גמר "הכוכב הבא": המנצחים האמיתיים הם סטטיק ובן-אל

דווקא זמר הליווי אימרי זיו ניצח, ואם זה מטאפורה למשהו נדע רק במאי. על מנת להצליח בקייב, זיו ייאלץ למצוא דרך להפסיק להיות דמות רקע ולפתח סגנון משלו

אימרי זיו זוכה "הכוכב הבא" (צילום: אורטל דהן)
אימרי זיו זוכה "הכוכב הבא" (צילום: אורטל דהן)
14 בפברואר 2017

בגמר ״הכוכב הבא לאירוויזיון״ ניצח זמר הליווי. אין כאן ניסיון לגמד את כשרונו או את יכולותיו של אימרי זיו, המנצח ונציג ישראל לאירוויזיון 2017, אבל כך מכרו אותו לצופים במשך העונה כולה, עד שאמש הוא ניצח. אם זו מטאפורה למשהו, נגלה רק במאי.

״הכוכב הבא״ עשתה את אחד המייק-אוברים המרשימים בתולדות הטלוויזיה. בעונתה הראשונה היא עוד הייתה האחות הקטנה והנודניקית של ״כוכב נולד״, שהתאפיינה ביותר מדי שכלולים טכנולוגיים והתהדרה בצוות שופטים שכלל את רני רהב ואייל גולן (עד שהושעה). זה לא עבד. ואז עשו ב״טדי הפקות״ את הבלתי ייאמן, והפכו את החזון של ״השיר שלנו״ למציאות: הסכם היסטורי נחתם בין שידורי קשת לרשות השידור, וזוכה ״הכוכב הבא״ הפך לנציג ישראל לאירווזיון. הצופים מצאו סיבה להתעניין שוב ב״הכוכב הבא״. לעזאזל, הם מצאו סיבה להתעניין שוב באירוויזיון.

הזוכים של העונות השנייה והשלישית הוכיחו את הצלחת הפורמט: נדב גדג׳ הגיע למקום התשיעי באירוויזיון בווינה, וחובי סטאר העפיל לגמר וסיים במקום ה-14 שנה לאחר מכן, בשטוקהולם. את שתי ההופעות האלו ליווה אימרי זיו, עד שהחליט שהגיע זמנו לעשות את אירופה מקדמת הבמה.

צוות "הכוכב הבא". צילום: רונן אקרמן
צוות "הכוכב הבא". צילום: רונן אקרמן

המתחרה העיקרית של זיו במהלך העונה, וגם במשדר הגמר, היתה דיאנה גולבי. שבע שנים לאחר שניצחה בגמר האחות הגדולה ״כוכב נולד״, ציפו רבים לראות אותה לוקחת גם את הגמר הזה. אין ספק שמדובר בזמרת נהדרת ומבצעת פנומנלית, אבל הבחירה לשיר דווקא את "Purple Rain" של פרינס בדו-קרב הגורלי מול זיו, נראית תמוהה עד חבלה מכוונת בסיכוייה. זה שיר מעולה, כמובן, שגולבי ביצעה היטב, אבל הוא בלתי אירוויזיוני בעליל, וסביר להניח שאפילו פרינס בעצמו לא היה מעפיל איתו לגמר.

את שתי המשבצות הנוספות בגמר איישו ג׳ולייטה וביטבוקס אלמנט, שסיימו במקומות השלישי והרביעי בהתאמה. בעוד הציפיות מהרכב הביטבוקס היו נמוכות מלכתחילה, ג׳ולייטה הייתה מוצלחת ומרעננת, קיבלה פידבקים חיוביים מהשופטים והמשיכה את הקו הסגנוני האישי שדבקה בו במשך העונה. זה היתרון הגדול של גולבי וג׳ולייטה על זיו: לכל אחת מהן יש קול ייחודי, סגנון משלה, והיא מביאה לבמה נוכחות שאי אפשר להתעלם ממנה. אימרי זיו אולי יודע לשיר, אבל הוא כל כך גנרי שבמהלך אירוע הגמר כולו התבוננתי בו וניסיתי להבין למי הוא דומה. על מנת להצליח בקייב, זיו ייאלץ למצוא דרך להפסיק להיות דמות רקע ולפתח סגנון משלו.

וקטנה לסיום: אחת הדאחקות שליוותה את העונה עסקה בסטטיק ובן-אל תבורי, שהצטרפו לצוות השופטים למרות שהם מתאימים יותר מכל המתמודדים לייצג את ישראל באירוויזיון. יש להם את הגלאם הדרוש, הם סופר מהוקצעים, ובעיקר, הם עושים מוזיקה כיפית ומקפיצה וכמעט-מעודכנת, שזה בדיוק מה שנחוץ באירוע כמו האירוויזיון, שבשורות מוזיקליות מגיעות אליו באיחור של שנתיים. באירוע הגמר הם הופיעו עם הסינגל האחרון שלהם, ״זהב״, והגישו גרסת לייב של הקליפ המושקע שלו. מי שהיו הכי ראויים לחץ כחול במשדר הזה, היו סטטיק ובן-אל.