב-HBO בספטמבר הקרוב. בעשיית הסדרה השתתפו גם לא מעט אנשי צוות ישראלים – מעצב הפסקול הוא הישראלי לשעבר זוכה האוסקר ("כוח משיכה”) ניב אדירי, העורכת היא יעל חרסונסקי ("הנערים", "בטיפול") עורכת התסריט אוסי נשרי, מפיקת הפוסט לי שירה ומתאמת ההפקה מעין עדן.

"תמונות מחיי נישואין" נוצרה במקור כסדרת טלוויזיה בעלת ששה פרקים בכיכובם של ליב אולמן וארלנד יוזפסון. הסדרה שודרה בטלוויזיה השבדית ב-1973. שנה לאחר מכן, קוצרה והותאמה לסרט קולנוע, שזכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר והפך לאחת מהקלאסיקות הקולנועיות המוכרות ביותר, וליצירה שהשפיעה על במאים רבים.