"המטרה היתה ונשארה לעזור לאמנים מתחילים"

אסתי דרורי, שאוצרת יחד עם דורון פולק את התערוכה, מספרת על "אמנות סודית" 2014

9 בינואר 2014

תערוכת "אמנות סודית" מתקיימת מדי שנה תחת נושא אחר. השנה, לרגל 90 שנה להקמת הסניף המרכזי של בנק לאומי, תעסוק התערוכה בתל אביב ובנוף העירוני שלה. גם עיצוב החלל משתנה בהתאם לנושא, והשנה יעמדו בו לוחות המודעות והעמודים הגליליים המוכרים לנו מהרחוב, שם הם נושאים שכבות רבות של פוסטרים המבשרים על הגעתו של סרט או מופע חדש לעיר.

הקונספט היה מגובש מהרגע הראשון, וכלל הצגה אנונימית של היצירות, תמחור מינימאלי שנקבע מראש ונושא-על שיוביל את העבודות. לפני 7 שנים התקיימה התערוכה הראשונה של "אמנות סודית" בסימן חברתי. השתתפו בה גם ארגונים של אנשים בעלי מוגבלויות, וכבר אז היתה היענות גדולה. "התערוכה הפכה למותג", אומרת בגאווה האוצרת אסתי דרורי, שיחד עם דורון פולק מנצחת על הפרויקט השאפתני.

בשבוע הבא יאכלסו את בית מני 150 עבודות אמנות, שנוצרו על ידי 142 אמנים – רובם בתחילת דרכם. הרבה מהן יעסקו בבניה בתל אביב: העיר הלבנה, בתי הקפה, הבאוהאוס, חוף הים ועוד סממנים תל אביבים מוכרים. בכל שנה מציעים את עצמם מאות אמנים, כשבסופו של דבר רק חלק קטן מהם זוכה להציג את יצירתו. השנה, בשל תערוכת ההנצחה שמתקיימת במקביל, צומצם חלל התצוגה. בהתאם, נבחרו פחות יצירות – כמאה עבודות פחות לעומת השנים הקודמות.

איך אתם בוחרים את היצירות שישתתפו בתערוכה?

"המיון הראשוני מתבצע בהתאם לתקנון. רק עבודות שעומדות בקריטריונים של התערוכה ממשיכות לוועדה, שמורכבת מאוצרים ובכירים בבנק לאומי".

השנה, בניגוד לקודמותיה, נפתחה התערוכה גם לאמנים שעברו את גיל 35.  עד עכשיו ניתנה ההזדמנות רק לאמנים צעירים, כאלה שרק סיימו את לימודיהם. דרורי מבארת כי השינוי נובע מההבנה כי ישנם אמנים לא פחות טובים שזקוקים לחשיפה – והרי זאת המטרה.

האם גם אמנים צעירים יכולים לקבל תמחור התחלתי גבוה?

"לרמת הפרסום אין קשר עם שיטת התמחור. המחיר הכי גבוה שנקבע בתערוכה הוא 8000 שקלים – והוא נקבע גם ליצירות של אמנים מתחילים. מנגד, יש גם יצירות של אמנים מוכרים שמתומחרות באלפיים שקלים. אנחנו קובעים את המחיר המינימלי לפי קריטריונים מוגדרים – טכניקה, גודל, הדפסה והשקעה. זאת אמנם תערוכת מכירה, אך מדובר בפרויקט חברתי", שופכת דרורי אור על העניין. "המטרה היתה ונשארה לעזור לאמנים מתחילים. המחיר לא מעיד על יוקרת היצירה, אלא נקבע בשיטה שהזכרתי. מעבר לכך, אנחנו בוחרים את היצירות הפחות מזוהות של האמנים המוכרים. כבר קרה שהצגנו עבודה של קדישמן, ואף אחד לא זיהה אותה. המבקרים מקבלים קטלוג שמכיל את רשימת האמנים המשתתפים, אבל אין להם דרך לשייך אותם ליצירות. לחלק מהקהל שמגיע זה בכלל לא משנה. התערוכה אינה מיועדת רק לאספני אמנות, וחתך העבודות המוצגות בה מגוון כמו הקהל שמגיע אליה".