הלא נחמדים: יריד צבע טרי כבר לא מפחד לעסוק בפוליטיקה

למרות האווירה הפסטיבלית, לא כל מה שיוצג ביריד צבע טרי בסוף השבוע הולך להיות שמח וצבעוני. פליטים, פיצוצים ופוליטיקה הם התכנים שמעסיקים את האמנים השנה

נחמן. עבודתו של אסף רותם, שתוצג ביריד צבע טרי 8
נחמן. עבודתו של אסף רותם, שתוצג ביריד צבע טרי 8
4 באפריל 2016

49 אמנים טריים, 18 גלריות, 23 פרויקטים מיוחדים וכ־20 מעצבים צעירים יציגו השנה ביריד צבע טרי 8, שייפתח ביום שלישי הקרוב ביריד המזרח בנמל תל אביב. למרות הביקורת של אנשי אמנות על אווירת השוק הפסטיבלית של היריד, אין ספק שהוא חולל שינוי בתודעה הישראלית בכל מה שקשור לרכישת אמנות ולהנגשתה לקהל שאינו בהכרח בקיא במתרחש בסצנה המקומית. "היריד הרחיב באופן ניכר את מעגל הנהנים מאמנות והרוכשים אמנות לביתם", אומרות מייסדות היריד שרון טילינגר ויפעת גוריון, "בכל שנה, במשך פחות משבוע, יותר מ־30 אלף איש מגיעים ליריד".

"שוכבת". עבודתה של סמאח שאדה, שתוצג ביריד צבע טרי 8
"שוכבת". עבודתה של סמאח שאדה, שתוצג ביריד צבע טרי 8

השנה בולטים בנוכחותם כמה אמנים בינלאומיים, בהם הפסל והמתאגרף הרומני סזילארד גספר שיציג עבודת פרפורמנס בכל ימי היריד, האמן היפני אונישי יאסואקי שיציג מיצב גדול ופבריס מונטיירו הסנגלי שיציג עבודות צילום.

אתן חושבות שאפשר לפתח כאן יריד בינלאומי כמו ארט באזל?

"אנחנו מאמינות שההשתתפות הבינלאומית השנה היא התחלה טובה, ושבנחישות, בהתמדה, באורך רוח ובעיקר בהרבה מחשבה יצירתית נצליח להמשיך לפתח יריד שתהיה לו חשיבות גם בזירה הבינלאומית".

מלבד חממות הגלריות והאמנים (גולת הכותרת של היריד), יוצגו כמה פרויקטים אוצרותיים מיוחדים כמו חממת הווידיאו, שאורגנה השנה על ידי המרכז לאמנות עכשווית, והתערוכה הבינלאומית "Tilted". שני הפרויקטים הם פוליטיים באופיים, מגמה בולטת בירידי האמנות הגדולים בעולם. “העיסוק בנושאים פוליטיים ביריד צבע טרי בא באופן טבעי עם פריצת גבולות הארץ והרחבת התצוגה לעבודות של אמנים מרחבי העולם", אומרת גוריון. “הנושאים הפוליטיים הגלובליים הם החוט המקשר בין עיסוקיהם של אמני הארץ והעולם, והם משקפים את מצבו המורכב של העולם כיום".

נשים ואוכל. עבודתה של שרה באבא, שתוצג ביריד צבע טרי 8
נשים ואוכל. עבודתה של שרה באבא, שתוצג ביריד צבע טרי 8

אחת העבודות המסקרנות בפרויקט היא “בורדרליין" של מאיה סמירה, שזכתה השנה בפרס אאוטסט המחולק לראשונה ביריד לאמן וידיאו. מיצב הווידיאו האינטראקטיבי של סמירה מגיב לתנועת המבקרים על ידי חיישן שמפעיל פיצוץ אדיר על המסך בכל פעם שמבקר נכנס לחלל. הווידיאו צולם על קו הגבול בין ישראל למצרים במהלך בנייתה של גדר ההפרדה, והפיצוץ היזום הוא פרי שיתוף פעולה בין שתי המדינות כחלק מיחסי השלום ביניהן.

בעבודה של אסתר נאור יזכה לייצוג נושא נוסף שזוכה לתשומת לב רבה בעולם האמנות לאחרונה – משבר הפליטים. הפרויקט השאפתני של נאור, “פרשנו על זה שתיקה", הוא מיצב פרפורמטיבי רב משתתפים בשיתוף הקהל. העבודה עושה שימוש באובייקטים ובדימויים שנקשרים למצבי פליטוּת – מיטות קומתיים, שמיכות תרמיות וסירות טרופות. כרמית בלומנזון, אוצרת הפרויקט, מספרת שהעבודה נולדה לאחר הפיגוע במועדון הבטקלאן, שבעקבותיו הופיעו בתקשורת תמונות של ניצולים עטופים בשמיכות תרמיות. “חשבנו שיש סיכוי קטן מאוד שהפרויקט יתקבל – הוא לא מסחרי, לא ירידי, לא מכיר", אומרת נאור, “אבל זה מה שעניין אותנו לעשות, וכנראה שזה התאים (לאירוע). המצב בעולם אינו פשוט ואי אפשר להתעלם מזה. קשה לצפות בעולם שמאבד את שפיותו ולא להגיב".

צבע טרי 8