תרבות אכילה: שלושה בתי קפה חדשים במוזיאונים

תם עידן הקפיטריות שמגישות קפה דלוח וכריכים עצובים במוזיאונים - שלושה בתי קפה וביסטרואים שווים במיוחד יאפשרו לכם לספוג תרבות וקפאין באותה העת

ארצי (צילום: יונתן בן חיים)
ארצי (צילום: יונתן בן חיים)
8 בדצמבר 2019

ביסטרו ארצי

אחרי שהעמיד על הרגליים את מסעדת בלקן פונה השף אייל לביא לפרויקט חדש: ביסטרו במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב, בשיתוף פעולה עם יוסי גטניו בעלי קייטרינג פטיט פוד. "לאורך כל קריירה אני מחובר למוסד הביסטרו האירופי", אומר לביא. "ארצי הוא מקום נגיש, כיפי ובגובה העיניים שמציע מנות קלאסיות שמבוצעות בדייקנות ושכיף לחזור אליהן. אני מייעץ לעוד פרויקטים אבל זהו המקום היחיד שאני מבשל בו".

ארצי התמקם היכן שפעלה בעבר מסעדת אנינה. החלל עבר שיפוץ לכיוון הסקנדינבי, כלומר גווני לבן-אפור ועיצוב מינימליסטי ורגוע. מרפסת אחת פונה לרחוב והשניה לגן העתיקות של המוזיאון, ריאה ירוקה שמוסיפה לתחושה הנעימה. התפריט מיועד לחלוקה, כמקובל כיום, ומחבר בין המטבח הישראלי-ים תיכוני לסגנון האירופי של לביא: מזאטים ים-תיכוניים  – ארטישוק קונפי עם עגבניות שרי צלויות וסחוג ירוק, מטיאס של חיים רפאל משוק לוינסקי, טחינה, צזיקי, צ'רשי לפי מתכון של אמו של גטניו ועוד (22 ש"ח, חמישה ב-88 ש"ח) ומנות פסטה שורט ריב, ריזוטו טבעוני גזרים מקורמלים ונתחי דלעת צלויים, סינייה דג ים, שניצל עם פירה וחרדל מתובל; והמבורגר בלחמניית בריוש וצ׳יפס (68-116 ש"ח).

בראנץ' נוח במיוחד – ראשון-חמישי לאורך כל היום – כולל קרואסון סלמון מעושן עם גבינת שמנת, אומלט נקניקיית עגל גאודה וצ'יפס, פנקייק דלעת עם מייפל, פרי עונתי וקצפת ועוד (34-56 ש"ח). בסופי שבוע יוגש תפריט מיוחד ובו בין היתר חמין והבויאבז המיתולוגי מרוקח 73 (110-140 ש"ח).
ארצי – קפה, אוכל גינה, חיים לבנון 2 רמת אביב, תל אביב, 03-6766586

ארצי (צילום: יונתן בן חיים)
ארצי (צילום: יונתן בן חיים)

Kafe Lieb

מקום נוסף שמחבר קולינריה ואמנות, והפעם מכיוון קפה שניאור. הבעלים בן בוכוויץ בחר לפתוח בית קפה חדש בבית ליבלינג, מרכז תרבות ישראלי-גרמני שכולל חללי תצוגה, מרחבי עבודה ומעבדת מחקר העוסקים באדריכלות העיר הלבנה. בית הקפה ממוקם בקומת הכניסה שעברה שיפוץ מינימליסטי ונעים.

מסיבות תפעוליות התפריט מצומצם ומתבסס על כריכים, סלטים ועוגות. אפל שטרודל ולינזר טורט אוסטרי הם ההיילייט ומוכנים לפי מתכונים של לוצי שויער, שהתגוררה בקומה השלישית של הבניין. ספר המתכונים שלה שנכתב בשנות ה-40 עבר במשפחה מדור לדור והפך לזיכרון קולינרי כחלק ממגמת השימור של הבית (המטבח שבו בישלה הגברת שויער עבר שימור ופתוח למבקרים). קיר זכוכית שמפריד בין הקפה לסטודיו מקס וטוני מאפשר לצפות בילדים בזמן שהם בחוג ולשתות קפה בשקט.
אידלסון 29 תל אביב, 03-7431025

בית ליבלינג (צילום: יעל שמידט)
בית ליבלינג (צילום: יעל שמידט)

סטודיו

מסעדת פאסטל הפיחה רוח חיים קולינרית במוזיאון תל אביב לאמנות. לאחר שסימנו וי על משבצת המטבח העילי התפנו הבעלים איציק חנגל והשף קובי בכר לקז'ואל ופתחו את סטודיו – בית קפה צמוד שכל כך חסר בסביבה. סטודיו מתכתב עם המוזיאון בחלל מעוצב-אמנותי, שמצליח להיות ידידותי לעורכי דין בהפסקת צהריים ולאימהות עם ילדים.

בתפריט תמצאו ארוחת בוקר שכוללת סלט ירקות שוק ופטה קצוץ טרי, צזיקי זוקיני נענע, גרבדלקס, סלט קטניות, מאפים ושתיה (79 ש"ח ליחיד/150 ש"ח לזוג), מיני-כריכים (28-20 ש"ח), סלטים (כ-45 ש"ח) מרק יומי מתחלף ועוד. המאפים והלחמים מיוצרים במאפייה של מסעדת האם ומומלץ ללוות אותם בפלטת גבינות ופירות או באנטיפסטי. מדשאה קטנה ומגודרת בחוץ אידיאלית לפיקניק שבת בבוקר עם הילדים או לדייט באוויר הפתוח בצל פסל של קדישמן.
סטודיו 

סטודיו, פאסטל (צילום: אנטולי מיכאלו)
סטודיו, פאסטל (צילום: אנטולי מיכאלו)

עוד 5 ותיקים ותרבותיים מחוץ לעיר

אנה

בית אנה טיכו אירח אמנים וסופרים בשנות ה-20 וממשיך לעשות זאת גם כיום, כשלוחה של מוזיאון ישראל. מסעדת אנה שפועלת בו נחשבת לאחת הטובות בעיר, ומציעה תפריט איטלקי בביצוע מדויק.
אנה

אנה (צילום: נועם פריסמן)
אנה (צילום: נועם פריסמן)

מודרן

המסעדה שבחזית מוזיאון ישראל מדגישה את הקשר שבין אמנות למקום: אנטיפסטי מהגינה של סזאן לצד סופריטו, סיגרים במילוי מעורב ירושלמי וכנאפה.
מוזיאון ישראל, ירושלים, 02-6480862 

מודרן (צילום: אפיק גבאי)
מודרן (צילום: אפיק גבאי)

קפה בצלאל

מוסד ירושלמי ותיק ואחד הבודדים שפתוחים בירושלים בשבת. קפה בצלאל ממוקם מול בית פרופ' בוריס שץ מייסד בית הספר בצלאל. בתפריט החלבי תמצאו ארוחות בוקר, סלטים, פסטה ועוד.
בצלאל 8 ירושלים, 02-6259164

אורטוריו

לילי אלשטיין הציבה במלון אלמא שבבעלותה יצירות אמנות שהיו גורמות לכל מוזיאון לקנא. מסעדת אורטוריו היא סוג של אמנות לכשעצמה, עם מרפסת שמשקיפה לנוף ותפריט מקומי.
יאיר 1 זכרון יעקב, 04-6300110 

אורטוריו (צילום: אנטולי מיכאלו)
אורטוריו (צילום: אנטולי מיכאלו)

ביקלס

אחרי שמסיימים לספוג אמנות במשכן לאמנות עין חרוד אין צורך ללכת רחוק. קפה ביקלס מציע מרקים, עוגות מתוצרת בית וקפה לישיבה בחלל סגור או בגינה ירוקה.
עין חרוד מאוחד, 054-3067757