רפי מן על התערוכה החדשה שלו "בנימין נתניהו כאייקון פוליטי"

בתערוכה חדשה מוצגות כרזות של בנימין נתניהו שעברו דבר או שניים מאז שהודבקו לקיר

כרזה ישנה של בנימין נתניהו. מתוך תערוכת הצילומים של רפי מן
כרזה ישנה של בנימין נתניהו. מתוך תערוכת הצילומים של רפי מן
4 במרץ 2015

מערכת הבחירות הנוכחית בשיאה, וזה זמן מצוין להיזכר בקמפיינים מן העבר ובכרזות ישנות שמעטרות כבר שנים מבנים ברחבי הארץ כמו מצבות דוממות להבטחות של שלום, ביטחון וחוסן כלכלי – הבטחות שלא מומשו מעולם.

בערב חמישי (5.3) תיפתח בסטודיו שוקי קוק ביפו תערוכת הצילומים "בנימין נתניהו כאייקון פוליטי", שבה יוצגו כ־25 תצלומים של ד"ר רפי מן ובהם מופיעות כרזות ממערכות הבחירות בישראל, החל בזו של 1996. ד"ר מן, היסטוריון וחוקר תקשורת, מספר כי החל לעקוב אחר הכרזות הפוליטיות לאחר מערכת הבחירות של 1996 ומסביר מדוע בחר להציג דווקא כרזות מושחתות ומרוטשות: "הכרזות הן דרך נהדרת להסתכל על הבחירות בישראל. אותי הן מעניינות יותר ככל שהזמן עובר וצורתן משתנה בגלל איתני הטבע, אנשים שמשחיתים אותן או קולאז'ים שנוצרים במאבק על כל פיסה ריקה במרחב הציבורי, כמו ארונות חשמל חלודים, עצים, בטונדות וגדרות. איבוד הצורה של הכרזות הוא מעין מטפורה להבטחות שמתמוססות עם הזמן".

כרזה ישנה של בנימין נתניהו. מתוך תערוכת הצילומים של רפי מן
כרזה ישנה של בנימין נתניהו. מתוך תערוכת הצילומים של רפי מן

לדבריו, האופן שבו מודבקות הכרזות הפוליטיות בישראל ייחודי: "ביקרתי בצרפת ובאוסטריה בחלק ממערכות הבחירות האחרונות שנערכו שם. הכרזות נתלו שם באופן מסודר על גבי לוחות מודעות. לכל מפלגה יש מקום המיועד לה, בתוך מסגרות או בלעדיהן. בישראל יש תחושה של זלזול – גם בכרזות וגם בסביבה".

יש הבדל בין הכרזות של נתניהו במערכות הבחירות השונות?

"דיוקנו של בנימין נתניהו הפך לאייקון הפוליטי המרכזי במערכות הבחירות של 20 השנים האחרונות, אך ההבדל בייצוג הויזואלי קטן מאוד. לעומת זאת, ישנו הבדל מילולי בולט. ב־96 הסלוגן היה 'עושים שלום בטוח'. עם השנים נמחקה המילה 'שלום' ומה שחזר הוא הרצון לשדר כוח ועוצמה – 'מנהיג חזק לעם חזק' ו'חזק בבטחון וחזק בכלכלה'. במערכת הבחירות הנוכחית נראה שהחזק איננו ושני הצדדים לא מייצגים תכונה ספציפית אלא מתעסקים בצד שמנגד. הכרזות העכשוויות מייצרות גם רושם שאין מפלגה או מצע, אלא יש מנהיג וסיסמה".

אוצר התערוכה, הצלם והיוצר שוקי קוק, מוסיף: "בנימין נתניהו הוא מטפורה למתרחש במרחב הציבורי שלנו. הצבת הכרזות, המאבקים בין תומכי המפלגות המתחרות על מיקומן של הכרזות בחוצות הערים וההבטחות שאינן ממומשות – כל אלה הם סמלים לפגיעה של הפוליטיקאים ברחוב ובנשמה".

לדבריו של מן, נתניהו אינו המנהיג היחיד בהיסטוריה של ישראל שעמד במרכז התודעה זמן רב כל כך: "בגין היה במשך שנים הסמל של 'חירות', גם באופוזיציה וגם בממשלה. מובן שגם בן גוריון היה סמל למנהיגות, וגם כשמפא"י הייתה פחות פופולרית הוא תמיד נחשב למנהיג נערץ", הוא מסביר.

כרזה ישנה של בנימין נתניהו. מתוך תערוכת הצילומים של רפי מן
כרזה ישנה של בנימין נתניהו. מתוך תערוכת הצילומים של רפי מן

מי לדעתך מנצח בקרב על המרחב הציבורי במערכת הבחירות הזו?

"כרגע נראה שאין מנצח אחד. כמות הכרזות קטנה בהרבה יחסית למערכות בחירות קודמות. הסיבה לכך היא שחלק גדול מאוד מהשיח הפוליטי והמפלגתי עבר לרשתות החברתיות. למרות זאת, השחקנים הישנים – הטלוויזיה, העיתונות הכתובה והכרזות – עדיין איתנו וקשה להתעלם מהם".

בנימין נתניהו כאייקון פוליטי – סטודיו שוקי קוק, רוחמה 11, מתחם נגה ביפו. פתיחה ב־5.3, 20:00, נעילה ב־18.3, יום לאחר הבחירות. ראשון־חמישי, 09:00־18:00