תנועה חדשה להסכם מדיני תושק בנסיעת רכבת מנהריה לשדרות

תנועת "נשים עושות שלום" החדשה תושק רשמית השבוע בנסיעת רכבת מנהריה עד שדרות

יונה
יונה
23 בנובמבר 2014

משחר האנושות ניהול מלחמות ויישוב סכסוכים היה נתון בידי המין הגברי. הדבר נכון גם לגבי ישראל, שבה עברו שש מתוך שבע מלחמות תחת הנהגה גברית בלעדית. כעת – שלושה חודשים מאז סוף מבצע צוק איתן ועל סף פתיחתה של אינתיפאדה שלישית – כאשר שימוש במילים כמו "שלום" או אפילו "הסכם" נחשב הזוי ואף מסוכן, החליטו נשים יהודיות וערביות לפעול יחד לשינוי המצב, לאו דווקא מתוך תפיסה פמיניסטית.

"התנועה הוקמה בין השאר בעקבות ההנחה כי לנשים יש יכולות שלא באו לידי ביטוי בניסיונות הקודמים להגיע להסכם, ניסיונות שבוצעו בעיקר על ידי גברים", אומרת יעל אלעד, מתנדבת בתנועה נשים עושות שלום. "לא מדובר בתנועה פמיניסטית ואין לנו שום אלמנט פמיניסטי, היוזמה היא של נשים אך התנועה פתוחה לכולם. עד עכשיו הצטרפו כ־2000 נשים, ופעולת גיוס המתנדבות נמשכת ומתפרסת בכל רחבי המדינה. בכל ערב נערך חוג בית ביישוב אחר, ובסופו של דבר השאיפה היא להשפיע על מקבלי ההחלטות".

האם מעורבות בתנועה גם נשים מהצד הפלסטיני?

"הפוקוס שלנו הוא על החברה הישראלית, אך כמובן יש רצון לראות תנועה דומה גם בצד השני. נשמח לשתף פעולה ולעזור לזה לקרות, אבל אנחנו רוצות קודם כל את הטוב ביותר עבור החברה הישראלית".

בתנועה יש כאמור גם נשים ערביות. אחת מהן היא אמאל ריחאן, מורה לערבית תושבת יפו שהחליטה להצטרף לתנועה לאחר שחוותה חודש מטלטל מבחינה נפשית בתום המבצע בדרום.

"נולדתי בישראל, גדלתי כאן, וכל חיי אני מקיימת יחסי חברות מצוינים עם שכני היהודים", מתארת ריחאן. "כשהסתיים המבצע התחלתי להרגיש עוינות מצד חלק מהתושבים היהודים, שמתבטאת במילים ובמבטים. הדבר הנורא מכל הוא התחושה שאני חסרת זהות – הערבים מהמדינות השכנות שונאים אותי כי אני ישראלית, היהודים שונאים אותי כי בעיניהם אני לא ישראלית אלא ערבייה. אני לא מצליחה להבין מדוע פונים אליי בלשון 'אתם'. מי זה 'אתם'? אני בן אדם בדיוק כמו כולם, יש לי חברים מכל שכבות החברה. כולנו שווים, כולנו אחים, אני לא רוצה את ההפרדה הזו".

אירוע ההשקה הרשמי של התנועה ייערך ביום שלישי, כחלק מכנס שדרות לחברה וידידות, תחת הכותרת "רכבת השלום". האירוע יחל בנסיעת משותפת ברכבת שתצא בשעה 10:54 מתחנת נהריה, תאסוף מתנדבות מרחבי הארץ ותגיע בשעה 14:00 לתחנת שדרות. משם יצעדו הנשים אל פאנל שייערך במכללת ספיר ויעסוק בתפקידן של נשים ביישוב סכסוכים ובהובלת תנועה אזרחית למען השלום בישראל בפרט.

את האירוע יזמה מיכל שמיר, ראש בית הספר לאמנות במכללת ספיר וממקימות התנועה. "המציאות היומיומית המטורפת כאן בשדרות הביאה אותי להצטרף לרעיון. הסיפור המרכזי של הפריפריה הוא לא רק הקסאמים אלא ההזנחה המתמשכת, ותחנה הרכבת שנפתחה לפני כשנה היא קרן אור", מסבירה שמיר. "רכבת היא אמצעי תחבורה בעל נראות, כלי מקשר בין אנשים ומקומות, ולכן הרעיון של נשים שיעלו בתחנות שונות ויגיעו לשדרות על מנת להביע את דעתן בעניין הסכם מדיני נראה לי נכון".

על פי יעל אלעד, לפעילות אין כוונה להשתייך לשום זרם פוליטי. "יש לנו מטרה אחת ויחידה – הגעה להסכם מדיני לטובת אזרחי ישראל – ואין אף שאיפה מעבר לכך. ברגע שזה יקרה התנועה תתפרק וכל אחת מאיתנו תחזור לחייה".

לאתר תנועת "נשים עושות שלום"