"בייק אוף" חושפת את הסיבה לזלזול של קשת בצופיה | ירון טן-ברינק

למה בזמן שבחו"ל קשת מתגאה בהישגים שלה בתחום הטלוויזיה האיכותית, בארץ היא מעדיפה לשפוך לכם לגרון את הג'לטין הדביק של "בייק אוף ישראל"?

"בייק אוף ישראל" (צילום: פיני סילוק)
"בייק אוף ישראל" (צילום: פיני סילוק)
13 באפריל 2016

״בייק אוף ישראל״. מעולם לא סיפק שם של תוכנית כזו הרמה להנחתה. המערכון של ״ארץ נהדרת״ כבר כותב את עצמו. "פייק אוף ישראל"? "פאק אוף ישראל"? "מייק עוף ישראל"? כל כך הרבה אפשרויות, כל כך מעט פריים טיים נטול פורמטים מיובאים ומנופחים של ריאליטי בתרגום לערוץ־שתיימית. ארוך מדי, נמתח מדי, מרגש מדי, רחוק מדי ממה שהפך את המקור ללהיט. את כל זה עוד היה אפשר לכתוב בלי לצפות בתוכנית עצמה – ואף מילה על קרין גורן, יא מיזוגנים דוחים – אבל הנה, זה נעשה אפילו יותר מצחיק: השבוע התפרסמה במגזין “Fortune״ היוקרתי כתבה ארוכה ומפרגנת תחת הכותרת ״איך חברת טלוויזיה קטנה מישראל הפכה לשחקנית במדיה הבינלאומית״. בין שבחים להתפעלויות מופיעים כמה ציטוטים של אדם בשם אבי ניר – גאון טלוויזיה ישראלי שהביא אל המסך השטוח בארצות הברית את ״הומלנד״, אחת הסדרות המצליחות של העשור.

האיש המבריק הזה אומר שם משהו מעניין: ״We are not about cookie cutter shows״ (בתרגום חופשי: “אין לנו עניין בתוכניות גנריות״). צריך לתרגם את האירוניה? כן כן: בשבוע שבו הופכת קשת את מדינת ישראל לקונדיטוריה עם עוד שטאנץ טלוויזיוני מיובא ורוטט מג׳לטין דביק, מספר המנכ״ל שלה על סוד הצלחתה בעולם הגדול: “בלי חותכי עוגיות״. זה ממש רעיון טוב למשימה ב״בייק אוף ישראל״.

הפרדוקס האירוני הזה לא משנה את העובדה שזה בדיוק מה שקשת עושה. האנרגיות היצירתיות של מפלצת הרייטינג הישראלית מתועלות בשנים האחרונות אל קשת אינטרנשיונל, חברת הבת ״הקטנה מישראל״ שמגלגלת ברגעים אלה בארצות הברית לא פחות מ־20 סדרות ופורמטים בשלבי פיתוח שונים. עברו כבר שש שנים מאז ״חטופים״ וחמש שנים מאז הרימה את הקריירה של קלייר דיינס לגבהים חדשים, ולמרות פלופים כמו ״הכוכב הבא״ (בגרסה שנמכרה לחו״ל) והרימייק האמריקאי של ״תא גורדין״, שוק הטלוויזיה הגלובלי עדיין פתוח בפניה.

שלא תהיה טעות: קשת אינטרנשיונל היא סיפור ההצלחה הגדול ביותר בתחום. היא העפילה למונדיאל והיא משחקת יפה. אז למה, הו למה, היא מתייחסת לצופיה בישראל כאל שוטים מוחלטים שיצפו בכל קשקוש נמרח שיתקעו להם בפריים טיים? כנראה מפני שזה נכון, וגם כי משתלם יותר לקשת לפתח טלוויזיה איכותית היישר לחו״ל בלי לשבש את לוח המשדרים הישראלי עם יותר מדי הפקות דרמה יקרות.

מיטב המוחות הטלוויזיוניים של ישראל כבר לא כאן. הם עשו רילוקיישן ללונדון וללוס אנג'לס ומיישמים שם את כל מה שהתעשייה המקומית החולה לא אפשרה להם. הדיל הוא כזה: אנחנו מייצאים לעולם את הזהב הטלוויזיוני שלנו ורוכשים ממנו בתמורה טראש מיובא ונוסחתי. לכן אנחנו מקבלים את הטלוויזיה שמגיעה לנו: שעתיים של אפייה וסוכרת בפריים טיים.

"בייק אוף ישראל", ערוץ 2, שבת (16.4) 21:00