ארגוני התרבות דורשים: להכריז על התרבות כתשתית חיונית

לא פחות מ-35 ארגונים ואיגודים מתחום התרבות מתאחדים בקריאה למערכת הפוליטית לקידום מעמד התרבות בסדר העדיפויות הלאומי, ואף מציגים תוכנית בת 13 שלבים לביצוע. אף מילה על הדרכון הירוק

קיינה תרבות. הבארבי בקורונה (צילום: איליה מלניקוב)
קיינה תרבות. הבארבי בקורונה (צילום: איליה מלניקוב)

אין תרבות. זו השורה התחתונה. ישנן יוזמות, ישנם אקספרימנטים, יש גם התרחשויות תרבותיות קטנות, אבל באופן כללי התרבות בתל אביב קפואה זה עשרה חודשים במצב קטטוני. מחאת התרבות נתנה רוח גבית חזקה למחאת בלפור, אך לא הגיעה להישגים משלה. המשבר בקרב עובדי הענף הולך ומחריף. בצעד חריג פנו היום כל ארגוני ואיגודי התרבות בישראל אל המפלגות המתמודדות בבחירות הקרובות, בדרישה לשלב בקווי היסוד של הממשלה הבאה את קידום מעמד התרבות בסדר העדיפויות הלאומי.

"משבר הקורונה חשף את הפגיעה המתמשכת במעמד התרבות, היוצרים ועובדי התעשייה", כתבו הארגונים בקריאתם, "כמו גם את חוסר ההבנה בצורך החיוני של האזרחים בתרבות בכלל ובימי משבר בפרט. אנו קוראים להכרה בתרבות כתשתית חיונית לחברה בריאה ודמוקרטית ולקידומה בסדר העדיפויות הלאומי".

גם לאמנים מבצעים מגיע. האוזןבר בקורונה (צילום: איליה מלניקוב)
גם לאמנים מבצעים מגיע. האוזןבר בקורונה (צילום: איליה מלניקוב)

עוד הוסיפו הארגונים החתומים כי "הזכות לתרבות היא זכות יסוד חברתית, המקנה לכל אדם זכות ליטול חלק ביצירה האמנותית וזכות גישה לעשייה התרבותית על כל גווניה. התרבות היא צורך אנושי שמעניק משמעות, חוזק נפשי ויכולת התמודדות גם בחיי היום יום אבל בעיקר בימי משבר, יהיו אלו שיהיו, מלחמה, משבר אישי או מגיפה. חופש ביטוי, עידוד יצירה ונגישות לתרבות הם מרכיב חיוני בחוסנה של חברה".

הארגונים דורשים להכניס לקווי היסוד של הממשלה החדשה שתקום את ההתחייבות לקידום עולם התרבות על בסיס 13 עקרונות, ביניהם הגדלה משמעותית של התקציב המופנה לתחום התרבות, במטרה להתקרב לסטנדרט המקובל במדינות המערב של אחוז מתקציב המדינה, הקמת רשות לתרבות עצמאית ומקצועית לקביעת מדיניות אשר אינה תלויה בסדר היום הפוליטי ותהיה מחויבת בפני הציבור לקדם איכות, מצוינות ומגוון תרבותי-ערכי, ביסוס מעמדם של יוצרים, אמנים ומבצעים בחקיקה ועוד.