סכנת כלבת? נמצא תן מת בעיר, אך העירייה הכחישה והוא לא נבדק

בעירייה טוענים כי נוצרה אי הבנה בשלב הדיווח למוקד העירוני, ואילו בארגון תשע נשמות מאשימים את המחלקה הווטרינרית בהתנערות מאחריות

תן (צילום: שאטרסטוק)
תן (צילום: שאטרסטוק)
1 בספטמבר 2019

בשכונת לב תל אביב התעורר חשש מכלבת ביום חמישי האחרון, בעקבות תן מת שנמצא מחוץ לבניין ברחוב פרץ חיות. אחת התושבות, ורד שביט, כתבה בקבוצת פייסבוק של שכני האזור: "בערך בשעה 3:00 כתבתי לבעלים של הדירה שמעלינו שיש כאלו רעשים מכיוון הדירה שלו, שאני מפחדת לעלות לבדוק מה קורה עם הדיירים או הדירה. טוב שלא יצאתי כי אחרי זה בבוקר שכן אחר כתב שנמצא תן או שועל צעיר מת בשביל המוביל לאחורי הבניין".

אותו שכן פתח למחרת קריאה במוקד 106 של העירייה, שהגיעו בשעה 11:00 לאסוף את הפגר. תושבי האזור נותרו מודאגים מהאפשרות שהתן חלה בכלבת ולכן השתולל כך. כחצי שעה לאחר עליית הפוסט ביררנו את הנושא מול העירייה, אך שם השיבו כי מדובר בפגר של כלב ולא תן. בתגובתם הרשמית נכתב: "בניגוד לנטען, הבוקר התקבל דיווח על פגר של כלב והנושא טופל לפי הנוהל על ידי אגף התברואה. נדגיש כי בעשרים השנים האחרונות לא היה מקרה של מחלת הכלבת בתל אביב־יפו. זאת בעקבות מאות פיתיונות עם חיסוני כלבת לחיות בר, אותם העירייה מפזרת בתקופות החורף והסתיו".

על אף תגובת העירייה, שביט ופעילים נוספים למען בעלי חיים לא השתכנעו שמדובר היה בכלב. שביט עדכנה כי ביום שישי אחר הצהריים היא קיבלה שיחה מהווטרינר העירוני, צבי גלין, שטען שעל פי הצילום שנשלח אליו אכן היה מדובר בתן. בתשובה לשאלה מדוע הגופה לא הגיעה לנתיחה, הווטרינר הציע כמה סיבות – בהן האפשרות שהשכן דיווח על גופת כלב, ולכן המוקדן שלח קבלן תברואה לאיסוף בלי לעדכן את הווטרינריה.

בארגון תשע נשמות מספרים כי הם נתקלו במקרים נוספים בהם יש תפקוד לא תקין של התברואה, ולאחר מכן התנערות של המחלקה הווטרינרית. "אנחנו מתמודדים עם כאלו מחדלים לא מעט בתקופה האחרונה", אומרת נציגת הארגון. "הגשנו תלונה על איסוף פגרי חתולים שכנראה שעברו התעללות ונאספו על ידי התברואה ישר לפח הזבל. בדיוק אותו מקרה – סיכון הציבור באי הידיעה אם יש אדם מסוכן שמסתובב ועושה זאת. סיפור התן והמחדל בטיפול הוא דוגמה זהה. הווטרינר העירוני מפיל את זה על התברואה ותמיד יוצא נקי. יש פה סיכון רציני של בריאות הציבור כי אם יש סיכוי קלוש לתן נגוע בכלבת, זה משהו שמצריך צעדים אחרים. חשוב לציין שנוהל הטיפול בתן הוא ברור וחובה להעבירו לנתיחה. הפעולות פה היו בניגוד גמור לנוהל".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "פניות למוקד העירוני מופנות לטיפול המחלקות והאגפים הרלוונטיים. מבדיקה נוספת מול הווטרינר העירוני עולה כי אכן מדובר בתן ולא בכלב. אי ההבנה במקרה המדובר נבעה מכך שבמוקד התקבל דיווח על פגר של כלב ולא של תן כפי שתואר ולכן על פי הנוהל הנושא טופל על ידי אגף התברואה. לו הדיווח היה על תן אזי הפנייה בהתאם לנהלי העבודה הייתה מועברת ישירות למחלקה הווטרינרית. אל המקום הגיע עובד קבלן חיצוני הנותן שירות לעירייה ולדבריו הוא סבר שאכן מדובר בכלב ולכן המקרה לא דווח למחלקה הווטרינרית.

"נוסיף כי אגף התברואה מפנה מאות רבות של פגרים בשנה מרחבי העיר ולכן לא מדובר באירוע חריג או שהעלה חשד שיש להעבירו הלאה. נדגיש כי בעשרים שנים האחרונות לא היה מקרה של מחלת הכלבת בתל אביב־יפו. זאת בעקבות מאות פיתיונות עם חיסוני כלבת לחיות בר, אותם העירייה מפזרת בתקופות החורף והסתיו. בכל מקרה, על תושבים החוששים שבאו במגע ישיר (נשיכה, שריטה, ליקוק) עם התן המדובר או כל חיית בר אחרת לפנות ללשכת הבריאות ברחוב הארבעה".