העירייה הכריזה על תקנות חדשות, אבל לא הכל מתואם עם חברות הקורקינט

איך הקורקינטים יעצרו אוטומטית, מה הקטע עם הקסדות שיצורפו לכל כלי, והאם באמת אפשר לקנוס רוכבים?

18 בדצמבר 2019

מאז החלה המהפכה התחבורתית בתל אביב – שם מכובס לרחובות סגורים, עבודות בלתי נגמרות וכאוס דו גלגלי – ההתניידות בעיר נעשתה בלתי אפשרית. על הבלגן מנצחים הקורקינטים – אהובים על ידי רוכביהם ומקור לזעם בקרב כל השאר. עיריית תל אביב הבינה שהמצב הנוכחי אינו בר קיימא, והכריזה השבוע על תקנות חדשות שיוחלו על הקורקינטים השיתופיים: כיבוי אוטומטי של הכלים באזורים מסוימים, האטה באזורים אחרים וחיבור קסדה לכל קורקינט. אלא שעם התקנות עולות גם לא מעט שאלות: איך אפשר לנסוע בכלי שיכול לכבות באמצע הנסיעה, ומה יעשו חברות הקורקינט כדי להעניש נוסעים סוררים?

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו הממונה על תחום התחבורה, מאמינה בכוחה של הטכנולוגיה. "לחברות הקורקינטים יש שליטה מרחוק על הכלים, ואת הטכנולוגיה הזו אנחנו רותמים לטובת הבטיחות של הולכי הרגל", היא אומרת. "אנחנו נכתיב להם לייצר את אותם פוליגונים (מתחמים) שעוצרים את כלי הרכב או מאטים אותו ל-15 קמ"ש, על בסיס הצרכים העירוניים. למשל בכניסה לדק בנמל – מקום עמוס, רטוב, שאין סיבה שירכבו בו קורקינטים – הכלי ייעצר".

התרחיש הזה נשמע מעט מסוכן, ומעלה על הדעת רוכבים שמתעופפים מעל האנדרטה של תומרקין בעקבות בלימה פתאומית, אולם יניב לייבוביץ', דובר חברת Bird בישראל, כאן כדי להרגיע: "הקורקינט לא יורד מעשרים לאפס, אלא מאט בצורה הדרגתית. גם היום אם יוצאים מאזור השירות ונוסעים להרצליה, הוא יזהה את זה ויתחיל בהאטה בצורה שלא תפגע או תפיל את הרוכב. יש אזורים, כמו הטיילת והכרמל, שבהם מהירות הרכיבה תוגבל ל-15 קילומטרים לשעה, ויש אזורים שאסור יהיה לרכוב בהם כמו הבימה וכיכר רבין. העירייה גם תשים שם שילוט רלוונטי, זה יהיה מאוד ברור".

יחד עם זאת, מונה הנסיעה ממשיך לרוץ במהלך עצירת כלי הרכב, והנוסע יצטרך להרים או לגרור את הכלי החוצה מהאזור. "צריך לצאת מהאזור האסור ואז הקורקינט יידלק מחדש ויאפשר להשלים את הנסיעה", מסביר לייבוביץ'.

יניב גודר, מנכ"ל Lime ישראל, מוסיף כי "במפת הרכיבה אשר מופיעה באפליקציה ניתן לראות בדיוק אילו אזורים אסורים לחניה, רכיבה, וכן הלאה. כל רוכב יוכל להימנע מכניסה לאזורים האלו בעזרת תכנון מסלול הרכיבה שלו בהתאם".

שתיים זה תמיד ביחד? רוכבות על קורקינט חשמלי בתל אביב (צילום: Shutterstock)
שתיים זה תמיד ביחד? רוכבות על קורקינט חשמלי בתל אביב (צילום: Shutterstock)

עוד הודיעה העירייה כי החל מחודש יוני 2020 היא תחייב את החברות להצמיד קסדות לקורקינטים שעומדים להשכרה, מהלך שנוסה עד כה אך ורק באוסטרליה, שם תלתה חברת Lime קסדות ממותגות על כליה, והתאכזבה לגלות שרובן לא שבו בתום הנסיעה. גם בבירד וגם בליים מודים שכרגע אין לזה שום פתרון טכנולוגי או חומרתי, והחברות משקיעות בנושא משאבים ומחקרים.

בהנחה שיצליחו החברות לשמור על הציוד במקומו, כיצד ניתן להבטיח שהרוכבים יעשו שימוש בקסדות? "אנחנו לא יכולים להבטיח שאנשים יחבשו קסדות כמו שאנחנו לא יכולים למנוע ממי ששתה לעלות על רכב", מפטירה להבי בצער. "תקנות האכיפה מבוזרות בין המשטרה והעירייה, ושלנו מצומצמות מאוד. אנחנו מוסמכים לאכיפת האיסור לדבר בטלפון, לשים את שתי האוזניות, וגיל הרוכב, ויכולים לטפל רק בעבירות שמתבצעות על ידי מי שרוכב על המדרכה. אם מישהו יסע על המדרכה אני אוכל לעצור אותו על רכיבה על המדרכה אבל לא על אי חבישת קסדה. מיד כשתקום כנסת בכוונתי לבקש יותר סמכויות אכיפה לעירייה".

ומה עם הפרטיים?

האופטימיות של סגנית ראש העיר נוגעת לא רק לאפשרות הקמת כנסת במדינת ישראל מוכת מערכות הבחירות ולזכויות האכיפה שתקבל, אלא גם ליכולות הפיקוח על כלי הרכב הקטנים. "בעוד כשבועיים הכלים יהיו עם מספרי רישוי בולטים, מה שיאפשר לנו להעביר את המידע לחברה הרלוונטית שתאתר את העבריין, ולנקוט כלפיו סנקציות. אם מישהו חונה שלא כחוק אנחנו מעקלים את הכלי וקונסים את החברה. אז אם הם מזהים שיש טיפוס שבאופן קונסיסטנטי חונה שלא כחוק, אחרי כמה פעמים הם יכולים למנוע ממנו את ההשכרה הבאה".

עם זאת, בחברת בירד מסתייגים כרגע מקביעות נחרצות בנוגע לענישה ארוכת טווח. "אנחנו עוד מגבשים מדיניות בנושא, הכל מאוד חדש", טוען לייבוביץ'. בליים לעומת זאת מתכוונים להשהות את חשבון המשתמש של רוכבים שפעלו בניגוד לחוק.

ומה בדבר הקורקינטים הפרטיים? על פי נתוני העירייה, רק אחד מכל חמישה כלי רכב דו ותלת גלגליים הינו כלי שיתופי, והיתר – כ-50 אלף – הם כלים פרטיים. "הקמנו יחידת פיקוח עירונית ייעודית עם 25 פקחים שיתחילו לעבוד בתחילת שנת 2020 ולאכוף את כל מה שבסמכותנו", אומרת להבי. "ברגע שנוכל, אנחנו נדרוש מספר רישוי לכל הכלים – שיתופיים ופרטיים כאחד – ביטוח, לימוד מיומנויות רכיבה, והחלת סמכויות האכיפה לפיקוח העירוני גם על קסדות ותיאוריה. הכוונה היא לשכלל ולהרים מדרגה את כל העיסוק בדו גלגלים מפני שהוא חלק מהפתרון, בתנאי שהוא לא יהפוך לקללה. עוד מעט רחוב בן יהודה יהיה חסום כמו שדרות ירושלים, אלנבי יסגר, וגם אבן גבירול וארלוזורוב בחלקם. אין ברירה אלא להתנייד בכלים אלטרנטיביים ובהם הדו-גלגלי".