תרבות רותחת: הסרטים, ההופעות והאלבומים שיעשו לכם את הקיץ

הקיץ מביא איתו שלל אלבומים שחיכינו להם, הופעות שמגיעות לישראל, וגם תערוכות, ספרים ומשחקים שיעזרו לצנן את המוח ואת הגוף. המלצות Time Out

תום יורק. צילום: Getty Images
תום יורק. צילום: Getty Images

אלבומים

Jay-Z – 4:44

במקרה שג'יי.זי לא מסתפק בחיים הטובים – נשוי לביונסה, אב טרי לתאומים, ראפר מיליונר, סחבק של אובמה, הבעלים של שירות הסטרימינג Tidal – יש לו הרבה מה להוכיח באלבום הבא שלו. ויהיו חייו של ג'יי.זי נוחים וטובים כפי שיהיו, אין מצב שהוא מסתפק בהם. ג'יי.זי הוא אמן שרואה בעצמו קצת אנדרדוג גם כשהוא מכריז על עצמו כאלוהים או מסתפק בתואר צנוע כמו "הראפר הכי טוב שחי". אחרי הנפילה שהייתה האלבום הקודם שלו, "Magna Carta", היושר האמנותי והריספקט מהקולגות מונחים על הכף כפי שלא היו מאז שהיה בתחילת דרכו. יש לג'יי.זי הזדמנות אחרונה להוכיח שהבורגנות לא אכלה לו כל חלקה טובה של המוח, והוא יעשה הכל בשביל להוכיח זאת. התוצאה יכולה ליפול בענק למלכודת היומרנות או להיות קאמבק ענקי של מקצוען בטוח שעשה כבר קאמבק או שניים בחייו.

תאריך יציאה: 30.6, בלעדי ל־Tidal

ג'יי זי (צילום: Gettimages)
ג'יי זי (צילום: Gettimages)

Arcade Fire – Everything Now

ארקייד פייר ממשיכים את האבולוציה שלהם מלהקה של רוק אפי, סבנטיזי וגלאמי אל עבר השפעות עמוקות של דיסקו ופופ מתוחכם. בקיצור, הם משחזרים לאט לאט את מסלול הקריירה של דיוויד בואי, והפעם בעזרת שילוב מסקרן של מפיקים, בהם סטיב מקי מפאלפ ותומא בנגלטר מדאפט פאנק. אם האלבום הזה יהיה כיפי כמו הסינגל הראשון שיצא מתוכו, שגרם לאנשים להשוות אותם לאבבא (כאילו שזה דבר רע), הולך להיות כאן טוב.

תאריך יציאה: 28.7

Queens of the Stone Age – Villains

זה לא מובן מאליו שלהקת הרוק החשובה ביותר של העשור וחצי האחרונים (מצטערים, ארקייד פייר, הייתם קרובים), ועוד אחת ששורשיה נטועים באופן מובהק במטאל וברוק כבד, תפנה לשירותיו של נסיך הפופ מארק רונסון להפקת האלבום השביעי שלה. המעריצים הרימו גבה, בלשון המעטה, אבל הסולן ג'וש הומי הבהיר שהבחירה ברונסון לא מקרית – הוא פשוט ממש אוהב את העבודה שרונסון עשה ב"Uptown Funk". שערורייה. זו תפנית די מופרעת בסאונד הקווינסי, שהתבטאה במלואה ב"The Way You Used to Do", הסינגל הראשון ששוחרר מהאלבום: הגיטרות המחוספסות וצרובות השמש של הומי ושות' קיבלו פילטר צבעוני; התופים הכבדים והמופרעים נדחסו לתבנית דיסקו מדויקת. אלבום קיץ של קווינס אוף דה סטון אייג'. מי היה מאמין שנגיע ליום שבו המשפט הזה יעלה על הכתב.

תאריך יציאה: 25.8

סרט

דנקרק

"דנקרק" – אפוס קולנועי גדול ורב תקציב על קרב דרמטי במלחמת העולם השנייה – נשמע מסוג הסרטים שקלאסי לשחרר מאוחר יותר בקיץ, אם לא קרוב יותר לעונת סרטי האוסקר הסתווית. אבל "דנקרק" הוא לא רק עוד סיפור הירואי רב תקציב ופיצוצים מהסגנון שרשום בטאבו על שם "לשחרר את טוראי ריאן", הוא גם הסרט החדש של כריסטופר נולאן ("האביר האפל"), והראשון שהוא עושה ולא שייך לז'אנרים מדע בדיוני־קומיקס־מתח. בקיצור, מצד אחד נמאס לו לא לזכות בפרסים ומצד שני הוא עדיין רוצה לעבוד עם תקציבי סרטי קיץ.
ולמה לא באמת? "חיילים גיבורים במלחמת העולם השנייה" זו אמנם תבנית די שחוקה לסרט, אבל נולאן הוא לא רק מאסטר של בניית מתח ותסריט – הוא גם גאון אודיו־ויזואלי אמיתי. "דנקרק" יהיה עבורו מגרש משחקים חדש וריאליסטי מאוד בהשוואה לכל מה שהוא עשה עד כה, כך שמדובר ללא ספק בסרט הקיץ המסקרן ביותר של השנה.

תאריך יציאה: 20.7

משחק

Tekken 7

אמנם יש משחקים יותר משוכללים ממנו מבחינה גרפית ויש גם מתוחכמים ומורכבים ממנו, אבל אין כרגע שום משחק מכות בשוק שבו הקרב זורם בצורה כל כך מושלמת מהשלט אל המסך. מותג העל של חברת Bandai Namco היפנית חוזר עם מלא דמויות, מלא סודות, מלא מהלכים וגם המון עלילה מוגזמת ומיותרת ממש, וזה כיף בדיוק כמו שזה היה כיף על הפלייסטיישן 1 ב־1995. למרות הרבה פיצ'רים למשחק אונליין, יש בדיוק דרך אחת נכונה לשחק טקן 7: על ספה, מול הטלוויזיה, עם חבר, כששניכם מוקפים בבירות וחטיפים. ובשביל ערב מהסוג הזה, אין כמו טקן.

ל־Xbox One ולפלייסטיישן 4, 219 ש"ח

הופעות

All Them Witches

משהו טוב קורה בישראל בשלוש השנים האחרונות. לפחות אם אתם אוהבים סטונר מטאל – רוק כבד מאוד, פסיכדלי, אטי והזייתי, שמקדש אווירה על פני וירטואוזיות. אחרי שהופיע כאן בשנה שעברה, All Them Witches, הרכב מחתרתי מעולה מטקסס, חוזר לסיבוב ניצחון. אם אחד מהסגנונות שהוזכרו לעיל מדבר אליכם, אתם חייבים להיות שם.

בארבי, קיבוץ גלויות 52 תל אביב, ראשון (9.7) 20:30, 165 ש"ח

LP

עם כל הכבוד להבדלים הדרמטיים בין ביונסה לריהאנה לליידי גאגא לבריטני ספירס, אף אחת מהן לא שונה מהאחרות כמו שהן כולן שונות מ־LP לסבית קשוחה חובבת ג'קטים אלגנטיים סטייל פטי סמית ועם קעקוע של אלביס (טוב, של לוגו שלו), ששחררה להיט ראשון בגיל 35. אבל כשאת יודעת לכתוב מלודיות מושלמות ועונדת את הלב שלך על השרוול בכל פריטת גיטרה, זה מספיק בשביל למלא את הבארבי פעמיים בערב אחד.

בארבי, קיבוץ גלויות 52 תל אביב, שלישי (18.7) 18:30, 22:30 (סולד אאוט), 230 ש"ח

רדיוהד

נכון, חצי מהמעריצים השרופים תפסו אותם בפסטיבלים, במשלחות נרגשות לפראג, לברצלונה וללונדון. ובכל זאת, השיבה של רדיוהד לישראל אחרי כמעט 20 שנה היא אירוע תרבותי. להקה מכוננת עבור דור שלם נוחתת כאן, בסופו של סיבוב הופעות עוצמתי (ולפי כמה שמועות עיקשות הוא יהיה האחרון), לערב שלם שבו לביטוי השחוק "שירים מכל התקופות" אשכרה יש משמעות.

פארק הירקון תל אביב, רביעי (19.7) 16:30, חימום: דודו טסה והכווייתים, 484 ש"ח

תערוכה

ארוג ופרום

אמני וידיאו ישראליים משווקים לעולם כמוצר לוהט עוד מאמצע שנות ה־90, כשעוד קראו לזה וידיאו ארט. שועלי קרבות ותיקים כגון סיגלית לנדאו, יעל ברתנא, מיכל רובנר וגיא בן נר, ואמנים צעירים יותר כמו גלעד רטמן, דנה לוי ודור גז עושים זה כמה שנים חיל בגלריות ובמוזיאונים נחשבים בניכר.

אמנם ההפרדה בין סוגי וידיאו (וידיאו, ציור, פיסול וכו') כמעט לא קיימת היום ורוב האמנים עושים הכל מהכל, אבל יש שעדיין נשארים נאמנים רק למצלמת הווידיאו הישנה הטובה. מבחר מייצג מהם מציג בימים אלו בתערוכה "ארוג ופרום" שמוקדשת למדיום בביתן הלנה רובינשטיין. לא מדובר בתערוכה נושאית, אלא בתצוגה של עבודות וידיאו שנרכשו לאוסף מוזיאון תל אביב בשנים האחרונות. אבל דווקא בגלל זה היא כל כך כיפית – היא לא מנסה להגיד משהו יומרני על אמנות וידיאו או להתבוסס בטקסטים אוצרותיים משמימים. פשוט אוסף עבודות מצוין של כמה מהאמנים המשובחים שפועלים פה כרגע.

הרוב המכריע של האמנים בתערוכה עוסקים בנושאים פוליטיים או חברתיים, אבל הסירו דאגה מלבכם – הכבדות והדיכאון ממנה והלאה. אז מה יש לנו? מיקה חזן בלום הצעירה שבחבורה עם עבודה קורעת, ההפך הגמור ממה שהייתם מצפים מאמנית שמעורבת בחיי הפליטים בדרום העיר. רותי סלע הממזרית מציגה את "איש המילים" שמתעדת פגישה עם אביה המזדקן שאיתו ניתקה קשר לפני עשור. גם כאן תשכחו מדרמה קורעת לב. לי אורפז עם סוג חדש של אמנות וידיאו שמבוססת על מצלמות מעקב. גיל יפמן שהופך תצלומי ארכיון של קברי אחים המוניים למיצב סוריאליסטי של מנדלות צבעוניות. נירה פרג עם "ישמעאל" השקטה אך המשעשעת שצולמה במערת המכפלה. דרור דאום שעושה צחוק משירי פרידה רגשניים. לזה תוסיפו מזגן, מקומות ישיבה ואפילו ספות מפנקות, ומה עוד אפשר לבקש מתערוכת קיץ?

ארוג ופרום, ביתן הלנה רובינשטיין (מוזיאון תל אביב), שד' תרס"ט 6, 10 ש"ח

ספר

הבז

אפילו מדריכיה המשולהבים ביותר של הרשות להגנת הטבע היו מאשרים כי מזג האוויר חם מדי כדי לצאת לטבע ולתצפת על בזים. "הבז" של ט.ג' בייקר, שתורגם לאחרונה לעברית על ידי עודד וולקשטיין, ימקם את הרפתקת הצפרות במסגרת הגבולות הקלאסטרופוביים של סלון דירתכם. מדובר ביומן צפרות פיוטי, מסעיר לפרקים, שבו המספר מתחקה אחר דמותו של הבז עד כדי הפיכתו הסימבולית לבז בעצמו. הקוראים הסבלניים ירוויחו גם יצירת מופת וגם ניחוח מרומז של טבע; כלומר, שתי ציפורים בהסתערות בזית אחת.

"הבז", הוצאת כרמל, 239 עמ', 79 ש"ח